ANNONS
Annons

Vem använder medskickade väskor/fodral/påsar till objektiven?

Produkter
(logga in för att koppla)
Ingen fara, plågan är hanterbar än så länge. 😉
Som sagt, jag sparar fodralet till en ev. framtida försäljning av objektivet. Somliga köpare av begagnat låter sig imponeras av ett oanvänt fodral, har jag förstått.
Synd bara att burkarna från Nikon är självförstörande. De är inte så fina längre som de var när de blev undanstoppade.

Synd bara att burkarna från Nikon är självförstörande. De är inte så fina längre som de var när de blev undanstoppade.
En gammal burk som sparats i många herrans år kanske ändå ger köparen intrycket att säljaren av objektivet är pedantiskt noggrann med sina prylar? På samma sätt som att vissa köpare gärna vill ha objektivet i sparad originalkartong? 😂

Väskan till 200-400 används, den har en vettig axelrem och rymmer objektiv med kamera monterad och är smidig när det enbart är det objektivet som skall med. Övriga påsar och väskor ligger i någon låda och skräpar till dess att jag ledsnar på dem och kör dem till återvinningen.

Jag tycker att vanliga kameraryggsäckar är väldigt opraktiska med sina fack som måste inredas om beroende på vilka objektiv som skall med på just denna tur. Därför stoppar jag mer objektiven i sina väskor som jag sedan stoppar ner i en vanlig ryggsäck tillsammans med kläder och andra saker man behöver när man skall ut.

Jag tycker att vanliga kameraryggsäckar är väldigt opraktiska med sina fack som måste inredas om beroende på vilka objektiv som skall med på just denna tur. Därför stoppar jag mer objektiven i sina väskor som jag sedan stoppar ner i en vanlig ryggsäck tillsammans med kläder och andra saker man behöver när man skall ut.
Att ha en vanlig ryggsäck med flera objektiv individuellt packade i egna fodral låter väldigt opraktiskt för mig, men det beror kanske på vilka fotograferingsvanor man har. Smaken är som baken…🙂

Själv föredrar jag att ha flera fotoryggsäckar i olika storlekar. Då kan jag välja den ryggsäck som passar bäst för varje utflykt. Fotoprylarna packar jag i säcken utan påsar eller fodral. Då är de snabbt och lätt åtkomliga. Ju färre prylar att fippla med, desto bättre.

Det är sällan jag behöver flytta om inredningen i mina ryggsäckar. Kanske att jag justerar en mellanvägg - tar typ 3 sekunder.

När man köper ett nytt objektiv så följer det ofta med en liten väska eller ett mjukt fodral. Dessa tillbehör är för mig totalt onödiga! Jag slänger in dem i fotogarderoben och där ligger de och skräpar i åratal. Mina objektiv bär jag omsorgsfullt packade i en vadderad fotoryggsäck. Jag behöver inte löjliga små väskor eller påsar. Garderoben är full av dem.

Om man nu prompt vill erbjuda fodral till objektiv, varför inte sälja dem som separata tillbehör? Använder någon dessa medskickade prylar?

Den enda gången jag letar fram en objektivväska ur garderoben, det är när jag ska sälja av en begagnad glugg. Jag inbillar mig att somliga köpare uppskattar att få objektivet levererat i oanvänd ”originalväska”.

När jag sålde mitt gamla 10 år gamla Sigma 150-500mm för Sony A-mount i våras så var jag glad att jag hade kvar Sigmas enormt skrymmande och välvadderade väska. Jag tror det var bra som ett extra transportskydd. När jag sedan köpte ett nytt Tamron 150-500mm strax efteråt reagerade jag över att de inte skickade med ett dugg av sådant annat än den pappkartong det låg i. Jag hade definitivt velat ha ett.

Annars kan jag hålla med om att de mest tar plats i något skåp. Sonys fodral har jag tyckt varit bra för de är inte överdrivet bulkiga och ibland har jag haft dem som dammskydd på safaris till de objektiv som inte suttit på något kamerahus. Så lite nytta tycker jag nog de gjort. Canon har ju heller inga dåliga fodral till sina stora dyra långa telen och de som exv. transportera sina fina objektiv på sådana resor vill nog inte vara utan dem.

Så jag tycker det helt beror på hur objektiven används och tillverkarna har ju ingen aning om den saken egentligen men de skulle ju faktiskt kunna säljas som tillbehör eftersom alla uppenbarligen inte frågar efter dem utan t.o.m. ser dem som ett problem. De som är gravt ansatta av miljöhänsyn tycker säkert också att det är helt onödigt att pracka på folk tillbehör de ofta inte ens sätter särskilt mycket värde på. Hellre då fodral som extra tillbehör än exv. motljusskydd som en del tillverkare tagit extra betalt för historiskt. Att snåla på motljusskydd däremot tycker jag är rätt obegripligt. De borde alltid ingå som standard.

Lovar att om dessa väskor helt skulle upphöra så skulle det säkert klagas på.
Upphöra med väskor behöver man inte göra. Man kan istället sälja dem som ett extra tillbehör, och ge varje fotograf valfrihet. Det vore resurssnålare och smartare på flera sätt. Fotovärlden är full av väskor och påsar som aldrig används.

Du kallar det att klaga. Själv tycker jag att det är något positivt att påtala brister, stora som små, och konstruktivt föreslå förändringar. Det borde fler göra.

Senast ändrad:
Väskan till 200-400 används, den har en vettig axelrem och rymmer objektiv med kamera monterad och är smidig när det enbart är det objektivet som skall med. Övriga påsar och väskor ligger i någon låda och skräpar till dess att jag ledsnar på dem och kör dem till återvinningen.

Jag håller med. Har använt min medföljande väska flera ggr. Den är dessutom perfekt när man vill skydda objektiv/kamera vid resa.

Jag använder dom. Har en rullväska typ DraMaten, fast bättre, för att få med mycket grejor t ex då jag åker till landet och ibland då jag sk ut och fota utan att se framför mig tänkt bild.

Ska man sälja eller köpa så tror jag också att objektivet är mer gångbart om originalväska och båda linslocken finns med.

Håller med om att de överstora väskorna är onödigt klumpiga.

Skulle fodralen bara säljas som tillbehör skulle nästan ingen köpa dem och därmed skulle priset gå upp ytterligare från redan högt pris, som alla originaltillbehör.

Skulle fodralen bara säljas som tillbehör skulle nästan ingen köpa dem och därmed skulle priset gå upp ytterligare från redan högt pris, som alla originaltillbehör.
Samtidigt skulle det öppna en marknad för tredjepartstillverkare att tillhandahålla fodral i alla möjliga storlekar, design, material och priser. Det är inget som säger att objektivtillverkaren är bäst lämpad att tillhandahålla fodral.

Kika exempelvis på amazon.se så hittar du en uppsjö av objektivfodral i alla tänkbara utföranden, till priser från några tior och uppåt.

Senast ändrad:
Samtidigt skulle det öppna en marknad för tredjepartstillverkare att tillhandahålla fodral i alla möjliga storlekar, design, material och priser. Det är inget som säger att objektivtillverkaren är bäst lämpad att tillhandahålla fodral.

Kika exempelvis på amazon.se så hittar du en uppsjö av objektivfodral i alla tänkbara utföranden, till priser från några tior och uppåt.
Har inte hittat något liknade nikons mjuka påsar någonstans, amazon hade något snarlikt som de hade satt Canon på men kostade runt 300:-. Gissar att Nikon inte tar mer än någon tia extra för den påsen de skickar med.

Men objektivtillverkarna får ju gärna skicka med de mjuka påsarna som troligen inte kostar något extra och strunta i de skrymmande fodralen som troligen färre använder.

När de kommer upp i större zoomar och fasta så använder jag anpassade kameraväskor som typ Thinktank sling, där jag både kan ha hus och objektiv i väskan, och har jag huset på något annat så fungerar fortfarande väskan bra till objektivet

Upphöra med väskor behöver man inte göra. Man kan istället sälja dem som ett extra tillbehör, och ge varje fotograf valfrihet. Det vore resurssnålare och smartare på flera sätt. Fotovärlden är full av väskor och påsar som aldrig används.

Du kallar det att klaga. Själv tycker jag att det är något positivt att påtala brister, stora som små, och konstruktivt föreslå förändringar. Det borde fler göra.

Jovisst, mig kvittar det men än igen tror jag folk skulle börja klaga.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar