Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vem säljer dessa objektiv (voigtländer)

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag läste på Fred Miranda-forumet att nån varit i kontakt med Voigtländer som säger att allt är slut och de väntar på nästa tillverkningsbatch som ska vara klar inom en månad eller så.
Själv köpte jag gluggen från Robert White i England direkt när den kom ut, till ett hyfsat fördelaktigt pris (8500 SEK inklusive allt). Tror den har sjunkit ännu mer i pris nu.

Om du har en Sonykamera, se till att INTE köpa VM-versionen (för Leica) eftersom den presterar mycket sämre om man inte har den på en kamera med Leica-tunt sensorfilter. De har alltså inte exakt samma optik utan är anpassade för respektive sensorglas.
I övrigt kan jag bara varmt rekommendera objektivet! Det är mycket säreget och mycket bra, men har en del knepigheter för sig. Har skrivit lite om det på min blogg om du vill kika.

Edit: Läste slarvigt och ser nu att du sökte just E-versionen. Dock antar jag att en del blir frestade att köpa VM när E inte finns att få tag i.

Har följt den tråden också (och sett dina inlägg). När objektivet var nytt avskrev jag det som helt omöjligt men har nu ändrat uppfattning (i likhet med många andra på FM) och blivit nyfiken. Har faktiskt lagt in en beställning hos Robert White, även om det är restat där också. Tänkte inte köpa VM-versionen, men tack för varningen.

Har du köpt någon försättlins, typ Elpro 3 eller 4 eller en 500D?

Var hittar jag din blogg?

Hur fungerar TS objektiv, Voigtlander ULTRON 40mm/f2 SL II Asph fit Canon EF,40/2, med adapter för Canon EF till spegellösa E-mount eller X-mount?

Nästan lika dåligt som ett adapterat M-mount, eller nästan lika bra som native?

Min upplevelse är att det funkar bra med Metabones IV, TS-E 24 II resp TS-E 90 på a7RII. Dessutom är det enklare att fokusera. Men det finns de som inte har fått det att funka bra - har sett en tråd om det på fredmiranda.com och jag tror att det i första hand gällde TS-E 17. Korrekt adaptertjocklek tycks vara mycket viktigt då.

En "snik-variant", som dock inte är helt gratis, är annars att köpa Laowa 12 kombinera med Laowa Magic Shift Converter. I praktiken får du då ett 17 med shift (men inte tilt): https://phillipreeve.net/blog/review-laowa-magic-shift-converter-17mm-4-0/

Har du köpt någon försättlins, typ Elpro 3 eller 4 eller en 500D?
Jag har en Nikon 5T som jag tror är +1,5 dioptier. Den är egentligen tänkt för 105/1,8 AI-S och har för svag förstoringsgrad för korta brännvidder, men det är just vad man vill åt om man bara ska öka skärpan utan att gå närmare än vad objektivet klarar utan försättslins. Fokuserar man på oändligt så är arbetsavståndet ca 0,8 meter, vilket är något begränsande förstås.

Det var till och med jag som "upptäckte" det där med bättre skärpa med försättslins:) Men jag använder den knappt eftersom jag inte är så intresserad av närbilder. För porträtt tycker jag snarast att den lite mjukare upplösningen på nära håll bara tillför något.

Var hittar jag din blogg?
Här: https://www.fotosidan.se/blogs/hertsius/index.htm

Nu gäller det inte just detta objektivet, så kanske lite OT för bägge trådarna, men Cosina har precis släppt ett gäng nya i serien:
https://www.dpreview.com/news/2058828642/cosina-announced-three-new-voigtlander-lenses-at-cp

Intressant, men ingen vet hur de blir. Macro Apo-Lanthar 65mm anses ju vara mycket bra och kanske blir 110:an det också. 21:an lite mera osäkert - en del landskapsfotografer hoppas på bra prestanda eftersom den blir mera portabel än mer ljusstarka konkurrenter och hur som helst kommer att användas nedbländad.

Intressant, men ingen vet hur de blir. Macro Apo-Lanthar 65mm anses ju vara mycket bra och kanske blir 110:an det också. 21:an lite mera osäkert - en del landskapsfotografer hoppas på bra prestanda eftersom den blir mera portabel än mer ljusstarka konkurrenter och hur som helst kommer att användas nedbländad.

Jag såg några bilder från 110:an och de såg ruskigt bra ut. Verkligen APO utan tillstymmelse till longitudinell kromatisk aberration, samt väldigt skarpt vid f/2,5. Tror det blir en toppenglugg.
65:an har jag personligen inget intresse av eftersom brännvidden är så knäpp;-) Sen tycker jag att bokehn ser förskräcklig ut när man fokuserar på lite större avstånd.

21/3,5 kommer jag förmodligen köpa om det visar sig bra. Idag använder jag Batis 25/2 som är bra, men onödigt stort. Med tanke på hur bra prestanda Voigtländer har på alla deras senaste objektiv så tror jag 21:an kan bli finfin den med. Med såpass moderat ljusstyrka borde det inte vara så svårt att korrigera den ordentligt. Jag menar, redan Olympus OM 21/3,5 är förvånansvärt bra i förhållande till dess minimala storlek. Och det har ju hänt en del sen dess.

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar