Annons

Verkar lite enklare att fotografera fåglar i usa

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag tycker nog att man kan arrangera bilder in i det sista faktiskt. Jag har alltid varit en liten pysselgubbe som bygger och petar med detaljer. Hela vägen från lego, modelltåg, anteckningar i plugget till fotograferingen.

Jag tycker att det är lite av tjusningen, att själv räkna på bakgrunder, klockslag för ljus, vinklar, perspektiv osv. Man kan hålla på och spinna vidare hur länge som helst.

Just nu håller jag på och planerar ett flytande gömsle till våren, utöver det har jag 3 olika gömslen med olika dimensioner, varav ett jag byggt själv för liggande fotografering. Det tycker jag är givande, att pyssla och fixa hela tiden, men alla är vi olika. Andra "äkta" naturromantiker glider kanske hellre runt i skogen och tar dagen som den kommer medan vissa gärna rekar lite och arrangerar bilderna.

Låter roligt det där med dina gömslen! varför inte dela med dig av konstruktionerna här på Fotosidan!? Jag funderar själv på flytande gömsle men jag är lite nervös för att tappa i utrustningen samt att det verkar vara svårt att komma tillräckligt nära vattnet! Tanken jag hade var ett traktordäck med en skiva samt statvihuvudet! Det borde bygga 40-50cm ovanför vattenytan! det känns lite högt!

/mvh
magnus
 
mycket intresant diskussion. håller med vad daniel säger här om att fåglar anpassar sig.
det finns en paralell här i sverige åtmistone för några år sedan när fjällgässen rastade i hudiksvall.
som många vet är fjällgässen på häck mkt svåra att komma nära, de drar iväg långt innan man får bra koll på dem. när de flyttar till kustnära lokaler utanför hudiksvall så går det att komma dem betydligt närmare. men ändå inte rikitigt nära. men när de väl flyger in till parken i centrala hudiksvall där det bla går en massa grågäss, blir det nästan klappbara!
min teori är att de inte bara anpassar sig på inidvid nivå utan också var de befinner sig någonstans. visa av erfarenhet eller att andra fåglar i gruppen visar dem vad som gäller.
mvh peter berglin
 
Ser att ni har talat om det här ett tag nu men ville bara bekräfta att det är precis min uppfattning om i alla fall fåglar i CA. Här i Sverige fotar jag mest bara handhållna småfåglar, men där kan man bara gå ned till stranden med lillkameran.
 
Ett annant land att åka till som måmga semestrar i, men som är förbisett när det gäller fågel-foto är Thailand. Jag var precis där i drygt 2 månader och plåtade och har varit där många gånger tidigare. Ni som ville komma när bi-ätare trivs säkert där. Flera sorter av dem som det går att komma ganska nära. Många sorters (även ovanliga) hägrar och vadare som man också kommer mycket närmare än det går här hemma. Själv gillar jag att plåta kungsfiskare och det finns det hur många olika sorter som där. Förutom flygbiljetten så är det billigt också.

Tycker också era teorier om att jakt här hemma gjort fåglarna skygga jämfört med USA faller när man plåtat i Sydost Asien. Fast de jagar fåglar mycket mer där, än vi gör här hemma så är deras fåglar mindre skygga.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.