Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Velbon Sherpa vs Manfrotto MF

Produkter
(logga in för att koppla)

Palletheking

Aktiv medlem
Jag håller på att titta ut ett stativ till mig själv och undrar om någon har koll på läget. De som känns mest intressanta är Velbon eller Manfrottos kolfiberstativ. Jag undrar om det finns någon som har erfarenhet av bägge modellerna. Ur stabilitetssynpunkt verkar de rätt lika, men det jag undrar mest över är hållbarheten på benlås och övriga detaljer.

Jag har ett Gitzo och där känns hållbarheten hundraprocentig.

Jag kanske har fel dessutom om att de skulle vara lika stabila, någon som vet bättre.

Nu vet jag inte vilken modell det handlar om, men i de flesta fall skulle jag rekommendera Manfrotto.

divander skrev:
Nu vet jag inte vilken modell det handlar om, men i de flesta fall skulle jag rekommendera Manfrotto.
Fråga gäller någon av Velbons Sherpa-serie i kolfiber, typ 545 eller 635. Alternativt Manfrottos 055 MF3,MF4 eller 190 MF3, MF4

Jo dem har jag erfarenhet av. De var bland annat med i en test jag skrev för tidningen Kamera&Bild. Kommer nu inte ihåg exakt, men har för mig att Manfrotto hade robustare och kraftigare stativ, medan Velbons vägde mindre men hade en lite klenare och plastigare känsla. De var däremot inte dåliga. Det beror ju lite på vad man är ute efter lättast möjligt för pengarna eller något som håller så bra som möjligt.

divander skrev:
Jo dem har jag erfarenhet av. De var bland annat med i en test jag skrev för tidningen Kamera&Bild. Kommer nu inte ihåg exakt, men har för mig att Manfrotto hade robustare och kraftigare stativ, medan Velbons vägde mindre men hade en lite klenare och plastigare känsla. De var däremot inte dåliga. Det beror ju lite på vad man är ute efter lättast möjligt för pengarna eller något som håller så bra som möjligt.
Då får det väl bli ett Manfrotto. Jag är väldigt förtjust i de nya benlåsen som Manfrotto infört i sin nya XB-serie. De är gjorda i lättmetall och känns betydligt stadigare än de tidigare plastflärparna som gav ett smäckigt intryck.

Hoppas man inför det även på MF-serien, egentligen det enda som burit emot hittills mot att införskaffa ett Manfrotto kolfiberstativ. velbon har på sina största kolfiberstativ benlås med skruvvariant, något jag egentligen gillar bättre. Gitzo har sin suveräna ALR, men jag tycker det blir för dyrt att inhandla ett Gitzo som andrastativ.

Tidningen Foto testade 3 st Velbon kolfiberstativ i nr. 7/8 2004.
Velbon El Carmagne 530
Velbon El Carmagne 540
Velbon El Carmagne 630

Sammanfattningsvis skriver Christian Nilsson:
"Velbon El Carmagne är riktigt
trevliga stativ av hög kvalitet och
till mycket bra priser. De kan utan
tvekan rekommenderas av FOTO."

Själv använder jag ett CF 631 EL, som jag verkligen kan rekommendera, det är både slitstarkt, lätt och stabilt. Vet inte vad motsvarande modell heter i dag. Jag trivs bättre med Velbon än med Manfrotto som jag har använt tidigare. Därmed inte sagt att italienaren är dålig på något vis. /Curt

Prisvärd

Skulle tro att Velbon är det mest prisvärda på marknaden idag (Då det gäller kolfiber i alla fall). Själv köpte jag denna modell för 2400 inklusive en mycket bra magnesiumkulled (förra året). Nu får man punga ut med drygt 2500 för bara stativet men det är fortfarande mkt prisvärt. Tycker det fungerar toppen och så är det lätt. Perfekt med kroken under att hänga ryggan i om man vill stabilisera lite extra. använder den till allt från makro men mest till mitt 500/4,0 som är nog tungt ändå.

OBS, länken funkade inte. modellen heter VELBON SHERPA PRO CF-635.

Tack för alla svaren. Jag får ta mig en funderare. Har redan ett Gitzo för utomhusbruk, så vikten spelar mindre roll. Stativet skall företrädesvis användas inom hemmets fyra väggar. Men en o annan utflykt lär det hänga med på, då mittpelaren kan bli värdefull vid viss typer av sessioner.

En sak jag gillar med en del av Manfrottos stativ är att mittpelaren går att snedställa. Mycket avnändbart om man vill komma lågt ned, fotografera nedåt eller när det är svårt att komma åt.

Remmen/handtaget som sitter på en del stativ är något jag däremot inte alls gillar. Som tur är så går den enkelt att ta bort.

divander skrev:
En sak jag gillar med en del av Manfrottos stativ är att mittpelaren går att snedställa. Mycket avnändbart om man vill komma lågt ned, fotografera nedåt eller när det är svårt att komma åt.

Remmen/handtaget som sitter på en del stativ är något jag däremot inte alls gillar. Som tur är så går den enkelt att ta bort.
Ja det är visst någon ny funktion. Verkar rätt praktiskt att man slipper ta loss och montera om pelaren. Det blir ju betydligt mer snabbjobbat.

Det är allt en liten djungel å hitta stativ.

Skaffade ett Velbon 635 med 71Q huvud för ett tag sedan, efter att varit inne på ScPhoto å testat lite. Trivs väldigt bra med det måste jag säga, robust å lätt. Hur det är i jämförelse mot Manfrotto's serie vet jag inte riktigt, men skulle gissa på att det är väldigt jämna.

Ända minuset jag kan komma på på rak arm, är låsplattorna som kan kännas lite billiga för denna prisklass (själva plastmaterialet), dock fyller det sin funktion utan problem.

Allemyr skrev:
Det är allt en liten djungel å hitta stativ.

Skaffade ett Velbon 635 med 71Q huvud för ett tag sedan, efter att varit inne på ScPhoto å testat lite. Trivs väldigt bra med det måste jag säga, robust å lätt. Hur det är i jämförelse mot Manfrotto's serie vet jag inte riktigt, men skulle gissa på att det är väldigt jämna.

Ända minuset jag kan komma på på rak arm, är låsplattorna som kan kännas lite billiga för denna prisklass (själva plastmaterialet), dock fyller det sin funktion utan problem.
Håller med, de känns onekligen en aning smäckiga för ett stativ i den klassen. Men de är ju snabbarbetade och plasten kan ju vara av hög kvalitet. Har inte hört om någon som haft direkt problem med den, vare sig på Manfrotto eller Velbon.

Paul: Vilket stativ blev det tillslut?

Jag funderar själv på att köpa ett stativ och kollar just nu på ett paket med 630 (vridlåsning istället för spännen på benen) och 488RC2 huvud:
http://www.cyberphoto.se/?http://www.cyberphoto.se/info.php?article=761619
Är det värt nästan 4000kr?

Har även kikat på Velbon 635 med QHD71Q kulled:
http://www.cyberphoto.se/?http://www.cyberphoto.se/info.php?article=4500000635_3

Vad jag har förstått är det större chans att stativet följer med om det inte väger så mycket, vilket säger sig självt - därav prisklassen på nästan 4000kr.

Har också kikat lite på Feisol.

Någon som har några synpunkter/rekommendationer?

Mvh/Pär

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar