Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Velvia 50 vs Velvia 100

Produkter
(logga in för att koppla)
objernulf skrev:
Vad jag hört är Velvia 100F lika mättad som gamla Velvia, har finare korn, bättre färgåtergivning (mindre "Velviagrön") men har inte riktigt lika hög upplösning och skärpa som gamla Velvia
...
Hur går "finare korn" och "men har inte riktigt lika hög upplösning och skärpa " ihop ...

andersgunnare skrev:
Hur går "finare korn" och "men har inte riktigt lika hög upplösning och skärpa " ihop ...
Det är helt olika saker. Kornigheten defineras i princip som storlek/tjocklek/variation mm på de korn som bygger upp bilden. Det är mest ett subjektivt utrryck för hur man upplever kornen.

Upplösning mäts som förmågan att återge ett testmönster av finfördelade svarta/vita linjer.

Skärpa är i princip mikrokontrasten, dvs hur branta övergångarna är mellan ljusa och mörka detaljer.

jag kan tillägga att man kan köpa Velvia 100F hos Expert på Fridhemsplan, såg det igår. Jag har också läst Ken Rockells test och där skriver han att en av de nya velviafilmerna heter daylight i tilläggsnamn och kommer enligt den sidan att bara säljas i Asien. Den ska tydligen vara bra, vilket den andra inte är enligt honom. Mer vet jag inte.

objernulf skrev:
Det är helt olika saker. Kornigheten defineras i princip som storlek/tjocklek/variation mm på de korn som bygger upp bilden.
...
Upplösning mäts som förmågan att återge ett testmönster av finfördelade svarta/vita linjer.
...
Hmmmm, jag måste ha blandat ihop alltför mycket här.

Den fråga som jag är intresserad av är hur förhåller sig Velvia 100 mot Velvia 50 om man tittar på förhållandet Kodachrome 64 och Kodachrome 25???

Dvs en förstoring av Kodachrome 25 och en förstoring av Kodachrome 64 på samma motiv under samma förhållanden skiljer ju sig i kornighet och detaljåtergivning.

Är då Velvia 100 "bättre" än Velvia 50 i detta avseende?

Jag tror att förstoringar av Velvia 100F kommer att upplevas som renare/finkornigare jämfört med Velvia 50. Kanske 50-bilderna upplevs något skarpare men personligen är jag allergisk mot korn i t ex himlar och kommer säkert att föredra 100F. Att 100F förmodligen är lättare att kopiera på Ilfochrome eller skanna är heller inte fel. Jag tar hellre detta och offrar lite av färgmättnad/D-max/skärpa.

jimh skrev:
Är ni säkra på att det inte bara är olika namn för olika marknader? Japaner kan ju vara så där. Vem vet, "F" kanske betyder något obscent för dem?

Jag lyckas inte få babelfish att översätta texten, är det någon annan som lyckas?

Om man läser (eller iaf försöker läsa)
faktabladet så ser man att texten on siffrorn skiljer mellan RVP 100 och RVP F.

Det verkar dock vara små skillnader eftersom det är många fler likheter mellan RVP 100 och RVP F än likheter med ur-Velvian.

Det är inte så enkelt att den ena Velvia 100:an är någon form av japansk konsumentversion av den andra? Eller tvärtom.

/Martin

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar