Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Vattenfall, forsande vatten i Örebro/Närke
- Trådstartare Matgore
- Start datum
hurf
Aktiv medlem
Övriga tips på härlig natur uppskattas givetvis också.
Uppväxt i Närke, men känner inte till något vattenfall där.
Däremot så kan jag rekommendera Dovra sjöar. Det är tre sjöar som ligger strax söder om Östansjö. Naturen är mycket vacker och ganska varierande. Vid den norra sjön (den närmast Östansjö) så finns en väldigt dramatisk klippa som kan vara intressant. Vid den södra sjön finns även en bäverhydda. Man kan nå detta område antingen via Östansjö eller via Karintorp (väster om Åsbro).
Graylingman
Aktiv medlem
ma59
Aktiv medlem
Hej hej
Någon som har tips på platser där man kan fota härliga "forsande vattten" bilder i örebro/närke trakten? Vi har ju karlslund men där har man varit så mycket nu
Finns det några vattenfall i närke?
Övriga tips på härlig natur uppskattas givetvis också.
Vet inte om länken fungerar men hoppas det.
(EDIT: länken visar bara "storsverige" men klicka dej till större förstoring och nordväst om Örebro så hittar du, jag skulle säga förstoring 6 lr 7 funkar tillräckligt när du väl kommit in på rätt område.´)
Bäcken som avses ligger till så att du kör från Örebro mot Närkes Kil, tar vänster vid kyrkan och sen mot Klockhammar.Väl där tar du höger alldeles före dammen, och följer vägen genom stugområdet, ca 1 km från korsningen vid dammen kommer du till ett T-kors, ta då vänster.
Kör antingen fram tills vägen korsar ett vattendrag, (ca 150-200 meter) så kan du sen promenera ut i skogen och följa bäcken uppströms.En del fina små fall längs vägen.
Kör du uppför backen (gropig vägstump) kommer du efter ca 400-500 m till en vändplats.Därifrån kan du leta dej in i skogen och hitta bäcken och följa den åt det håll du vill, finns lite små fall här och var längs dess väg.Jag har varit några ggr och gått uppåt från vändplatsen räknat, samt en gång följt bäcken från v-platsen och nedåt mot stället där vägen korsar nedanför backen.
Där finns ett par fina forsställen, dock inga väldans stora forsar precis.
Vackert nog för en utflykt m kamera och fika...och inte särdeles långt bort (fr Örebro) om man nu inte skulle ha tid med en heldag...
http://www.hitta.se/LargeMap.aspx?var=n%e4rkes+kil+++%f6rebro
Ovanför ordet "Klockarhyttan" finner du T-korset.
Den vägstump som är åt väster/vänster är den jag avser.
Mvh
Senast ändrad:
Grimmer
Aktiv medlem
För er som inte orkar googla + en till ;O)
Göljestigen
Karta dit
Vargkitteln
Karta dit
Slingrande bäck i djup ravin (Åk mot Hålahult)
Göljestigen
Karta dit
Vargkitteln
Karta dit
Slingrande bäck i djup ravin (Åk mot Hålahult)