Annons

Vem med har skyldighet att betala mig?

Produkter
(logga in för att koppla)
Det beror ju på hur avtalet/mejlet ser ut. Om det framgår att någon annan än agenturen ska betala dig så är det förstås det som gäller.

Nej det framgår inte att någon annan skall betala.

Det står helt enkelt vad jag skall göra, när jag skall göra det, vilka det är som jag modellar för och hur mycket jag skall fakturera till modellagenturen.

[..] hur mycket jag skall fakturera till agenturen efter att de har tagit sina procent av pengarna

[..]

Men enligt agenturen så har dom inte skyldighet att betala om beställaren inte betalar dom, eftersom att dom är bara en mellanhand, alltså förmedlar jobb mellan 2 andra parter (modell och beställare).

En affärsverksamhet där man som mellanhand får procent på en lyckad affär men inte tar några risker vid en misslyckad affär känns ju som en riktig guldgruva, framför allt om det enda jobb man utför är att förmedla kontakten mellan två andra parter.

En affärsverksamhet där man som mellanhand får procent på en lyckad affär men inte tar några risker vid en misslyckad affär känns ju som en riktig guldgruva, framför allt om det enda jobb man utför är att förmedla kontakten mellan två andra parter.

Så tror du att dom har rätt att göra så om det inte finns skrivet i avtalet att så är fallet?

...hur mycket jag skall fakturera till agenturen efter att de har tagit sina procent av pengarna...

Tror det finstilta kan ligga i just ordet EFTER att de tagit sina procent. Får de inte betalt kan de heller inte ta några procent. Det är nog så de ser på det.

Att det är helt oetiskt mot dig som leverantör håller jag helt med övriga om, men det finns ingen lag mot dåliga affärsuppgörelser, tyvärr :(

Kom på en sak till förresten, undertecknade du någon form av modellavtal (se t.ex. http://www.sfoto.se/sites/default/files/modellrelease_uppdrag.pdf) där kunden fick rätt att använda bilderna från fotograferingen?

Om inte så har du ju rätt att stoppa användningen av dina bilder för vissa sammanhang, typ reklam mm.

Nej det gjorde jag inte. Och bilderna skall användas i reklamsammanhang. Men det finns som sagt inget problem. Jag var bara nyfiken på hur reglerna såg ut, vem som har rätt helt enkelt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar