Annons

Vem köper bilder / Hur tar man kontakt?

Produkter
(logga in för att koppla)

PontusWestermark

Aktiv medlem
Hallå allesammans, jag har kollat runt lite på forumet men inte riktigt hittat något när jag har sökt heller.
Det jag undrar över mest är att om jag tar en bild, som jag sedan är nöjd med, säg en naturbild, vem skulle ha intresset av att köpa en sådan bild?
Samt hur ska man ta kontakt med tidningen eller vem som nu vill köpa bilden?
Det känns väldigt på om man ringer till en tidning och bara säger "Hej, jag har en bild, vill ni köpa?". Tidningen i fråga har ju ingen aning om vilken kvalitet bilden har osv.
Hur ska man gå till väga? Jag har nämligen blivit väldigt intresserad utav foto och skulle gärna vilja kunna få en liten slant för bilderna jag tar.

En sak till! Måste man ha en avancerad systemkamera för ganska mycket pengar för att kunna få bilder sålda eller räcker det med en bra digitalkamera?

Det bästa är nog att ansöka om att gå med i en bildbyrå. Finns jättemånga, men dom största är Magnum photos, IBL, Scanpix och Greatshots.

Naturbilder är nog svårt att sälja, finns många duktiga naturfotografer.

Man måste inte ha systemkamera för att sälja bilder, det viktigaste är att man är duktig. Alex Majoli, till exempel, han fotar åt Magmum photos och använder Olympus C-5050, som är en 5 megapixels kompaktkamera.

Du ställer litet olika frågor som därmed ger litet olika svar.

Om du skall sälja via bildbyrå som stock-photos så krävs en ordentlig kamera med hög upplösning och också att du kan leverera bilderna i TIF och helst i 16 bitars upplösning.

När det gäller tidningarna så köper de ju "aldrig" allmänna bilder från privatpersoner utan rena illustrationer köper de via Scanpix. Om du har en nyhetsbild du tror är av intresse så är det bara att ringa bildredaktören på berörd tidning och tala om vad du har och sen skicka in bilden per mail så att de kan titta på den. Nyhetsbilder ger dock normalt bara 660 SEK ( plus moms om du har egen firma). Kvalitet kan i vissa lägen vara mindre viktigt än att du har unika bilder från t ex ett rån eller liknande.

De flesta bildbyråer kräver F-skatt.

När det gäller föräljning av enstaka "läsarbilder" till pressen så finns ju av förklarliga skäl inte detta krav

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar