Sidospår om felkorrigering
Det är inte ett helt enkelt problem. Visst går det att skydda sitt data på olika sätt, personligen har jag dock aldrig råkat stöta att man gör det på filnivå. Oftast gör man det på lagringsmediat. Det vanligaste är kanske de nivåer av RAID som erbjuder feltolerans. När man gör det på filnivå är frågan var man ska lägga extradatat. I en fil bredvid på samma disk? Kanske lite osäkert om felet beror på diskskador. Om inte så kan det vara besvärligt att jämföra. Kanske både och? Om man nu bara orkar göra det hela tiden
Att lagra extra redundant data för att upptäcka och korrigera fel är mycket enkelt. Har man läst diskret matematik har man troligen stött på till exempel
Hammingkoder.
Det finns en lösning jag har sett för att hålla koll på sina CD och DVD-skivor.
dvdisaster skapar information utifrån skivor som gör att man kan återskapa data från dem om de skulle bli skadade. Informationen den skapar är betydligt mindre än originalinformationen vilket gör att det inte är detsamma som att spara en kopia av originalet (dessutom måste man spara minst två kopior för att kunna jämföra om man använder den "naiva" metoden).
Nackdelen med felkorrigering är att man beräkna felkoderna INNAN något inträffar. När väl felet inträffar är det kört annars. Det är troligen därför som man inte gör det på filnivå, för då är det upp till användaren att se till att filerna blivit kollade. Risken är stor att man glömmer det. Görs det på lagringsmediet eller filsystemsnivån så är det transparent för användaren.
Jag rekommenderar backup. Själv lagrar jag mina bilder på två olika DVD-media (av olika typ och fabrikat) samt en extern hårddisk. Är bilderna kritiska för din verksamhet eller har väldigt stort affektionsvärde bör man titta på brandsäkra skåp och lagring på annan plats också alternativt hyra professionell hjälp.
Sen är det klart att backup inte utesluter felkorrigering. Kanske borde man ta och köra dvdisaster på sina backup-DVD. Man kan faktiskt ha både bälte och hängslen.