Annons

Vem sätter betyg på trådarna?

Produkter
(logga in för att koppla)

Makten

Aktiv medlem
Ja, det är ju ett femstjärnigt betyg på vissa trådar. Vem sätter det, och vad avser betyget? Hur stort intresse tråden röner för betygsättaren eller? Känns helt meningslöst. Skulle tråden bli mer eller mindre intressant för att någon "expert" väljer att tycka att den är bra eller dålig? Vem ska ta åt sig av betyget? Trådskaparen?

Edit: Nu är det raskt 4 stjärnor av 5 på den här tråden?!?!? Vem i halva friden är det som satt det betyget?

bra fråga..... kan väl vara ungefär så som man betygsätter hotell. Bra hotell får fler stjärnor...

Fem stjärnor är väl bättre än en.... tyder väl på att den som söker en viss information och finner den i ett visst forum samtidigt som den löser dennes eventuella problem för att därefter betygsätta tråden för att den var bra. På så vis så berättar man för dem som kommer efter att tråden är bra.

Men bara för att tråden är bra för en så behöver den inte vara det för nästa....

Själv har jag aldrig betygsatt en tråd, har inte tänkt på det bara.

Precis som du så kan jag tycka att betygsättningen är överflödig..... men den finns där iallafall och några tycks använda det.

Hur som helst så är det inte den jag går efter när jag söker information.

Jag har aldrig innan denna tråd ens märkt att man kan betygsätta en tråd, men stört mig på att trådar som jag finner bra har fått "låga betyg". Det är ju knappast trådskaparen som skapar trådens innehållsrikedom, så det känns helt meningslöst med betyg. Ska man låta bli att läsa en tråd med lågt betyg, eller vad?

Betygssättningen är en inbyggd funktion i forumprogramvaran - som ju är en tredjepartsprodukt som används på en himla massa webbplatser.

På vissa webbplatser ingår användningen i kulturen, på fotosidan har det inte blivit så.

jimh skrev:
Betygssättningen är en inbyggd funktion i forumprogramvaran - som ju är en tredjepartsprodukt som används på en himla massa webbplatser.

På vissa webbplatser ingår användningen i kulturen, på fotosidan har det inte blivit så.
Aha, då förstår jag. Bara att ignorera med andra ord;-)
Känns ju rätt märkligt att EN person kan sätta betyget "en stjärna", och om ingen annan sätter betyg så är det det som gäller:-S

Makten skrev:
Känns ju rätt märkligt att EN person kan sätta betyget "en stjärna", och om ingen annan sätter betyg så är det det som gäller:-S
Betygssystemet bygger ju på en communitykultur där medlemmarna värderar inläggen. Om någon ser en tråd med för högt eller för lågt betyg kan man välja att påverka detta. Är det tillräckligt många som bryr sig kommer betyget bli tillräckligt rättivsande för communityn.

Och någon måste ju börja betygsätta så den första personen som sätter betyg kommer direkt att synas. Nu tycker jag att man kanske borde ha ett system där man inte visar vad betyget är om det är färre än X personer som betygsatt utan bara visar en ikon för "under betygsättning". Då blir det inte lika osäkert.

På fotosidan finns ingen sådan kultur med betygsättning och därför blir det lätt tokigt.

Fast kanske borde man börja betygsätta. Det skulle kanske underlätta när man söker bland gamla inlägg,. Vilka trådar är bara långa inflammerade åsiktsdiskussioner och vilka är bra tips/råd och utvecklande?

maxzomborszki skrev:
Fast kanske borde man börja betygsätta. Det skulle kanske underlätta när man söker bland gamla inlägg,. Vilka trådar är bara långa inflammerade åsiktsdiskussioner och vilka är bra tips/råd och utvecklande?
Det bästa vore att ta bort möjligheten att sätta betyg över huvud taget tycker jag. Det ger inte nån trevlig känsla. En lång diskussionstråd kan ju få "lågt betyg" trots att den är mycket intressant, bara för att nån surkart inte håller med om det som står i tråden.
Exempelvis tråden om D200 i Nikon Digitalt-forumet, som heter "D200, en skitkamera". Jag fann det i alla fall värt att läsa den, men den har fått en stackars stjärna för att trådskaparen sade vad han tyckte. Det är bättre att skriva vad man tycker direkt i tråden i så fall.

Makten skrev:
Det bästa vore att ta bort möjligheten att sätta betyg över huvud taget tycker jag. Det ger inte nån trevlig känsla.
Visst, min poäng vore bara att om det fanns en kultur på fotosidan av att sätta betyg även på trådar skulle det på grund av det stora antal medlemmar bli tämligen självsanerande. Avvikande betyg skulle "drunkna i mängden". Tror att man kan skapa en sådan kultur om folk blir medvetna om möjligheten och använder den. Men det kommer inte gå över en natt. Dessutom tror vet jag inte om jag håller med om "trevlig känsla". Du kan idag betygsätta både bilder och artiklar på fotosidan. Ger det en mer eller mindre trevlig känsla? Tycker inte det gör varken till eller från.

Trevlig känsla har mer med tonen i kommentarer och inlägg än en siffra, IMHO.

Men absolut, ett alternativ är att Christer sätter sig ned och hackar bort betygsättningsmöjligheterna. Jag gråter inte om han gör det.

Makten skrev:
Exempelvis tråden om D200 i Nikon Digitalt-forumet, som heter "D200, en skitkamera".
Jag kan inte påstå att jag följt den tråden men det låter som en ganska utmanande och provokativ titel. Risken är då stor att folk tänder på alla cylindrar och det blir mer pajkastning än en utvecklande diskussion om D200:ans brister och tillkortakommanden.

Ska en tråd som spårat ur och inte längre innehåller särskilt mycket vettig information i förhållande till alla subjektiva inlägg ha högt eller lågt betyg? För mig har betygsättning av diskussioner lite med "brus"-förhållandet i tråden.

På Slashdot har de tagit detta ett steg vidare där man även har betygsättning av inlägg i två nivåer, dels ett numeriskt betygsvärde och dels en kategorisering (funny, insightful, etc). Sen har de ju i och för sig hela systemet med moderation points och meta-moderators vilket syftar till att försöka hålla någon balans. Men utan detta system skulle det vara omöjligt att försöka hitta de värdefulla sakerna på den sajten. Lyckligtvis är fotosidan lite bättre :)

maxzomborszki skrev:
Dessutom tror vet jag inte om jag håller med om "trevlig känsla". Du kan idag betygsätta både bilder och artiklar på fotosidan. Ger det en mer eller mindre trevlig känsla? Tycker inte det gör varken till eller från.
Man kan välja om man vill tillåta betygsättning av bilderna. En tråd är inte en prestation på samma sätt som en bild, särskilt då bilden ligger i kritikpoolen.

Jag förstår helt enkelt inte vitsen med att betygsätta folks åsikter eller kommentarer.

Det är sant. Det gäller även för artiklar, man kan välja om man ska tillåta kommentarer och/eller betygsättning för dessa. (Jag funderade på om jag skulle strunta i att tillåta betyg på den artikel jag skrev förra julen. Egentligen bryr jag mig inte så mycket om det, men sen tänkte jag att alla sätt att tillåta folk tycka till är bra, vissa orkar inte skriva någon längre kommentar och då kanske betygsättningen räcker för dem. Då får jag åtminstone lite återkoppling och en liten fingervisning. Och eftersom betyget i sig inte var livsviktigt för mig kunde jag lika gärna tillåta det...)

Sen har du helt rätt i att en bild (eller artikel) bedöms på prestation medan en tråd kan vara av huvudsakligen två slag (eller grad däremellan), information eller tyckande. Betyg på information ser jag inte som fel, dvs hur informativ och hjälpfull var tråden för dig. Betyg på tyckande tycker jag också är tämligen ointressant och meningslöst. Alla är berättigade till att tycka vad de tycker hur korkat jag än anser det må vara (det kanske är jag som är korkad och tycker "fel"). Jag har inte försökt undersöka vilken typ av trådar som är mest vanligt förekommande på fotosidan.

Men jag vidhåller min ståndpunkt att betygsättning inte gör särskilt mycket till eller från i avseendet hur trevlig känslan är i forumen. Det säger hur folk tycker om tråden eller ej och på ett väldigt grovt sätt. Då tror jag att hur folk uttrycker sig i trådarna och hur de säger "jag delar inte din åsikt" är av långt större betydelse. Men det är bara vad jag tror och tycker :-D

Förutom den här kan jag bara minnas en enda stackars diskussionstråd kring trådbetygen sen jag blev medlem 2001.

Det får mig att tro att det inte är särskilt många som tycker att det är ett problem att funktionen finns. Jag kan nog sträcka mig så långt som att gissa att de allra flesta inte har märkt att funktionen ens finns.

Forumet är en tredjepartsprogramvara där varje egenintroducerat hack försvårar uppgraderingsprocessen. Så Martin, jag tror du kommer få svårt att få gehör hos Christer att just detta problem skulle förtjäna ett hack.

jimh skrev:
Förutom den här kan jag bara minnas en enda stackars diskussionstråd kring trådbetygen sen jag blev medlem 2001.

Det får mig att tro att det inte är särskilt många som tycker att det är ett problem att funktionen finns. Jag kan nog sträcka mig så långt som att gissa att de allra flesta inte har märkt att funktionen ens finns.

Forumet är en tredjepartsprogramvara där varje egenintroducerat hack försvårar uppgraderingsprocessen. Så Martin, jag tror du kommer få svårt att få gehör hos Christer att just detta problem skulle förtjäna ett hack.
Hähä, nä jag bryr mig väl inte värst mycket egentligen heller. Jag undrade bara varför i helsike vissa trådar hade dessa stjärnor.
Nu vet jag. Skit samma;-)

Jag tycker också att betygs-funktionen är ett ofog. Visserligen inte överlag störande men ändå tycker jag att den är onödig.
Det finns exempelvis en tråd nu i Nikon Digitalt
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=59659

Killen som postat har ställt en fråga angående objektiv-val till sin D50. Visserligen kanske den skulle ligga under Nikon Objektiv men jag tror knappast det är därför ett lågt betyg har hamnat på den tråden. Att sätta en etta på en tråd där det finns en post är ju ganska olämpligt.

Men som sagt, ingen "big deal" men jag ville ändå kommentera detta.
Man kanske kunde ändrat titeln bara =)

Jag tänkte precis nämna det. Vad är det för utvecklingsstörd idiot som sätter en etta på en sån tråd? Riktigt ruttet.

Ja, ta bort betygen på trådarna - jag har aldrig förstått dem i andra forum, och här lär de orsaka ännu större förvirring än vi redan har.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto