Annons

Vasst korn vid scanning - hjälp!

Produkter
(logga in för att koppla)

egaeci

Aktiv medlem
Eftersom det har blivit så dyrt att framkalla med papperskopior och jag inte har varit i mörkrummet på länge har jag börjat lämna in mina färgrullar för endast negframkallning. Sedan scannar jag dem på Medieverkstan med deras Imacon-scanner. Men kornet blir så vasst! När man gör papperskopior i mörkrummet blir kornen någorlunda mjuka, ja även när man framkallar på billigaste möjliga labb får man mjukare korn än när man scannar. Hur undviker man att få vasst korn, utan att tappa skärpa? Jag har fotat med Fuji 1600 som har gott om korn och färgbrus, och har från billigt labb fått helt ok papperskopior men när jag scannar negativen så blir det så vasst... Tips?

...jag googlade lite och såg att man skulle ställa ner USM i Flextightprogrammet till -200, om den står på 0 eller "av" så lägger den på skärpa. Jag ska testa detta nästa gång. Men ni som scannar mycket: tycker ni att det digitaliserade kornet blir som det analoga, kopierade? Jag tycker att det blir så pixligt och fult, men det kanske beror på inställningen i programmet... Berätta lite om era scanningserfarenheter!

Jag har aldrig kopierat färg analogt. Men svartvitt har jag jobbat med en hel del.

Jag använder en äldre Flextight Photo, och en Nikon 8000. Och kornet...oftast blir det helt ok så länge inte programmet skärper bilderna. Men det blir inte lika vackert som i en analog kopia. Kornet känne inte riktigt lika distinkt, utan lite luddigt.

Ett tips för att minska färgbrus (gäller photoshop):

Kopiera bakgrundslagret

Lägg gaussisk oskärpa på kopian, så att du inte ser något brus.

Ändra blandningsläge till "färg".

Färgbruset försvinner, luminicensbruset/kornet blir kvar. Det kan se lite onaturligt ut, minska då opaciteten tills det ser schysst ut.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar