Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vattpass till stativhuvud?

Produkter
(logga in för att koppla)

Per

Aktiv medlem
Köpte ny kulled nyligen, en Manfrotto 488RC4 som jag stortrivs med. Men jag tycker det är synd att 'vattpasset' (eller kallas det 'libell'?) är av typen som väger in hela planet, jag tycker det vore mer värdefullt om det var den typ som bara väger in horizonten (om ni hajjar?)

Men jag inbillar mig att jag skulle kunna limma på ett sådant, om jag bara hittade ett litet smidigt ett. Någon som vet var??

/Per

Bilagor

• 488rc4.jpeg
    488rc4.jpeg
    12.3 KB · Visningar: 1,055
Ha - det var ju en finurlig lösning, åtminstone så länge man inte ska använda blixten!

/Per

Jo, tanken var ju aldrig att pilla sönder ett vanligt vattenpass, utan jag var ute efter själva libellen. (tror det behöver vara mer robust) Hittar inget på Claes Ohlsson eller Jula, man kanske Järnia har..

Tack ändå!

/Per

Biltema har libeller, men de är rätt stora och klumpiga. Annars hittade jag bara företag som var grossister och några i england och usa, men då kostade ju varje libell en 60-70 kr. Just de där små libellerna är skitsvåra att hitta tydligen. Men vill du köpa 2000stycken så gick det bra.

Du kan ju kolla om du hittar några råd i den tråden jag hade förra omgånge.
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=38233
Hade inte tid att söka så värst mycket, men hittar du något så vore det kul att få veta, det kan ju ha ändrats.

Hej

jag köpte ett rundvattenpass för 12 kr på biltema som jag lägger på blixtskon och får får därmed möjlighet att få hela kameran vågrät i alla vinklar.

/Mikael

mike islandman skrev:
Hej

jag köpte ett rundvattenpass för 12 kr på biltema som jag lägger på blixtskon och får får därmed möjlighet att få hela kameran vågrät i alla vinklar.

/Mikael

"runvattenpass" är väl det jag redan har och vill komma ifrån, däremot hittade jag de här på biltema, självhäftande och allt för 12 pix - kanske precis vad jag letar efter, tack! (ser ut som om det skulle kunna gå att slakta ner dem lite)

/Per

Bilagor

• 16-206_l.jpg
    16-206_l.jpg
    9.1 KB · Visningar: 1,429
Hej

såg inte att du hade några små vattenpass på kulleden. Vad är det för fel på dessa, har erfarenhet av avancerade mätinstrument och anser att den här typen är en av de bästa?

/Mikael

Jo, men om jag vill fota och mäta in en rak horizont så har jag ju ingen glädje av dessa, eftersom jag då samtidigt måsta lägga kameran helt horizontalt i den andra ledden. (fanken va klurigt det där va att beskriva, men du hajjar säkert..)

Altså, jag vill ju kunna rikta kameran uppåt och nedåt, men samtidigt få en indikation på att horizonten blir rak..

/Per

Jag antar alltså att du vill ha en lösning i stil med hur jag har det på mitt Velbon-huvud :)

Bilagor

• qra-635l(b).gif
    qra-635l(b).gif
    6.7 KB · Visningar: 772
Just precis! :D

Jag tycker det i praktiken verkar vara extremt få gånger man har glädje av en sån där 'rund-libell' som sitter på mitt huvud?

(sen kanske man i praktiken överhuvudtaget sällan använder vattenpass för att få horizonten rak, men i alla fall, om det nu ska vara ett vattenpass tycker jag det borde vara som på Samis)

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar