Det är sant. Det gäller även för artiklar, man kan välja om man ska tillåta kommentarer och/eller betygsättning för dessa. (Jag funderade på om jag skulle strunta i att tillåta betyg på den artikel jag skrev förra julen. Egentligen bryr jag mig inte så mycket om det, men sen tänkte jag att alla sätt att tillåta folk tycka till är bra, vissa orkar inte skriva någon längre kommentar och då kanske betygsättningen räcker för dem. Då får jag åtminstone lite återkoppling och en liten fingervisning. Och eftersom betyget i sig inte var livsviktigt för mig kunde jag lika gärna tillåta det...)
Sen har du helt rätt i att en bild (eller artikel) bedöms på prestation medan en tråd kan vara av huvudsakligen två slag (eller grad däremellan), information eller tyckande. Betyg på information ser jag inte som fel, dvs hur informativ och hjälpfull var tråden för dig. Betyg på tyckande tycker jag också är tämligen ointressant och meningslöst. Alla är berättigade till att tycka vad de tycker hur korkat jag än anser det må vara (det kanske är jag som är korkad och tycker "fel"). Jag har inte försökt undersöka vilken typ av trådar som är mest vanligt förekommande på fotosidan.
Men jag vidhåller min ståndpunkt att betygsättning inte gör särskilt mycket till eller från i avseendet hur trevlig känslan är i forumen. Det säger hur folk tycker om tråden eller ej och på ett väldigt grovt sätt. Då tror jag att hur folk uttrycker sig i trådarna och hur de säger "jag delar inte din åsikt" är av långt större betydelse. Men det är bara vad jag tror och tycker :-D