Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vatten i kameran

Produkter
(logga in för att koppla)

sadsmile

Avslutat medlemskap
Har en Olympus digitalkamera och var för några dagar sedan ute och tog lite kort med den. Då kom ett kraftigt och rejält regnväder. Jag stoppade ner kameran i väskan omedelbart. När jag sen kom hem så upptäckte jag att kameran hade lagt av. Sökte lite på nätet då och fick rådet att plocka ut batterier osv och låta den torka. Har gjort detta nu i några dagar men när jag nu testade kameran så fungerade den inte ändå.

Finns det något annat jag kan göra? Att lämna in den för lagning lär väl bli dyrt förmodar jag.

Förresten, visst borde en modern och rätt dyr kamera klara av att vara ute i ett regn i några minuter utan att lägga av för gott sedan?
 
Fukt/väta och elektronik hör inte ihop såvida inte elektroniken sitter innanför ett vattentätt skal. Mitt Contax 137MA-hus lade av efter en fuktig utflykt till Hanö, skickades på garantirep men lade av igen efter fotande i fuktig luft och ligger nu på hyllan. Vet en som hade ett likadant hus liggandes i 14 dagar i en vattenfylld båt och som sedan fick kameran att funka genom att enbart torka den, men jag tror han skojar....
 
Det var visst två "vattenikameratrådar".

Det är väll med digitalkameror som med mobiltelefoner antar jag. De tål knappast någon fukt alls. Har du tur så torkar den och fungerar sedan.
 
En hade tydligen tappat en 10D i en sjö men fått upp den inom sekunder.Dom är ju inte vattentäta men sötvatten brukar inte skada så mycket.
Men man kan ju tänka sig mekaniska problem efter mycket vatten i huset , desutom är objektiv inte lika täta o låter vatten forsa in.
Tappar man kameran i sötvatten kan man i teorin torka den och ha en fullt fungerande kamera.
I saltvatten kan man också tappa den och torka den och kanske ha en fungerande kamera , fast varje gång den blir fuktig av t.ex höjd fuktighet i luften får elektroniken tuppjuck igen då saltet inte avdunstat där innifrån
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.