Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vem äger bilden?

Produkter
(logga in för att koppla)

Casey

Medlem
Om en person tar en bild på tex; mig och det är min fotoutrustning och jag har alla orginalbilder. Vem har äganderätten på bilden? Personen som tar bilden eller jag som äger kameran och har alla orginalbilderna?

Vi säger att det är personen som har äganderätten på bilden då kan denna säga nej till att denna bild från användas trots att personen inte har orginalbilden?

Lite förenklat är det den som "trycker på knappen" som äger rättigheterna till bilden. Om denna person sedan har filerna i sin ägo eller inte spelar mindre roll. Och den som äger rättigheterna har makten att bestämma om/när/var/hur bilden publiceras.

Lite förenklat är det den som "trycker på knappen" som äger rättigheterna till bilden. Om denna person sedan har filerna i sin ägo eller inte spelar mindre roll. Och den som äger rättigheterna har makten att bestämma om/när/var/hur bilden publiceras.

Sedan är det lite svårt att bevisa vem som tryckte på avtryckaren

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar