Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vem med har skyldighet att betala mig?

Produkter
(logga in för att koppla)

jennicka

Avslutat medlemskap
Jag som egenföretagare kontaktar en modellagentur med intresse av att börja jobba som modell. Agenturen hör sedan av sig via mail och säger att dom har jobb åt mig.
Mailet innehåller var jag skall vara (och när), hur mycket jag skall fakturera till agenturen efter att de har tagit sina procent av pengarna och vilka det är som beställt mig genom agenturen.

Om de som beställt mig genom modellagenturen sedan inte betalar agenturen för jobbet har då agenturen fortfarande skyldighet att betala mig?

Rent spontant känns det så. I mina öron låter det som att pengarna och jobbet som avtalats mellan mig och agenturen har inget att göra med agenturens och ursprungliga beställaren avtal att göra.

Men enligt agenturen så har dom inte skyldighet att betala om beställaren inte betalar dom, eftersom att dom är bara en mellanhand, alltså förmedlar jobb mellan 2 andra parter (modell och beställare).

Det agenturen säger låter iofs ganska logiskt det med. Men samtidigt känns det konstigt att jag skulle kunna bli blåst av ett företag jag aldrig haft kontakt med eller något avtalat med.

Någon som har koll på hur det ligger till?

Mvh

Mailet innehåller var jag skall vara (och när), hur mycket jag skall fakturera till agenturen efter att de har tagit sina procent av pengarna och vilka det är som beställt mig genom agenturen.

Det agenturen säger låter iofs ganska logiskt det med. Men samtidigt känns det konstigt att jag skulle kunna bli blåst av ett företag jag aldrig haft kontakt med eller något avtalat med.
Det är givetvis den du har ett avtal med som är skyldig att betala. Fast även om du bara haft kontakt med agenturen behöver inte det innebära att ditt avtal är med agenturen. Läs det finstilta!

Det är givetvis den du har ett avtal med som är skyldig att betala. Fast även om du bara haft kontakt med agenturen behöver inte det innebära att ditt avtal är med agenturen. Läs det finstilta!

Något avtal finns inte för tillfället. Utan det är som om jag hade fått något fotojobb, det skrivs inte alltid avtal, utan telefonsamtal och mail är det enda som finns.

Något avtal finns inte för tillfället. Utan det är som om jag hade fått något fotojobb, det skrivs inte alltid avtal, utan telefonsamtal och mail är det enda som finns.

Vad drar du för lärdom av det? :)

Se alltid till att ha ett skriftligt avtal. En uppdragsgivare som inte ställer upp på skriftligt avtal är heller ingen uppdragsgivare man bör ha att göra med.

Muntligt avtal gäller visserligen juridiskt precis lika mycket som ett skriftligt, men är väldigt svårt att bevisa om man inte har vittnen eller inspelning av samtalet.

Ett avtal skall skrivas i nästa vecka, men jag undrar över jobben som har gjorts, jag har ju skriftligt på mail att de vill att jag jobbar ett visst datum för en summa pengar mot faktura, Så de jobben som gjorts har jag skrivtligt överenskommet på mailen.

Och om någon av beställarna där inte betalar agenturen. Är då agenturen skyldig att betala mig?

Vill också poängtera att inget bråk eller tvist om några pengar har uppkommit. Jag är bara rent nyfiken. Jag litar på agenturen till 100 % men tror att dom har fel i det dom säger utan att veta om det... Men jag är inte säker, och jag är som sagt extremt nyfiken om sånt här.

Ett avtal skall skrivas i nästa vecka, men jag undrar över jobben som har gjorts, jag har ju skriftligt på mail att de vill att jag jobbar ett visst datum för en summa pengar mot faktura, Så de jobben som gjorts har jag skrivtligt överenskommet på mailen.

Och om någon av beställarna där inte betalar agenturen. Är då agenturen skyldig att betala mig?

Igen, det beror på vad som specificeras i avtalet. Ingen är direkt skyldig att betala som läget ser ut nu.

Om du har ett mejl där det framgår vad du ska göra, var och när och vad du ska få betalt så är det ett avtal.

Igen, det beror på vad som specificeras i avtalet. Ingen är direkt skyldig att betala som läget ser ut nu.

Okej, jag trodde att om man som t.ex. fotograf får ett uppdrag av någon och allt finns via mail... Vad som skall göras och hur mycket jag skall fakturera så är det som finns i mailet avtalat.
Och om nu också det finns bevis på att uppdraget utförts.

Okej, jag trodde att om man som t.ex. fotograf får ett uppdrag av någon och allt finns via mail... Vad som skall göras och hur mycket jag skall fakturera så är det som finns i mailet avtalat.
Och om nu också det finns bevis på att uppdraget utförts.
Du har ju delvis ett avtal, i och med att du fått information tid/plats och beställare. Men när det gäller betalningsansvaret verkar ju inget ha avtalats. Hur avtal kan se ut kan ju skilja sig, så ditt exempel är inget fel i sig.

Okej, det var det jag tänkte. Så i det läget är det alltså modellagenturens skyldighet att betala oavsett om deras beställare inte betalar dom?

Jag har svårt att se att ett mejl eller annat muntligt avtal kan gälla här rent juridiskt sett, dvs om det skulle "hålla i domstol". Man ska se till att ha ett skriftligt avtal med uppdrag, pris, plats etc. Om det finns en mellanhand, ska du se till att ha ett skriftligt avtal som ni bägge undertecknar. Agenturen får sedan se till att ha skriftliga avtal med sina uppdragsgivare. Därmed skyddar du dig och även agenturen.

Det är upp till dig.

mvh Tommy

Du har ju delvis ett avtal, i och med att du fått information tid/plats och beställare. Men när det gäller betalningsansvaret verkar ju inget ha avtalats. Hur avtal kan se ut kan ju skilja sig, så ditt exempel är inget fel i sig.

Om du förmedlar en jobb åt mig och skriver i ett e-mail att jag ska fakturera dig sedan när jobbet är utfört , menar du då att jag inte ska fakturera någon alls, om du inte råkar få din faktura betald?

Michael - Känns snurrigt -

Jag har svårt att se att ett mejl eller annat muntligt avtal kan gälla här rent juridiskt sett, dvs om det skulle "hålla i domstol". Man ska se till att ha ett skriftligt avtal med uppdrag, pris, plats etc. Om det finns en mellanhand, ska du se till att ha ett skriftligt avtal som ni bägge undertecknar. Agenturen får sedan se till att ha skriftliga avtal med sina uppdragsgivare. Därmed skyddar du dig och även agenturen.

Det är upp till dig.

mvh Tommy

Jo jag vet att man bör har skriftligt avtal. Jag undrade bara just vad som gällde i detta fallet. Jag är som sagt inte orolig över något och inget bråk om pengar med någon existerar. Jag frågar om detta endast pga nyfikenhet. Vad är rätt och vad är fel. Men jag förstår att det kan vara svårt att avgöra

Om du förmedlar en jobb åt mig och skriver i ett e-mail att jag ska fakturera dig sedan när jobbet är utfört , menar du då att jag inte ska fakturera någon alls, om du inte råkar få din faktura betald?

Michael - Känns snurrigt -

Precis, det känns väldigt konstigt.

Vad skulle du ha att göra med din uppdraggivares affärer? Dom borde ju inte spela någon roll alls tänkte jag.

Det är upp till dig.

mvh Tommy

Läste du frågan, där uppdrag, pris, plats finns med finns med i inlägg nr 1?

Michael - I bland går det fort -

Okej, det var det jag tänkte. Så i det läget är det alltså modellagenturens skyldighet att betala oavsett om deras beställare inte betalar dom?
Det beror ju på hur avtalet/mejlet ser ut. Om det framgår att någon annan än agenturen ska betala dig så är det förstås det som gäller.

Jag jobbar iof också som egenföretagare men inom en helt annat bransch, nämligen hantverkare. Skriver nästan aldrig avtal utan kommer överens via telefon eller samtal direkt med kunden. För mig finns en enkel regel, beställaren av jobbet betalar till mig oavsett för vem eller var jag utför det. :)
Ett exemplel:
En rörläggare ringer till mig och ber mig koppla in en panna som han har installerat hos en kund. Skulle kunden inte betala till rörläggaren ska jag ändå ha betalt av rörläggaren för min inkoppling hos kunden.

Det gäller förstås om inget annat har överenskommits före utförandet av jobbet men jag hade aldrig gjort ett jobb åt någon där man var beroende av att någon annan ska betala...

Precis, det känns väldigt konstigt.

Vad skulle du ha att göra med din uppdraggivares affärer? Dom borde ju inte spela någon roll alls tänkte jag.

Jag skulle förklara lugn och sansat utan att försöka störa eventuella framtida affärsrelationer, hur du ser på saken, när du väl känner dig säker på saken ;-) och beredd att backa om motpartens argument känns övertygande eller du blir kompenserad på något vis.

Men hur ni löser det här, kan du ha som vägledning hur eventuella framtida missförstånd/oenigheter löser sig och då kanske det handlar om större jobb, funkar det inte att du är nöjd nu, kommer ev framtida lösningar säkerligen inte heller fungera.

Vad du än nöjer dig med, en nöjaktig förklaring/ursäkt eller ni dela på fakturan i mellan er eller de ska betala hela fakturan ska nog ingen annan döma, mer än att vi kan rådge vad som skulle bli bäst för dig och hur vi teoretisk skulle ha valt.

Michael - Jag vill vara nöjd -

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar