Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vem borde egentligen göra bildvalet?

Produkter
(logga in för att koppla)

MWPhoto

Aktiv medlem
Hallå!
Visst kan det vara så att vi som fotografer gör bildvalet mycket bättre än brudparet själva.

Efter att även ha läst lite av vad Jeff Ascough anser om just detta så tänkte jag att det är på sin plats för att höra hur ni skulle vilja ha det och om ni tror att er kund skulle acceptera att ni gör hela bildvalet för deras paket med ev. album.
Läs under stycket "Wedding photo albums and design"http://photo.net/interviews/jeff-ascough

Jag ser ofta att paret inte gör det bästa (enl. oss då) valet och visst försöker man rätta dem ibland, men det är svårt att lägga sig i och rycka enstaka bilder fram och tillbaka.
Jag skulle föredra att göra hela valet åt mina kunder precis som Jeff gör.
Man skulle även spara en hel del tid på kunder som ska göra bildval.
Vad tycker ni som är i branschen?
 
Utan att egentligen svara på frågan är det slående hur ofta folk väljer "fel" bilder. Eller ja...andra bilder än man själv hade valt. Jag försöker att göra en någorlunda snäv gallring själv först, så man bara visar bilder som känns hundra.
 
Jo, visst är det trist när man lagt ner möda på vissa bilder som man själv gillar och kunden sedan bara väljer gruppbilder på släkten, det har hänt mig.

Men jag tror kunderna skulle uppfatta det negativt om dom inte fick välja själva.

Det har hänt att jag skickat med extra bilder gratis bara för att jag lagt ner så mycket möda på dom och vill att dom ska användas.
 
Att kunden verkligen vill kunna välja är jag inte helt övertygad om, men jag har helelr ingen statistik på det.
Kanske någon av er andra vet mer o mdet?
Vad tros om att kunna erbjuda "Photographers Choice" då? Jag erbjuder alltså ett kundlogin där jag så att säga redan gjort ett "val" åt min kund så som jag tycker skulle passa dem. OM de sedan vill ändra detta så visst går det bra att ändra till någon av de andra bilderna i kundlogin.
Börjar inbilla mig att det kan vara det effektivaste sättet för bägge parter.
 
Visst kan det vara så att vi som fotografer gör bildvalet mycket bättre än brudparet själva.
Nja, det skulle väl vara om både brud och -gum är allvarligt synskadade...

Brudparet (eller beställare/motiv när det handlar om andra typer av porträttfotografering) har ju helt andra utgångspunkter än fotografen när de väljer bilder. Deras känslomässiga koppling till avbildade personer och situationer är viktigare än det rent bildmässiga och bildtekniska. Och eftersom de trots allt är kunderna och dessutom ska leva med bilderna måste de få bestämma, enligt min uppfattning.

Samtidigt tycker jag det är självklart att fotografen gör en första gallring och låter kunden välja från ett "godkänt" urval bilder.
 
Samtidigt tycker jag det är självklart att fotografen gör en första gallring och låter kunden välja från ett "godkänt" urval bilder.

Det är så jag gör idag...men vill se hur ni ställer er till att välja ut alla bilder till kunden, så som Jeff gör och säkert en hel del andra. Take it or leave it liksom ;)
 
Är inte bröllopsfotograf, men gift...;)

För mig är det ganska självklart att kunden ska få välja eftersom det handlar ju om uppdragsfotografering där kunden betalar. Men..generellt har jag svårt att se varför det ska vara så kategoriskt. Varför skulle alla dina kunder behöva samma villkor? Ge dem alternativ, d.v.s antingen väljer du eller är de med.

Skulle vår bröllopsfotograf begärt att få göra hela urvalet så hade hon inte fått det uppdraget, no way. Liknelsen är dålig, erkännes, men det känns lite som att ha en summa pengar att spendera på möblering av ett rum och att möbelaffären då bestämmer vad man ska ha eftersom de kan möbelbranschen bättre.

Sedan finns en annan aspekt såklart; Vill man lämna ifrån sig dåliga bilder? Självklart inte. Så då är vi åter tillbaka på ruta ett, grovgallring och sedan låta kunden välja ur en bra bildbank.

Svaret blir alltså att ge kunden olika alternativ, att vara delaktig eller inte. Men att bildunderlaget då är grovgallrat.

Tycker jag, som inte lever på detta.

/Arne
 
Man skapar ju en pool med bilder som man som fotograf kan stå för. De bilder som är misslyckade (vadå?) sorterar man ju bort. Kunden har köpt en tjänst och precis som med allt man köper så vill man ju vara nöjd.

Kunden får sedan välja fritt ur poolen och på så vis blir alla glada. Jag tycker inte att fotografen skall sätta sig över kunden, även om denna kanske har ett mer "korrekt" bildseende. För det är som sagt trots allt kunden som köper en tjänst och det är de som ska vara nöjda, inte fotografen.
 
Att kunden verkligen vill kunna välja är jag inte helt övertygad om, men jag har helelr ingen statistik på det.
Kanske någon av er andra vet mer o mdet?
Vad tros om att kunna erbjuda "Photographers Choice" då? Jag erbjuder alltså ett kundlogin där jag så att säga redan gjort ett "val" åt min kund så som jag tycker skulle passa dem. OM de sedan vill ändra detta så visst går det bra att ändra till någon av de andra bilderna i kundlogin.
Börjar inbilla mig att det kan vara det effektivaste sättet för bägge parter.

Arne, jag förstår dig också.
Men som jag skrev ovan så skulle ju det valet finnas i alla fall.
Ponera att jag visar kunden 100 bilder (som alla självklart är "bra" (men inte bäst, för alla bilder kan inte vara bäst), 25 av dessa har jag klistrat på en "Five Stars Awards" i hörnet. Om de inte tycker om dessa så finns ju de andra 75 kvar att blanda å ge med.
Trots det så finns det ju de som inte låter kunden välja alls. Jag vill bara kolla av hur ni ställer er till detta.
 
Senast ändrad:
Mats, jag har kört med ett alternativ "Lindísimas favoriter" i ett par år nu och på senare tid har jag sett att andra fotografer jag har pratat om detta med också har kommit med liknande alternativ.

Jag har de "vanliga" paketen där kunden får välja i ett större galleri där jag har sorterat bort misstag, mindre smickrande bilder och rena dubbletter, och så har jag ett annat billigare alternativ där kunden på förhand vet att det är jag som gör urvalet. Som jämförelse kan sägas att om de har bokat en porträttfotografering innebär det vanliga alternativet att de får ett bildgalleri på ca 150 bilder att välja mellan men om de väljer Lindísimas favoriter och ska ha ett album med 15 bilder får de kanske se 20 (och då handlar det alltså mer om att välja bort än att välja ut), vilket gör att mängden efterarbete minskar vilket leder till ett lägre pris trots samma ambitionsnivå på bilderna i sig.
 
Är inte bröllopsfotograf, men gift...;)

För mig är det ganska självklart att kunden ska få välja eftersom det handlar ju om uppdragsfotografering där kunden betalar. Men..generellt har jag svårt att se varför det ska vara så kategoriskt. Varför skulle alla dina kunder behöva samma villkor? Ge dem alternativ, d.v.s antingen väljer du eller är de med.

Skulle vår bröllopsfotograf begärt att få göra hela urvalet så hade hon inte fått det uppdraget, no way. Liknelsen är dålig, erkännes, men det känns lite som att ha en summa pengar att spendera på möblering av ett rum och att möbelaffären då bestämmer vad man ska ha eftersom de kan möbelbranschen bättre.

Sedan finns en annan aspekt såklart; Vill man lämna ifrån sig dåliga bilder? Självklart inte. Så då är vi åter tillbaka på ruta ett, grovgallring och sedan låta kunden välja ur en bra bildbank.

Svaret blir alltså att ge kunden olika alternativ, att vara delaktig eller inte. Men att bildunderlaget då är grovgallrat.

Tycker jag, som inte lever på detta.

/Arne

Absolut. Även i andra uppdragssammanhang har jag gjort en ganska snäv gallring innan jag skickar, och det brukar uppskattas. Så visst ska det finnas lite att välja på, men inte för mycket.
 
Jag väljer alltid

Jag låter inte kund välja utan väljer alltid ut de bilder brudparet får. Har inte fått några invändningar eller klagomål på detta från nån av mina kunder. Det har ju en del med ens affärsupplägg också. Jag säljer ett porträttpaket om minst 30 st bilder 10x15 cm. Där jag som sagt gör urvalet. Förstoringar utav de bilder får brudparet efterbeställa.
 
Visst är detta ett vanligt problem.
Oftast så tycker de modeller (bröllopspar) om samma bilder som jag valt ut men inte alltid. Som fotograf kan man ju bli mer inriktad på hur bilden är tekniskt sett (tex skärpa, komposition, inga igensotade eller utbrända partier) medans modellerna bryr sig främst hur de ser ut. Vem har mest rätt?

När jag plåtade ett bröllop en gång med en Bladare och film så valde bröllopsparet en bild från kontaktkopian som den de gillade mest. Den bilden var nog min sämsta ruta och var inte 100% skarp av någon anledning. Jag ville då inte ta fram en förstoring från den då den inte var skarp/godkänd. -"Men på den bilden ser vi ju båda bäst på!" hävdade paret. Gjorde till slut en kopia där jag softade kanterna ytterligare. -"Kreativ oskärpa" får jag säga med allvarlig min om någon klagar. ;-)

Vet inte hur andra fotografer brukar göra. Själv tar jag numera bort helt kassa bilder och presenterar en ganska stor mängd på CD men tar alltid ut några bilder själv som jag gör förstoringar på. Sedan får paret beställa kopior på övriga om de vill.
 
lite fler tankar...

Att visa brudparet ett urval som dom sen får välja ur skulle i mitt fall skapa en massa merjobb. Jag justerar beskärning, färger och exponering i alla bilder. Jag är rätt så säker att kund inte kan se samma potential i en obehandlad raw bild son jag kan. Brudpar (brudar) har ganska höga förväntingar på bilderna och skulle nog bli ganska besvikna om man visade rawbilder för urval.

Jag gallrar i extremfallet ner 1000 bilder till 200 bra som sen blir 60 att justera. Att låta brudparet välja ut 60 bland 200 där jag helt eller delvis justerat dom 200 bilderna skulle ju inte fungera.

Som jag förstår så har dom som låter kund välja ett helt annat upplägg som är mer åt hållet att kund köper bilder till styckepris.
 
lite fler tankar...

Att visa brudparet ett urval som dom sen får välja ur skulle i mitt fall skapa en massa merjobb. Jag justerar beskärning, färger och exponering i alla bilder. Jag är rätt så säker att kund inte kan se samma potential i en obehandlad raw bild son jag kan. Brudpar (brudar) har ganska höga förväntingar på bilderna och skulle nog bli ganska besvikna om man visade rawbilder för urval.

Jag gallrar i extremfallet ner 1000 bilder till 200 bra som sen blir 60 att justera. Att låta brudparet välja ut 60 bland 200 där jag helt eller delvis justerat dom 200 bilderna skulle ju inte fungera.

Som jag förstår så har dom som låter kund välja ett helt annat upplägg som är mer åt hållet att kund köper bilder till styckepris.
Jo, men om merjobbet innebär förtjänster så spelar det väl ingen roll? Det är väl ett jobb i sig att bara fotografera.

Men om de kan se en färdig bild på papper som du har redigerat och kan se samma bild som en liten oretusherad bild (tex 500x300 pixlar) så kan de ju få ett hum om hur det kan bli med övriga bilder.
 
Ok, det ser ut som det finns många varianter på detta, bra det :)

Exeton, jag plåtar i rå-format förstås, och jag tycker inte att det direkt blir ett merjobb.
Om kunden beställt ett paket på 50 bilder så väljer jag i första svängen själv ut mellan 80 och 120 bilder. Dessa justeras mycket enkelt i LR både i batch och en del individuella justeringar. Tar minimalt med tid. Sedan exporteras dessa i lämpligt format för min kundlogin, där jag sedan ber paret att markera de 50 bilder de vill ha.
När det är klart är det bara att börja med finliret, och det tar tid. Jag gör förstås klart för kunden att bilderna i kundlogin inte är retusherade ännu. Kvarstår dock att många har mycket svårt att välja och vill ha allihopa, eller så ändrar de på sitt val flertal ggr. vilket kan vara lite besvärligt.

Linda, det verkar som jag är på spåret då, det ser ut som jag kommer skapa en "fotografens val" men troligen med det exakta antal bilder kunden beställt.

En annan sak jag märkt är att vi efter att kundens val är färdigt för leverans sitter och retusherar ytterligare bilder som vi tycker är bäst för att lägga dem i vår portfolio.
Det skulle ju inte gjort ont om kunden hade "fått hjälp" att välja just den bilden från början....

Tack för alla tips.
 
Senast ändrad:
Linda, det verkar som jag är på spåret då, det ser ut som jag kommer skapa en "fotografens val" men troligen med det exakta antal bilder kunden beställt.

Jag lämnar medvetet lite fler till godkännande än vad som egentligen ingår i deras förbetalda paket och det är mer regel än undantag att de inte kan välja bort några och vips har man lite efterförsäljning... :) Särskilt om jag vet att jag ändå kommer att vilja fixa till fler bilder till hemsidan så kan de ju lika gärna få chansen att få in de bilderna i sitt album och betala för det!
 
Jag lämnar medvetet lite fler till godkännande än vad som egentligen ingår i deras förbetalda paket och det är mer regel än undantag att de inte kan välja bort några och vips har man lite efterförsäljning... :) Särskilt om jag vet att jag ändå kommer att vilja fixa till fler bilder till hemsidan så kan de ju lika gärna få chansen att få in de bilderna i sitt album och betala för det!

Hmmm, du är ju rätt klok du ;)
 
Jag vet en fotograf som lägger upp alla bilderna(kontaktkartorna) på disken och låter kunden välja själv.
Vill kunden så hjälper han till.
Han fick en gg frågan om vad som händer om kunden väljer en bild som han inte vill stå för.
Han svarade: -Sådana bilder tar inte jag.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.