Hade en sådan FE 35/2.8. En okej glugg-men ganska svag på de största bländaröppningarna. Fördelen är dess kompakthet. Jämfört med 55:an når den ju inte fram. 55:an kan med fördel köras på full bländaröppning .
Visst är det en fördel att kunna beskära men för min del inte ett huvudsyfte. En beskuren bild med 35:an som bas lämnar inte speciellt vacker bokeh till exempel, Bra dock om man vill ha större skärpedjup.
Jämfört med Sigma 35/1.4 Art är FE 35/2.8 ZE ganska rejält omseglad och sagda Sigmaglugg med adapter känns inte obekväm på en A7R. En bra AF-adapter skulle inte vara fel.
Vi kan diskutera det här i oändlighet, men själv kommer jag till samma slutsats; En bra AF normalzoom kombinerad med exempelvis en ljusstark 55:a skulle vara ett jättebra "ta-med-ekipage".
Sedan att beskära: Ofta står man med en 35:a och det riktigt skriker inom en att "fan jag behövt utvidga" d v s ha en 24:a istället för detta motivet. Då hjälper ingen beskärning i världen.
Avsaknaden av en bra zoom är ett jättehål. Visst kan jag använda min Nikon 24-70/2.8 via adapter och MF på en A7R, men då har hela vitsen med det lilla kamerahuset gått förlorad-även om resultatet blir mycket bra.
Jag får avsevärt bättre bilder med NEX-7 och den lilla simpla plastbiten Sigma 19/2.8 (köpt för 1.090
än vad A7R plus en FE 24-70/4 OSS ger vid 28mm.
Så, Sony och Zeiss må gödsla ut bra fasta gluggar som är lika varandra i brännvidd en grosse, men utan bra normalzoomar anser jag att systemet är naket som ett nudistläger.
Brännvidderna uppåt utgör inga problem. Förutom tyngden är exempelvis FE 70-200/4 OSS bra,
//Lennart.