Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vem är skaparen av ett fotografi?

Produkter
(logga in för att koppla)
Eeros skrev:
Men om avtryckaren är kopplad till en rörelsesensor; så fort 500 personer (ovetande) har passerat sensorn, så tas en bild. Vem är upphovsmannen, alla de 500 personer eller den som riggade kameran? Eller den som sist passerade sensorn?

Även då är det den som riggat konstruktionen som har upphovsrätten.

elohim skrev:
Även då är det den som riggat konstruktionen som har upphovsrätten.

"Även då"? Menar du att det är alltid den som riggat kameran som äger upphovsrätten? Men om jag riggar kameran men du tyrcker av, då är det väl du som äger upphovsrätten, oavsett hur mycket jag riggat kameran, eller hur? I mitt exempel var det de 500 personerna som gemensamt "tryckte av".

Eeros skrev:
"Även då"? Menar du att det är alltid den som riggat kameran som äger upphovsrätten? Men om jag riggar kameran men du tyrcker av, då är det väl du som äger upphovsrätten, oavsett hur mycket jag riggat kameran, eller hur? I mitt exempel var det de 500 personerna som gemensamt "tryckte av".
I ditt exempel var det inte 500 som tryckte av. Utan du som satt en algoritm att räkna antalet som passerar och sen efter 500 öppna slutaren. MEN bara först efter det att DU startat räknaren = tryckt på avtryckaren.

Leonardi skrev:
I ditt exempel var det inte 500 som tryckte av. Utan du som satt en algoritm att räkna antalet som passerar och sen efter 500 öppna slutaren. MEN bara först efter det att DU startat räknaren = tryckt på avtryckaren.

Men om inte jag "startar räknaren", utan låter någon annan göra det?

Ett annat exempel. Om jag riggar kameran och säger åt min kompis att trycka av, då är det väl samma sak som att "starta räknaren"? Han trycker inte av förran jag säger till, dvs. han följer min "algoritm".

Eeros skrev:
Men om inte jag "startar räknaren", utan låter någon annan göra det?

Ett annat exempel. Om jag riggar kameran och säger åt min kompis att trycka av, då är det väl samma sak som att "starta räknaren"? Han trycker inte av förran jag säger till, dvs. han följer min "algoritm".
I så fall säger jag. sluta med fotografering och ägna all tid åt filosofi ;-)

Leonardi skrev:
I så fall säger jag. sluta med fotografering och ägna all tid åt filosofi ;-)

Varför måste man vara så absolut att man bara får ägna sig åt det ena, inte båda samtidigt? ;)

Ett till exempel: om jag ger min kamera till en apa och denne tar ett kort med den, vem har upphovsrätten; jag, apan eller djurparken? :)

Eller om jag låter 500 människor trycka av samtidigt. Bilden tas inte förran alla 500 håller ner sina avtryckare.

Vad jag försöker säga är att det inte alltid är entydigt vem som äger upphovsrätten, fastän många säger att lagen om upphovsrätten är entydig och glasklar. I de flesta fall är den det, men inte om omständigheterna är lite exterma.

Eeros skrev:
Varför måste man vara så absolut att man bara får ägna sig åt det ena, inte båda samtidigt? ;)

Ett till exempel: om jag ger min kamera till en apa och denne tar ett kort med den, vem har upphovsrätten; jag, apan eller djurparken? :)
Inte apan i alla fal då apan inte har ngn rättskapacitet.

Leonardi skrev:
Inte apan i alla fal då apan inte har ngn rättskapacitet.

Jag har inte tagit den bilden, så inte heller jag äger upphovsrätten till den. Jag kan knappast tänka mig att djurparken heller har någon klausul om att de skulle äga bilderna som djuren tar. Dvs, som jag ser det, så är det ingen som äger upphovsrätten till den bilden... eller?

Eeros skrev:

"Även då" som i likatydande svar med föregående fråga från frågeställaren..

Svaret på din text har jag redan skrivit tidigare i tråden.

elohim skrev:
"Även då" som i likatydande svar med föregående fråga från frågeställaren..

Svaret på din text har jag redan skrivit tidigare i tråden.

Ifall vi syftar på samma fråga, så rörde det sig i det aktuella fallet om en retorisk fråga, vilket alltså inte kräver ett svar. Så det är helt i sin ordning att du inte svarar på frågan. ;)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar