Annons

Verksamhetsbeskrivning.

Produkter
(logga in för att koppla)

wico

Aktiv medlem
Sitter och skall uppdatera min bolagsordning till att även inkludera fotoverksamhet.

Får inte till någon bra beskrivning som är lagom kort men ändå täcker in det mesta.

Detta har jag skrivit hittils: "Bolaget skall bedriva fotografisk verksamhet med fotouppdrag, digital bildbehandling, försäljning av publiceringsrätt från eget bildarkiv."

Det jag kommer göra i bolaget förrutom bolagets huvudnäring är att även göra produktfotografering för externa kunder, samt bygga upp en bildbank av allmän karaktär för försäljning, vilket skall kunna omfatta att resa jorden runt i princip för att fotografera till företags bildbank.

Vad har ni andra som har AB skrivit i er bolagsordning om verksamhetens omfattning?

i slutet lägger jag till de obligatoriska "...samt äga och förvalta lös egendom samt idka förenlig verksamhet."

vill bara få in det så tydligt som möjligt att jag ska bygga upp ett bildarkiv. Så inte skattemyndigheten kommer och klagar om jag åker till afrika på safari och fotograferar till företagets bildarkiv.

Känns lite onödigt att kladda för mycket i beskrivningen genom att skriva "naturfoto, landskap, reseskildringar" etc...

Med våra gemensamma ansträngningar kan då texten förslagsvis bli:

Bolaget skall bedriva fotografisk verksamhet inkluderande t.ex. fotouppdrag, digital bildbehandling, försäljning av publiceringsrätt från eget bildarkiv mm. samt äga och förvalta lös egendom och idka förenlig verksamhet.

Det blir så bra att jag skall använda den texten själv i min egen företagsbeskrivning :)

Det är nästan perfekt! Ska fundera under dagen om jag kan komma på en bra formulering för att verkligen klargöra att fotoexpeditioner ute i världen ingår i företagets verksamhet.

När det kommer till myndigheter så gäller det att vara övertydlig så ingen risk för personliga tolkningar från en myndighetsperson kan föreligga. :)

Nja, en liten varning ang att vara specifik. Så fort du anger detaljer i beskrivningen så har du automatiskt också stängt dörren till alla avvarter och varianter. Det är därför jag adderar ord som "t.ex." och "mm." som öppnar upp möjligheterna. Vad gäller dina möjligheter till resande anser jag det vara inkluderat i förslagstexten. Om eventuella myndigheter vill göra andra tolkningar så får de specificera hur deras tolkningar skall ges företräde till din verksamhet. Har du varit "luddig" (som vi ju försöker vara i texten) kan inte myndigheterna exkludera vissa företeelser i tolkningar.

byt ut "och idka förenlig verksamhet" till "samt därmed förenlig verksamhet".

Nja, det är nog inte Skatteverket som är så noga på verksamhetsbeskrivningen utan det är snarare Bolagsverket. Skatteverket är glada så länge du gör något som inbringar skattekronor till det svarta hålet.
Jag märkte att Bolagsverket kan vara petiga då jag skulle ändra i en bolagsordning. Gick in via "Företagsregistrering" eller vad det nu heter och fyllde i elektroniska blanketter med hjälp av E-legitimation. Där valde jag i listor vad bolaget skulle syssla med men det gick inte igenom. Det som Bolagsverket hade skrivit ut som alternativ godkändes inte så jag fick skicka in nya papper. Nu var det förmodligen så att det var en nyanställd som skötte om mitt ärende, och som var rädd för att göra fel, men det var i vilket fall lite lustigt.

Godkänner bolagsverket ord som "etc" & "mm"?

Jag har aldrig haft någon gräddfil hos bolagsverket, jag får alltid bakläxa på namnförslag och bolagsbeskrivningar pga någon 50+ kärring med helt ologiska tolkningar.

wico skrev:
Det jag kommer göra i bolaget förrutom bolagets huvudnäring är att även göra produktfotografering för externa kunder, samt bygga upp en bildbank av allmän karaktär för försäljning, vilket skall kunna omfatta att resa jorden runt i princip för att fotografera till företags bildbank.

Är inte detta "bildbyrå och därmed förenlig verksamhet"?

Jag skrev : Uppdragsfotografering samt försäljning av bilder och därtill förekommande arbeten för en fotograf. De har inte gnällt ännu.. Förstår inte varför ni måste vara så byråkratiska ;)

Jeppe skrev:
Jag skrev : Uppdragsfotografering samt försäljning av bilder och därtill förekommande arbeten för en fotograf. De har inte gnällt ännu.. Förstår inte varför ni måste vara så byråkratiska ;)

Det är svenska myndigheter vi har att göra med ;)

Skämt o sido, saken är att min ordinarie, verksamhet går bra och genererar bra med pengar, en av mina personliga nackdelar är att jag aldrig kan ha en hobby utan att se möjligheter att tjäna pengar, för mig är mitt liv i stort sett bolagiserat då jag näst in till jobbar dygnet runt, är på firman 07:30-21:30 6-7 dagar i veckan. Produktfotografering för web & annonser sköter vi själva och kan i praktiken göra åt externa kunder om det skulle finnas tid, bli dåliga tider. Revisorn frågade inför bokslutet idag angående bla mitt 70-200 2.8IS, 10x42IS, EFS 10-22 etc om det var inventarier, och det behöver jag givetvis för att producera bilder för web/annonser ;), Som tur var trodde han att kikaren var ett objektiv :)

Att därför infoga min nya hobby fotografering i företaget är helt naturligt för mig, skatteverket kan säkert ha invändningar om jag åker till tex afrika på fotosafari på företagetsbekostnad därför vill jag vara väldigt noga med verksamhetsbeskrivningen. Till viss del är det naturligtvis skattetekniska skäl det är en enorm skillnad att spendera tex 100.000kr privat eller genom företaget. Men jag är helt seriös med att vara affärsmässig och försöka få lönsamhet i fotodelen, även om jag inser att kortsiktigt så kommer inte fotografering vara i närheten av de intäkter som den normala verksamheten inbringar.

Men jag vill inte sitta på kontoret om 15år utan avser ha anställda som sköter det dagliga arbetet medans jag är ute på fotoprojekt :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar