Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vattenstämpel - flexibel men automatisk

Produkter
(logga in för att koppla)

Drogen

Aktiv medlem
Ja, hur går det ihop? Jag brukar lägga till ett textlager i CS5. Jag hämtar en dominerande färg i bilden och ljusar eller mörkar den lite och använder den för att få en diskret märkning i bilden. Problemet är att bilderna kan variera i storlek och nästa serie av bilder kanske har en helt annan färgton. Kan jag automatisera textlagret men ändå ha möjlighet att ändra färg och storlek? Måste jag ändra i min action innan jag kör den då? Jag redigerar det mesta och exporterar från Lightroom 3 men där har jag inte det typsnittet jag vill ha. Kan jag importera ett typsnitt till Lightroom och göra märkningen redan vid exporten i stället? Hur gör ni?
 
Är det inte enklast att lägga på ett justeringslager (brightness7contrast).
Alt klicka på masken
Välja Text-tool skriva in texten.
Klicka på Brigtness/Contrast reglaget justera brightness (mörkare-ljusare)

Så här skulle jag göra o PS.

1. Skapa ett tomt dokument (alt. använd en bild)
2. Fyll med grå färg.
3. Lägg till ett justeringslager (Brightness/Contrast)
4. Alt klicka på justeringsmasken.
5. Ctrl-I för att invertrera masken
6. Välj text verktyget och skriv in texten med Vit färg i masken.
7. Klicka på justerings verktyget och justera ljusheten så texten ser OK ut.
8. Ta bort texten i justeringslagret
9. Spara dokumentet i PS-format.

När du vil lägga till text p en anna bild så öppnar du mall dokumentet och drar över justerings lagret i den nya bilden.
Alt klicka på masken i ljusteringslagret och skriv in text med vit färg.
 
Lightroom använder väl dom fonter som finns i systemmappen om jag inte tar fel. Så har du fonter på något annat ställe så kan inte lightroom nyttja sig av dom.

Om det är en specifik font du vill använda så är mitt tips att du kopierar över den till den mapp i systemmappen som håller systemets fonter.
 
Jag köpte Mogrify när jag hade LR2, men efter uppgradering har jag inte installerat det eftersom LR3 har lite fler funktioner i exportdialogen. Kanske ska titta lite på det i alla fall... Jag har ofta en serie på 30-50 liknande bilder som ska märkas så att kunna göra det redan vid exporten skulle underlätta.
 
Externt program

Ja, hur går det ihop? Jag brukar lägga till ett textlager i CS5. Jag hämtar en dominerande färg i bilden och ljusar eller mörkar den lite och använder den för att få en diskret märkning i bilden. Problemet är att bilderna kan variera i storlek och nästa serie av bilder kanske har en helt annan färgton. Kan jag automatisera textlagret men ändå ha möjlighet att ändra färg och storlek? Måste jag ändra i min action innan jag kör den då? Jag redigerar det mesta och exporterar från Lightroom 3 men där har jag inte det typsnittet jag vill ha. Kan jag importera ett typsnitt till Lightroom och göra märkningen redan vid exporten i stället? Hur gör ni?

Jag använder ett fristående program som heter Faststone Photo Resizer (http://www.faststone.org/FSResizerDetail.htm) Programmet ger det du efterlyser - och mer därtill. Det har dessutom fördelen att vara gratis för hemanvändare../Leif
 
Nu har jag testat lite med att göra en handskriven "signatur" som en png-bild och infogat den vid export. Problemet är att bilden blir inte helt transparent. Jag har klippt ur signaturen och klistrat in den i ett helt nytt transparent dokument men ändå ser man hela bildytan lite svagt. Ska det vara så eller vad gör jag för fel..? Kolla på länken för ett exempel.

Länk!
 
My bad... Jag hade haft för stort område när jag markerade signaturen med "color range" så jag fick med lite av bakgrunden utan att jag märkte det. Nu funkar det bättre.

Länk
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.