Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vattensäkring av väska

Produkter
(logga in för att koppla)

Rommel

Avslutat medlemskap
Litet tips. Köp impregneringsspray och spraya era väskor. Även om de redan är vattensäkra så blir det med spray ännu bättre.

Bra tips.
Beroende på klimat och väder kan ett regnskydd vara nyttigt. http://www.outnorth.se/produktgrupp/regnskydd.php
Samt ett par oanvända ica-kassar. Tar inte mycket plats och ibland är de värda betydligt mer än butikspriset... Dessutom tror jag stöldrisken på en plastpåse med kameraväska i är mindre än en nyimpregnerad väska med Lowepro-emblem.

Förhoppningsvis är det inget silikon eller annat otyg som förstör en kamerautrustning i impregneringsspray...(?).

Spraya när man alltså inte har utrustningen i. Precis som när man köpt nya skor. Oftast impregneringar man dessa. Finns olika spray för olika material.

Knappast. All impregnering på sprayflaska som jag har provat har varit värdelös eller näst intill.

Då har du och jag olika erfarenheter. Hoppas du valde rätt typ av spray till rätt typ av material.
Funkade skitbra på min väska och skor ;)

Edit: kom även på att jag använder teflonspray till min soffa.

Är det bara Lowepro-väskor som har regnhätta ("all-weather AW-cover") gömt i en ficka?

Finns väldigt många andra modeller/märken som har. Men många "vattensäkra" släpper genom en hel del vatten.
Själv har jag även en helt vanlig axelväska som jag nyss sprayat. Den är i tyg och suger vatten rätt bra. Men efter behandling så stöter bort det mesta.
Man ska knappast duscha med den, men det är det första och ev duggregn som man vill ha en försäkring mot. Ska man av vandra i ösregn är ju kappa eller plastpåse att föredra oavsett vilken vattensäkring väskorna har.

Då har du och jag olika erfarenheter. Hoppas du valde rätt typ av spray till rätt typ av material.
Funkade skitbra på min väska och skor ;)

Edit: kom även på att jag använder teflonspray till min soffa.

På skor och kängor fungerar vaxfett överlägset bäst.
Efter att ha provat olika former av sprayimpregnering på mig ryggsäck gav jag upp och kladdade på vaxfett på den också. Den ser rätt sunkig ut efter det, men tät, det är den!

Jo fett funkar visserligen bra, men även på skor på skor beror det på vad man bör använda. Både skor och väskor har jag inte bara valt av praktiska skäl utan även för dess utseendes skull. Ska kolla vad jag sist använde för spray. Har haft många, men alla burkar är slut.

Hej och tack för tips!

Litet tips. Köp impregneringsspray och spraya era väskor. Även om de redan är vattensäkra så blir det med spray ännu bättre.

Jag för min del använder denna produkt när jag vet att jag ska utsätta mig för risker:

http://www.addnature.com/product.aspx?pf_id=TY-03851

Den är inte snygg men jag känner mig trygg när jag flugfiskar ute i forsen eller när jag ska vada över ett vattendrag. Det finns alltid risk att man plumsar.

Sven

OK, men den är alltså tillräckligt vattentät för att flyta om man inte lastar den för tungt?

Nu var det väl kanske inte tänkt att presentera billighetsvarianten för vattentäta väskor. Tänkte mer på att vattensäkra de befintliga väskor man redan har för de flesta tål faktiskt inte plötslig ösregn i flera sekunder. Med har man imoregnerat väskan så vinner man tid. Men klart man inte ska traska vidare som inget hänt. Ska man vandra i fjällen eller ex typ vara i vatten så ska man klart köpa särskilt avsedda för såna tillfällen. Tittat på såna, men de är knappast snygga och praktiska vardagsväskor.

OK, men den är alltså tillräckligt vattentät för att flyta om man inte lastar den för tungt?

Väskan fungerar som vattentäta packpåsar, man viker öppningen minst tre gånger och låser med "snäppen", i och med detta blir det luft i väskan och den borde flyta. Man får plats med ett hus och tre objektiv, ganska stora objektiv får plats. Packar man den tungt tror jag inte att den flyter men jag vet inte, med lättare utrustning kanske den gör det.

/Sven

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar