Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vem bör vara skamsen???

Produkter
(logga in för att koppla)

Fac Similis

Aktiv medlem
Jag klev in på en yrkesfotobutik i stockholm här om dagen och skulle köpa lite grejor. Normalt är det väl inte den butiken jag brukar välja men jag var i närheten av olika orsaker så det blev mest praktiskt.

Det blev mitt nummer och en yngre kvinnlig expidit hjälpte mig med diverse - men så när jag bad om "Pan F" så blev hon tyst och så frågade hon mig om det var HP som var leverantör? -Näe Ilford - en film sa jag och blev lite perplex. Hon började leta bland filmerna och till slut sa hon att de har nog inte den. Men hon skulle kolla ett varv till. Jag sa att förpackningen är svart för jag har ju haft ett antal i kylen och i min frys och då stod det klart att hon inte kunde hitta den.

Dock bad hon om hjälp från en kollega som sa att den hade de visst. För nu har den tagits upp i produktion igen efter att legat nere under en tid. Men ramaskriet från fotografer världen över var för stort att man återupptog filmen och så plockade hon fram en filmförpackning som var - vit?!?

Ilfords filmförpackningar har varit svarta sen mitten av åttiotalet så vitt jag vet men nu har man gjort en helomvändning och alltså är de numera vita.

Men hur som haver. Det jag blir förundrad över nu är, ska jag vara besvärad över att jag ännu inte blivit intresserad av digitalfoto utan älskar den kemiska fotografin med sin så kallade begränsningar eller ska en yrkesbutiksinnehavare vara den som ska känna sig obekväm när en fotograf kommer in och ber om - film???
 
Oj den där blå färgen orkar i alla fall inte jag läsa. Alldeeles för ansträngande för mina gamla och trötta ögon.
 
Jag tycker du ska vara skamsen som väljer en sån äcklig färg.
Och lurar oss att läsa inlägget dessutom.
 
Om färgen på texten är till besvär, kan man alltid markera den, så går det lättare att läsa.
Men till din fråga Jag håller med dig. Det är handlaren - givetvis - som ska skämmas. Kan man kalla sig fotohandlare och inte ha koll på vad för film som fortfarande tillverkas, kan man lika gärna lägga ner och realisera sitt lager till oss som fortfarande använder film, papper och andra fotoartiklar. Snart gäller det väl kameror också...
 
Plockade bort färgkodningen...och kan bara tillägga att jag inte riktigt ser vart inlägget ska leda..

På vilket sätt kände sig butiksexpediten besvärad? För att hon inte hade koll på vad det var du ville ha? Gå in i vilken el-giganten butik som helst och fråga om något specifikt. Sist hände det mig på PC-City, skulle ha en så simpel sak som en fläkt till en processor.. Tjejen tittade frenetiskt bland fläktarna och började läsa på förpackningarna, sedan sa jag: Det är lungt, jag kan leta upp rätt fläkt själv.
 
Heder åt fotobutiken som hanterade din förfrågan korrekt.

Första säljaren gjorde sig inte till utan erkände sin okunskap och försökte hitta filmen.

Säljare två tog fram önskad film och lärde dig dessutom något du inte visste, att Ilford under de senaste tjugo åren bytt färg på förpackningen och att filmen ett tag varit borta från marknaden för att sedan komma tillbaka.
 
Var inne i min lokala fotobutik här i Köpenhamn för att hämta ut en förstoring på lunchen häromdagen. En kvinna hann före mig till den enda expediten och började ställa frågor om en viss fotoskrivare. Efter 2.5 sekunder stod det klart att kunden visste mer än denna skrivare än expediten, lik förbaskat fortsatte hon att ställa frågor i tio minuter av min dyrbara lunchrast. Varför gör man så?

Har sedan länge lärt mig att göra förarbetet själv och sedan bara gå in i den billigaste affären och köpa det jag vill ha. Detta gäller framför allt i brancher som spänner äver flera områden (som foto) och allt som använder digital teknik (nya produkter varje timme ungefär). Väldigt få säljare nuförtiden anställs för sin kompetens och förmåga att hålla sig ajour - charm och utseende tycks vara betydligt viktigare...

/Cynikern
 
Ilford har haft vita förpackningar länge...
Har "Delta 100" liggandes med utgångsdatum i Mars 1999.
Nä vadå skamsen... Även den bäst utbildade har också luckor i sitt kunnande, gissar att livet skulle vara ganska tråkigt om vi inte hadde de små sakerna att lära oss under livets gång. Sedan märker jag att man glömmer fort saker som blivit mindre viktig.

Men här ska ni få höra på butiksuppträdande:

Besökte "fjållträsket" i sällskap med flickvän, och tänkte vi kikar in på den där glasbutiken efter kungsgatan.
- De har ju så fina glas produkter.
Stövlar in i affären, som redan innhyste två kunder av utländsk härkomst. Expediterna stod förtroligt bakom disken och hadde till synes vansinnigt viktiga diskussioner. Kanske om grannens fru eller varför inte de renoverings projekt de ska presentera hemma för sin "gubbe", bara rätt tillfälle kommer.

Efter en liten stund i affären säger den ena expiditen:
- Det skulle vara trevligt med lite betalande kunder "också"... med betoning på OCKSÅ.

Oj oj vad köplusten måste öka med såna bemötanden.
Nä sparka tanterna och öppna en fotobitik där istället. ;-)

SLUTSATS!
Tycker du fick ett korrekt bemötande, det enda konstiga är väl hur vi orkar lägga ner tid på den här tråden, speciellt som jag skriver ett av de längre utläggen också. Måste betyda att inte ens jag själv är perfekt. ;-)
 
Chet skrev:
Ilford har haft vita förpackningar länge...
Har "Delta 100" liggandes med utgångsdatum i Mars 1999.
Nä vadå skamsen... Även den bäst utbildade har också luckor i sitt kunnande, gissar att livet skulle vara ganska tråkigt om vi inte hadde de små sakerna att lära oss under livets gång. Sedan märker jag att man glömmer fort saker som blivit mindre viktig.

Men här ska ni få höra på butiksuppträdande:

Besökte "fjållträsket" i sällskap med flickvän, och tänkte vi kikar in på den där glasbutiken efter kungsgatan.
- De har ju så fina glas produkter.
Stövlar in i affären, som redan innhyste två kunder av utländsk härkomst. Expediterna stod förtroligt bakom disken och hadde till synes vansinnigt viktiga diskussioner. Kanske om grannens fru eller varför inte de renoverings projekt de ska presentera hemma för sin "gubbe", bara rätt tillfälle kommer.

Efter en liten stund i affären säger den ena expiditen:
- Det skulle vara trevligt med lite betalande kunder "också"... med betoning på OCKSÅ.

Oj oj vad köplusten måste öka med såna bemötanden.
Nä sparka tanterna och öppna en fotobitik där istället. ;-)

SLUTSATS!
Tycker du fick ett korrekt bemötande, det enda konstiga är väl hur vi orkar lägga ner tid på den här tråden, speciellt som jag skriver ett av de längre utläggen också. Måste betyda att inte ens jag själv är perfekt. ;-)

Du skulle ha fotograferat dem.
 
Vit förpackning från 1998.
Jag plåtade med filmen för drygt ett år sedan. :)

Jag sparar asken som ett litet bevis på att det funkar att plåta med film flera år efter utgångsdatum. Om någon undrar alltså... :)
 

Bilagor

  • ilfordvit.jpg
    ilfordvit.jpg
    52.5 KB · Visningar: 673
mohei skrev:
Vit förpackning från 1998.
Jag plåtade med filmen för drygt ett år sedan. :)

Jag sparar asken som ett litet bevis på att det funkar att plåta med film flera år efter utgångsdatum. Om någon undrar alltså... :)

Jag ser att du använder köksbord som också har passerat utgångsdatumet.
 
Melker Humala skrev:
Vaddå passerat utgångsdatum. Det är ju en Perstorpskiva med mönstret "Virrvarr" av Sigvard Bernadotte. Det är ju väldigt inne i designerkretsar igen.

Melker

Hm, vi umgås visst i olika kretsar...
 
Bänkskivorna i mitt kök har samma mönster. Jag gissar att dom sattes in när huset byggdes i början på 60-talet.

Rätt kul med ett matchande köksbord. :)
 
Ha ha... Va fasen skulle livet vara utan "ironi"?

Tänk att även den tråkigaste av trådar, kan skänka sån glädje. OBS! menade kanske inte just denna tråd.

Kanske skulle sätta upp en nostalgitråd, och spinna vidare på Monicas köksbord.... Min sambo beställde en "sån där" nostalgibok, och oj oj vad minnen som vaknade.... Ja med hänsyn till min måttliga ålder så var det inte fråga om runstenar eller dinosaurierester. Men trevligt att väcka de gamla minnena i alla fall.
 
Ja den skivan är ju en klassiker. Det satt sådana skivor i mina föräldrars kök byggt -43 och även i mina farföräldrars kök som också är från den tiden. Troligen har den aldrig gått ur produktion och man kan i alla fall få nya skivor i samma mönster i Maarbodalköken.

http://www.marbodal.se/templates/Accessories____286.aspx

Hmm börjar bli farligt Offtopic :)

Hittade precis på Google att skivan kom i produktion 1958 så jag måste haft fel om mina föräldrars kök.

Dessutom så producerades den inte mellan 1990 och 1998.
 
Senast ändrad:
Den skivan satt på alla skolbänkar när jag gick i grundskolan (81-90). Grym att klottra på och vilka konstverk man fick fram med hjälp av stödlinjerna.

På tal om Ilfords förpackningar, jag har aldrig sett den svarta sorten :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.