Advertisement
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vem gör vad?

Produkter
(logga in för att koppla)

Malin B.

Ny medlem
Vid till exempel ett modereportage för en tidning, vem gör vad? Vad gör fotografen, och framför allt: vem bestämmer hur bilden ska se ut, var den ska tas, hur den ska tas? Vem utformar konceptet? Har man en vision vill man ju förvekliga den. Bestämma att här ska bilden tas, den ska gå i den här färgskalan och så vidare. Hur stort inflytande har fotografen i en sådan situation? Finns det annars något "yrke" eller namn på den som utformar konceptet?
 
- Är du ny i branchen berättar bildredaktören vad du ska ta.

- Är du jävligt duktig och har redan namn så bestämmer du själv vad du gör.

-Är du smart så sammanstrålar du med skrivande journalisten, layouten och bildredaktören och gör tilsammans ett killer reportage :)

I praktiken så varierar det mycket från tidning till tidning hur dom arbetar. Men arbetar dom med förnuft så tar dom in en fotograf vars arbete passar in och vars arbete dom gillar och litar på att fotografen tillsamman med dom skapar ett konsept som gör alla nöjda. Ibland har du helt fria händer som fotograf och ibland binder ämnet eller layouten dej till vissa ramar. Ibland utgår man från bilderna och andra gånger utgår man från texten. Arbetssättet varierar mycket från case till case.
 
Håller med Niklas i allt. Utöver det beror det också på hur mycket självsäkerhet du utstrålar som fotograf. Man märker väldigt snabbt om uppdragsgivaren lägger det mesta i dina händer. Plåtar man t.ex. för en reklambyrå är oftast själva idén redan spikad och AD:n har en klar bild av hur han eller hon vill att det ska se ut. Utstrålar beställaren lite osäkerhet gäller det att ta kommandot (inom vissa ramar) och själv koppla på kreativiteten. Få modeller eller beställare motsätter sig så länge man är schysst, visar bra resultat och är ödmjuk inför andras idéer och förslag.
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar