Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Velvia 50, Velvia 100 eller E100VS till Nya Zeelandsresa?

Produkter
(logga in för att koppla)

Martin F

Aktiv medlem
Som rubriken lyder har jag svårt att bestämma mig för mitt huvudfilmval inför resan till Nya Zeeland.

Jag har redan laddat upp med ett 20-tal rullar E100VS, men vill nu komplettera eller kanske helt byta min "default-film".

Jag gillar mättade färger, men bilderna ska också gå bra att scanna.

Jag har provat alla 3 sorterna, men vid lite olika förhållanden, så jag vet inte riktigt hur de står sig mot varandra. Velvia 50 är ju löjligt långsam, men för dagsljusmotiv i solsken, med lite bergiga landskap borde det ju funka. Kommer även att fota en del med stativ.

Alla intryck, erfarenheter och kommentarer välkomna!

Som lite snabbare film kompletterar jag med Provia 400.
 
Köpa där?

Varför lasta hela ryggan med film när du kan köpa filmen där nere? Och till ett bättre pris. Jag menar, du ska ju inte typ till Afrikas vildmark där man,om man har tur, hittar en sur rulle som gick ut -85. De e ju ett civiliserat land, vettja.

Det enda jag vet om filmerna är att velvia inte e så bra i solsken...för stora kontraster.

Ha en bra resa...
 
Hej!
Det där med film är ju en smaksak så att rådfråga andra är väl lite knepigt. En bra film med rena färger och bra mättnad är Provia 100F. Bra på hudtoner och lika så naturbilder. Jag skulle köra den rakt över istället för att hålla på och byta film beroende på motiv.

Trevlig resa!
 
Jo Provia har jag ett litet hat/kärleksförhållande till. Lättexponerad, neutral och lätt att scanna. Dock dyr och allt för dassiga färger i vissa situationer.

Suck, jag kommer aldrig att kunna bestämma mig. Just nu lutar det dock åt att det blir E100VS för hela slanten, med ett par rullar av vardera Provia 400F och Velvia 50 som extraresurser. Eventuellt också någon Provia 100F. Hittar jag billiga sådana där nere kanske det blir fler.

Jag vågar inte lita på att hitta den film jag vill ha till ett bra pris, särskilt eftersom vi kommer att ha ett tight tidsschema och vara på resande fot hela tiden.

Jag har nu också förstått att Velvia + starkt solljus är allt annat än idealiskt, så den får det bli till stativbilder i lite mildare ljus istället.
 
Om du tycker att Velvia 50 är för långsam låter ju Velvia 100F som en bra idé. Jag har inte hunnit ta mer än nån rulle än, men tycker den ser väldigt trevlig ut.

/Klas
 
Jag har kört ungefär 20 rullar Velvia 100F genom kameran de senaste veckorna och jag är väldigt nöjd med resultatet. Jag har plåtat allt från färgrika solnedgångar, naturbilder, sjömotiv och närbilder till stadsbilder, människor, bilar, med mera. Jag har plåtat på morgonen, mitt på dagen och på kvällen.

Visserligen har inte 100F riktigt lika mustiga och krispiga färger som Velvia 50, men i gengäld blir hudtonerna betydligt trovärdigare och snyggare med 100F. De har ju en tendens att bli allt för röda med Velvia 50. Dessutom är ju 100F ett steg snabbare, vilket i alla fall jag värderar högt.

Personligen kommer jag att köra med Velvia 100F i fortsättningen eftersom den är bra för varierade motiv. Tror inte du skulle bli besviken om du körde med Velvia 100F rakt av. Ibland är det där med olika filmer lite av ett hårklyveri tycker jag.

/Joakim
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.