Annons

Vattenpass / Ingen blixt

Produkter
(logga in för att koppla)

Flawless

Avslutat medlemskap
Hejsan.

Jag har en Canon och har precis köpt ett sånt litet vattenpass som man sätter i blixtskon.
När jag fäster det lilla vattenpasset så kan jag inte utlösa min blixt eller även fälla upp den.

Vad kan detta bero på?
Det är säkert något jättelätt problem. Men vågar inte pilla och skruva och hålla på för mycket.

Tacksam för svar!

/ Micke

Det är nog tyvärr meningen att du ska ta bort vattenpasset efter du ställt in önskad vinkel.
Det sitter ett par kontaktpinnar i blixtskon som säger till kameran att något sitter där och då vägrar den inbyggda blixten fällas upp.

Det är nog tyvärr meningen att du ska ta bort vattenpasset efter du ställt in önskad vinkel.
Det sitter ett par kontaktpinnar i blixtskon som säger till kameran att något sitter där och då vägrar den inbyggda blixten fällas upp.

Precis så - kameran tror att det sitter en extern blixt i skon och då vill den inte arbeta med den inbyggda blixten.

Petter ...

Jaha.. Då är jag med. Knasigt ändå, för min kompis har en Nikon och kan köra med vattenpasset i blixtskon. Men tack ska ni båda ha för snabba svar! :)

/ Micke

Hejsan.

Jag har en Canon och har precis köpt ett sånt litet vattenpass som man sätter i blixtskon.
När jag fäster det lilla vattenpasset så kan jag inte utlösa min blixt eller även fälla upp den.

Vad kan detta bero på?
Det är säkert något jättelätt problem. Men vågar inte pilla och skruva och hålla på för mycket.

Tacksam för svar!

/ Micke

Det går väl sätta en tejp i blixtskon.

Redan försökt, men det funkade tyvärr inte.
Men nu har jag fått mitt svar på frågan :)

Om du tittar noga i blixtskon så ser du en microswitch, fila av vattenpasset lite i taget på den sidan som switchen sitter på och testa dig fram till när det räcker så är ditt problem löst.

Jaha.. Då är jag med. Knasigt ändå, för min kompis har en Nikon och kan köra med vattenpasset i blixtskon. Men tack ska ni båda ha för snabba svar! :)

/ Micke

Det stämmer, och precis som andra har sagt så kan jag bekräfta att Nikons kameror inte använder en mekanisk brytare, utan känner av den elektriska förbindelsen med blixten.

(Och ja, det går som andra sagt utmärkt att fila bort ena hörnet på vattenpasset för att få rdet att fungera)

ANNONS