Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Veckans Nu betalar inte fakturan...

Produkter
(logga in för att koppla)

popboydeluxe

Aktiv medlem
Nu ska jag ta upp ett problem som redan några här på fotosidan uppmärksammat. I januarinummret av Veckans NU publicerades det 2 bilder som jag tagit tillsammans med en annan fotografs bilder, artikeln handlade om Olindas pojkvän och en "nakenmodell" Natalie Holmström.
Dom flesta bilderna är tagna av Ivan Da Silva, 2 bilder togs av mig. Hans namn publicerades men det gjorde inte mitt, trots att Ivan själv informerat dom om att Jag tog 2 av bilderna.

Jag ringde upp Hans på Veckans NU och han förklarade att han skulle kompensera mig på nåt sätt och skulle höra av sig, det gjorde han inte.

Efter 2 månader bestämde jag mig för att skicka en faktura. Den blev inte betald, nu har jag skickat en påminnelse, samtidigt så ringde jag upp deras fakturaansvarige och hon påstod att Hans har försökt få tag på mig (min mobil är på dygnet runt och han har då verkligen inte försökt) och att han har det sista ordet.

Vad ska jag göra då?

Lägg en polisanmälan. Även om polisen inte gör något åt saken är det mycket möjligt att det blir lite fart på Veckans NU.

I o m att du skickat en faktura och en påminnelse har du ju redan gjort klar för dom att du vill ha ersättning. Det kan dom bara inte ha missat.

Såvitt jag ser det så är det väl bara att följa gängse normer för obetalda fakturor. Lämna till kronofogden...

Finns ju många sätt att se på det, men jag är inne på Tors linje. Först är du lovad kompensation men inget händer. Därefter skickar du en räkning som inte bestrids och ej heller betalas, trots påminnelse. Då är nästa steg kronofogden. Det är inte ett polisiärt ärende som jag ser det.

Arne S skrev:
Finns ju många sätt att se på det, men jag är inne på Tors linje. Först är du lovad kompensation men inget händer. Därefter skickar du en räkning som inte bestrids och ej heller betalas, trots påminnelse. Då är nästa steg kronofogden. Det är inte ett polisiärt ärende som jag ser det.

Nej, det handlar ju inte om bildstöld precis.
Han har ju en postadress på fakturan, han kan ju bestrida den via ett vanliga brev om han har svårt att nå mig på mobilen!

Den gyllene medelvägen borde då rimligen vara att först skicka ytterligare ett brev där du upplyser dem om att KFM är nästa steg.

Senast ändrad:
LeadHead skrev:
Den gyllene medelvägen borde då rimligen vara att först skicka ytterligare ett brev där du upplyser dem om att KFM är nästa steg.

i min påminnelse står det att om fakturan är obetald så kommer ärendet att gå vidare till KFM

Två påminnelser brukar man ibland få skicka. Har inget hänt då är det ju bara att gå till KFM. Då har du gjort som du ska eller bör göra, du har betett dig jiuste. (Tyvärr har jag noterat att de värsta "syndarna" är de stora många gånger.) -- Men att gå till KFM utan att ha skickat en påminnelse där det står att "om inte fakturan betalats inom tio eller XXX dagar lämnas ärendet över till....", det brukar man inte göra. Inga seriösa leverantörer i vart fall.

Om någon inte sköter sig är det viktigaste att man inte själv också struntar i spelreglerna. "Spelreglerna" finns ju inte nedskrivna, men det är dom där beteende- och moralkoderna som vuxit fram genom tiderna och som gör att samhället och umgänget mellan människor fungerar. Att strunta i dig och att inte betala dig eller ens höra av sig till dig är givetvis ett "brott" mot dessa spelregler, men om jag då själv struntar i att försöka bete mig juste begår jag faktiskt inte bara en orätt mot den som i sig begått en orätt, utan jag begår också en orätt mot alla andra, eftersom jag bidrar till att riva ned de beteende/sdpelregler som gör att vi kan fungera tillsammans. -- Det där glömmer jag själv ibland när jag i ilska ger igen när någon annan begått en orätt mot mig.

Håller med Brutus, ytterligare en påminnelse är på sin plats om man från början inte angett något annat på fakturan (vissa har ju som fakturastandard att ej betalt vid förfallodatum=kronofogden, men då framgår också detta tydligt på fakturan). Var gärna tydlig med att du kommer lämna fakturan till KFM på andra påminnelsen.
Det finns ju de som sätter i system att aldrig betala något förrns "i sista stund." Själv tror jag aldrig jag fått betalt i tid en enda gång från Högskolan i Jönköping. Såvitt jag hört är det ju också så att det är de stora organisationerna/företagen som är i särklass sämst på att betala. Vissa av våra storföretag lär ha stora mängder betalningsanmärkningar, helt enkelt för att de sätter i system att inte betala i tid.

Stora bolag tar sig gärna andra friheter som denna t.ex vilken vi fick för något år sedan.

Kom ett brev från ett av sveriges största företag som innehöll ungefär följande meddelande.

" Från och med (datum) så kommer vi att betala samtliga fakturor på innevarande månad plus 60 dagar"

Innebörden blir då att skickar du en faktura den 1 Januari så betalas den i slutet på Mars.

Med andra ord närmare 90 dagars kredit, som vi får stå för.

Detta förfarande är dock ganska vanligt utomlands så det kommer säkert hit också med tiden.

Japp, 60(90) dagars kritik är standard för stora koncerner idag. Men de vill själva ha betalt på 15dagar. Företag med stor omsättning får med detta förfarande en betydligt bättre redovisad likviditet, och eventuellt så tjänar de några kronor i ränta.

Räntan för Veckans Nu är nog obefintlig, men likviditeten är säkert dålig så de håller nog på utbetalningarna så länge det går.

Skicka påminnelse (glöm inte påminnelseavgift) och ta kontakt med inkasso eller KFM.

popboydeluxe skrev:
i min påminnelse står det att om fakturan är obetald så kommer ärendet att gå vidare till KFM
Jag skulle skicka ett inkasso först.

Du har ju rätt att själv skicka inkasso för egna krav så länge du följer de regler som finns.

Enligt inkassolagen måste inkassokravet innehålla

- borgenärens namn (den som ställer kravet, d v s det säljande företaget)

- vad fordran grundar sig på

- kostnader för inkassokravet

- skuldbeloppet

- ränta (skuldbelopp, räntesats och tid för ränteberäkningen ska anges samt räntans sammanlagda belopp)

- den tidsfrist som finns för betalning eller invändning mot kravet

- hot (hotet kan vara att du skickar till krono...)

Om du skickar inkasso är nackdelen att processen tar längre tid men du får 160:- extra (som är den avgift du har rätt att ta ut).

Inkassokravet lägger du sedan på den fordran som du skickar till krono...

Nome Nescio skrev:
...Skicka påminnelse (glöm inte påminnelseavgift)...
Man kan bara lägga på påminnelseavgift om man har avtalat om det innan, till exempel skrivit om det på fakturan (och kunden inte bestridit fakturan inom angiven tid).

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar