Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

vattentät kompakt

Produkter
(logga in för att koppla)
Hmmmm, jo, ja... Du har en poäng där och du känner tydligen mig ganska bra :)

Jag utgick från hur jag själv funkar :)

I mitt fall handlar det i första hand om en juste semesterkamera. Är sagolikt trött på att behöva en extra stol på restaurangen till fröken D300 :)
Frågan är hur mycket den kommer att vara under vattnet när det kommer till kritan.
Får väga funktionalitet, smidighet, kvalitet, pris och "ha begär" mot varandra... har nog en del att fundera på forfarande.
/M

För mig handlar de här kamerorna inte så mycket om det här att dyka och vara under vatten. Mer om att det är en kamera man kan glömma på balkongbordet även om det kommer en regnskur. Som man kan lägga ifrån sig även där marken är lerig - blir den smutsig är det ju bara att tvätta av den. Som man kan ha framme och beredd för fotografering oavsett väder, saltstänk eller damm. Att de sedan dessutom tål att tappas i marken, slå i saker och hamna i kläm i packningen är ytterligare en bonus.
 
Hmmmm, jo, ja... Du har en poäng där och du känner tydligen mig ganska bra :)
I mitt fall handlar det i första hand om en juste semesterkamera. Är sagolikt trött på att behöva en extra stol på restaurangen till fröken D300 :)
Frågan är hur mycket den kommer att vara under vattnet när det kommer till kritan.
Får väga funktionalitet, smidighet, kvalitet, pris och "ha begär" mot varandra... har nog en del att fundera på forfarande.
/M

Är glad ägare av en Tough8000 som används till semester och under vattnet. Kommer även att ha med den i skidbacken och allt annat dylikt. Rätt använd kan den leverera helt OK bilder, under vattnet funkar den kanon för en som inte är dykare. Jag har et album med UV-bilder som är tagna med Olympusen. http://www.fotosidan.se/gallery/view.htm?ID=250362 Kika här så tror jag du blir övertygad om att kvalitén under vattnet räcker.

Här är en bild på två tärnor som jag tog från vattenytan. http://frodewendelbo.se/foto/Smithska udden 2009-07-14/slides/P7140938.html

Här är en bild med litet knepig exponeringssituation som den har klarat galant. http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/1736975.htm?set=mp

Den ger inte samma skärpa som min äldre Canon kompakt men å andra sidan är den väldigt mycket roligare och kan verkligen följa med överallt, i alla fall ner till 10m under ytan.

/FW
 
Härliga bilder Frode! Nu håller ni på att få över mig till vattenkameralägret...
Men hur mycket kvalitet skulle ni säga att jag ger avkall på när vi håller oss på land. Om vi jämför med Ixus110...

Herre Jösses, man blir ju bara veligare och veligare ju längre åren går... :)
/M
 
Härliga bilder Frode! Nu håller ni på att få över mig till vattenkameralägret...
Men hur mycket kvalitet skulle ni säga att jag ger avkall på när vi håller oss på land. Om vi jämför med Ixus110...

Herre Jösses, man blir ju bara veligare och veligare ju längre åren går... :)
/M

Ja, det är ju det som är svårt. Canon har generellt bra bildkvalitet på sina kompakter och jag har haft litet besvär med min Tough8000 måste jag erkänna. Det jag inte riktigt gillar är bristen på möjligheter att ställa tid och bländare. En sak som är viktig är att inte låta kameran höja ISO-värdet med automatik, då blir det sanbbt brusigt. Lägsta möjliga ISO och inte utmana med knepiga ljussituationer men jag börjar lära mig att hantera kameran då också.

För mig är det så mycket värt att kunna ha med en kamera i alla möjliga och omöjliga situationer så det överväger allt annat, bara känslan att ha med kameran i vattnet är hur kul som helst.

Om du inte kommer att ha kameran i vattnet skall du välja något annat, sedan finns ju en något billigare version som förmodligen är lika bra men något mindre stryk/vattentålig, Tough6010.

Canons variant är alldeles för klumpig tycker jag, dessutom formad som en använd tvål och hur bra är det under vattnet tro?

/FW
 
Lyfter den här tråden då jag har börjat kolla på en ny kompaktkamera.
De jag tittar på är Ixus 120 IS och Powershot D10.
För klarhetens skull har jag inte tänkt använda kameran under vattnet, däremot i skidbacken/-spåret. Heldagar ute med andra ord och jag vill inte att den ska lägga av efter 20-30 minuter som min gamla Ixus 500 gör.
Det ska tilläggas att kamera plus batterier är ca 5-6 år gamla och säkert har batterierna tappat en del i kapacitet för jag kan inte minnas att den var så dålig i början.

Jag vill kunna klara en heldag (6-8 timmar) på två batterier.
Min fråga är följande: Funkar D10:an bättre/längre än 120 IS under dessa förhållanden? Eller kommer jag inte märka någon skillnad?

Temp.spann Ixus 120: 0-40 grader, 10-90% luftfuktighet.
Temp.spann D10: -10-40 grader, 10-90% luftfuktighet.

Stöttålighet och undervattensförmåga spelar ingen som helst roll.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.