Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Velvia 50 vs Velvia 100

Produkter
(logga in för att koppla)

avslutat_medlemskap

Aktiv medlem
Hej,
I senaste FOTO kan man se att Fuji Velvia 100 har utsetts till årets dia-film (eller vad det nu var).

Man nämner att Velvia 100 har FINARE korn än Velvia 50.

http://www.fujifilm.com/JSP/fuji/ep...arent=PRODUCT_CATEGORY_622369&product=2301605
kan man läsa följande
"...
New Fujichrome Velvia 100F retains the exciting color reproduction that Velvia 50 is known for while providing significant advance in speed, grain, versatility and color reproduction.
...
"

Hur kan det komma sig att Velvia 100 har finare korn än Velvia 50
??????????????????????????

andersgunnare skrev:

Hur kan det komma sig att Velvia 100 har finare korn än Velvia 50
??????????????????????????

Velvia 50 har väl bortåt 10 år på nacken? All utveckling går framåt, även i filmbranchen. Kornighen beror inte enbart på filmkänsligheten, Provia 400F är exempelvis finkornigare än många ISO100-filmer, speciellt äldre filmer. Personligen tycker jag Provia 400F har ett korn som är ganska jämförbart med E100VS. Jag ser fram emot att testa Velvia 100, de tester jag sett på nätet verkar ganska lovande!

/Martin

Velvia 50 kom 1991 vill jag minnas.

Visst ska Velvia 100 bli spännande att testa. Men varför envisas Fuji med att gång på gång släppa produktnyheter långt innan produkten finns i butikerna? Sånt retar mig lite.

Fuji har släppt 2 nya Velvia. 100 och 100F. 100F är den som kommer att släppas i Sverige, 100 skulle bara släppas till vissa länder vad jag förstod. Men det kanske var bara rykten? Stod i alla fall i det senaste numret av Photography Monthly.

Snapphaneledaren skrev:
Fuji har släppt 2 nya Velvia. 100 och 100F. 100F är den som kommer att släppas i Sverige, 100 skulle bara släppas till vissa länder vad jag förstod. Men det kanske var bara rykten? Stod i alla fall i det senaste numret av Photography Monthly.

Vad är skillnaden mellan 100 och 100F?

Snapphaneledaren skrev:
Dom vill ju skapa ett sug, A OCH O när det gäller marknadsföring :)

Visst, men det får ju vara nån måtta. När Fuji lanserade Astia i mitten av 90-talet så gick det minst ett år (!) från första pressreleasen tills att man kunde köpa filmen. Det är dålig stil.

Re: Re: Re: Velvia 50 vs Velvia 100

andersgunnare skrev:
Har du någon/några adresser till testerna?

Jodå.

http://www.naturephotographers.net/articles0803/gt0803-1.html
http://www.luminous-landscape.com/reviews/film/velvia100f.shtml

Det finns säkert flera, och även en hel del poster på amerikanska diskussionsforum av folk som provat den.

Vad gäller Velvia 100 / 100F så ska väl Velvia 100 påminna ganska mycket om Velvia 50 medan 100F ska vara mer lik en blandning av Velvia 50 & Provia 100F. Om det nu inte bara är ett missförstånd att det ska släppas två nya Velvia vill säga.

/Martin

Jag har svårt att tro att det skulle vara två Velvior på gång men den som lever får se.

Re: Re: Re: Re: Velvia 50 vs Velvia 100

martinl skrev:
Vad gäller Velvia 100 / 100F så ska väl Velvia 100 påminna ganska mycket om Velvia 50 medan 100F ska vara mer lik en blandning av Velvia 50 & Provia 100F. Om det nu inte bara är ett missförstånd att det ska släppas två nya Velvia vill säga.

Enligt Fuji's egna sida så är det tvärtom:

New Fujichrome Velvia 100F retains the exciting color reproduction that Velvia 50 is known for while providing significant advance in speed, grain, versatility and color reproduction.

Men läser man på den japanska hemsidan så är det tvärtom..... Dom verkar inte veta riktitgt hur dom ska ha det :)

Enligt Photography Monthly, som är en väldigt bra tidning kan jag tillägga, så är inte 100F lika "Saturated" som 50:an men enligt Fuji i UK så ska den vara det. Men enligt Japan så är det Velvia 100 (inte F) som ska vara densamma men verkar inte ha släppts i övriga världen utan bara i Japan.

PUH.... RÖRIGT :)

Jahaja. Där ser man. Hoppas båda kommer hit, vore kul att jämföra bredvid 50:an och Provia 100F. Man får hoppas Ken Rockwell har fel (vore inte första gången)

/Martin

Är ni säkra på att det inte bara är olika namn för olika marknader? Japaner kan ju vara så där. Vem vet, "F" kanske betyder något obscent för dem?

Jag lyckas inte få babelfish att översätta texten, är det någon annan som lyckas?

Som jag sa innan, det ÄR två olika filmer. Det vore ju konstigt om Fuji i Japan skulle marknadsföra två likadana filmer i sitt land om den ena skulla vara obscen.

Om det ser ut som en gris, går som en gris så är det en gris :)

Varför dom lanserar bara filmen i Japan, det vet jag inte. Men många gånger så vet jag att Japanska företag släpper en produkt på den inhemska marknaden först för att få lite input innan man släpper produkten för resten av världen. Så har det varit med vissa kamera modeller och jag vet att så var det också med Playstation 2. Den japanska modellen saknar extension port, som kom till efteråt osv.

Ska kolla med min polare om han fortfarande pendlar till Japan. I så fall så kan han ju köpa båda filmerna där så att man kan testa dom båda.

Vad jag hört är Velvia 100F lika mättad som gamla Velvia, har finare korn, bättre färgåtergivning (mindre "Velviagrön") men har inte riktigt lika hög upplösning och skärpa som gamla Velvia. Den speciella japan-Velvia 100 ska tydligen ha övermättade färger som gör den ganska oanvändbar annat än för vissa reklambilder.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar