Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Verifiering av EF 24-70 f/2.8L

Produkter
(logga in för att koppla)

mgrufman

Aktiv medlem
Har just köpt en Canon utrustning med ett 24-70 f/2.8L och har nu läst att många haft problem med sitt 24-70 f/2.8L. Hur verifierar jag att mitt exemplar är OK? Jag tycker att det är dåligt att jag ens ska behöva tänka tanken om mitt L-objektiv är bra eller dåligt. Det ska vara bra till det priset tycker jag, eller vad tycker ni?
 
Vad man får tänka på är att det på internetforum väldigt ofta framstår som om "många" har problem med vissa objektiv. Grejen är ju att det bara är de som har problem som skriver om det. Majoriteten av ägarna av 24-70 är ute och tar bilder med sitt objektiv, istället för att hänga på forum och skriva att "mitt objektiv fungerar perfekt".

Man får säga vad man vill om tester och pixelpeepande, men om du använder kameran + objektivet och du får bra bilder, varför oroa dig? Självklart så finns det rötägg/måndagsex av alla objektiv, och är alla dina bilder konstant felfokuserade eller suddiga på en sida så kan man börja misstänka något fel. Men att förutsätta att ditt objektiv är felaktigt, och aktivt söka efter fel är i min mening slöseri med tid.

/Mvh Björn
 
Har just köpt en Canon utrustning med ett 24-70 f/2.8L och har nu läst att många haft problem med sitt 24-70 f/2.8L. Hur verifierar jag att mitt exemplar är OK? Jag tycker att det är dåligt att jag ens ska behöva tänka tanken om mitt L-objektiv är bra eller dåligt. Det ska vara bra till det priset tycker jag, eller vad tycker ni?

Om du känner dig missnöjd med bildresultatet så ska du självklart lämna in glugg + hus för en koll. Jag törs nog påstå att merparten av de som haft problem med 24-70:n (inklusive mig själv) konstaterat ganska omgående att något varit riktigt tokigt och att anledningen inte varit felaktigt handhavande eller överdrivet pixelpeepande. Men är du nöjd med den skärpa du får på bilderna finns väl egentligen ingen anledning att misstänka att något skulle vara galet?
 
Kloka ord från er båda. Jag ska lägga energin på fotograferande istället för att oroa mig. Jag förutsätter att allt är ok och om så inte är fallet så kommer det att visa sig helt enkelt.
 
Det låter som en bra strategi, Mikael! Varför oroa sig i onödan? Ett rättfokuserande exemplar är en pärla att bära med sig. Visserligen (i mitt tycke) inte lika skarp som vissa av Canons primes, men mycket mångsidig och svår att vänja sig av med!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.