Annons

Vart ska jag ha solen?

Produkter
(logga in för att koppla)

Sampo

Aktiv medlem
Visste inte riktigt i vilket forum jag skulle lägga frågan.. så den hamnade här.

Ofta när ja fotograferar får jag "vita" fält av solen.. inget snyggt alls såklart!

Ett exempel:
solbessie.jpg

Vart ska ja ha solen för att slippa dessa?
Eller kan man göra nått annat?
Fotograferar med en digitalkamera.
Fujifilm Finepix S2 pro

tacksam för hjälp!

mvh

Som jag ser det ser det ut som utfrätning ( ingen teckning i de ljusa partierna av bilden , utan bara vitt ....) Du kan genom att testa lite alternativexponeringar , underexponera några steg , testa dig fram till ett bra resultat. Du kan ju direkt se resultatet i displayen i digitalaren! Test att mäta på något neutralgråttt ( t.ex. gråkort , handflatan...).

Lycka till och testa mycket !!
mvh david

Alternativexponering innebär att man justerar mängden ljus som träffar bildsensorn (eller filmen) i kameran i förhållande till den automatiska inställningen hos kameran. Detta görs genom att ändra hur lång tid slutaren är öppen vilket ändrar mängden ljus som faller in. Ett annat alternativ är att ändra bländaren vilket också ändrar mängden infallande ljus, men som också ändrar skärpedjupet (den del framför och bakom punkten man fokuserar på som blir skarp).

På många kameror finns en möjlighet att välja "+" eller "-" vilket ger ökad eller minskat mängd ljus, alltså alternativexponering.

Problemet är i grunden de stora konstrasterna mellan de ljusaste och mörkaste partierna hos hunden. Detta undviks lättast genom att som tidigare nämnts i tråden fota hunden i skuggan av t.ex. ett träd eller en byggnad. Mulna dagar ger samma effekt. Kontrasterna blir mindre och du slipper oftast de här utfrätta partierna.

Hoppas det hjälper.

Hälsningar,
Daniel

Glömde upplättningsblixten. Upplättningsblixt innebär att man använder blixt på motivet. Det brukar finnas en funktion som heter det hos kameror med inbyggd blixt. Namnet kommer från att tekniken ofta används just för att lätta upp skuggor hos motivet. Man styr blixtljusets styrka så att den matchar det övriga motivets ljus för att undvika att blixtens ljus blir framträdande. Lite tekniskt säger man att den kan synkronieras med många olika långa slutartider.

Kika i kamerans manual om och hur den används eller testa lite själv. Hoppas funktionen finns. Lycka till!

Rent generellt så brukar man undvika att ta sådana här motiv i solljus mitt på dagen när solen står högt på himlen, kontrasterna blir helt enkelt för stora.

Om man ändå vill det så är ett alternativ upplättningsblixt som redan sagts, då kan man exponera efter högdagrarna (ljusa delar) & fylla i skuggorna med blixten. Man ska bara lätta upp skuggorna, inte lysa ut dem helt eftersom det ger en platt känsla & ett onaturligt ljus, kolla därför om du på din kamera kan exponeringskompensera blixten, om så är fallet så drar du ned blixtljuset 1- 2 steg & fotograferar med den. Använd inget helautomatiskt program när du gör detta eftersom kameran då kan få för sig att du inte är intresserad av det befintliga ljuset utan bara blixtljuset.

Använd i stället bländarautomatik (du ställer tid & kameran väljer bländare), det är då viktigt att du ser till att tid/bländarkombination räcker till för att få med det befintliga ljuset, blixtljusportioneringen fixar kameran.

Tidsautomatik är inte så lämpligt på vissa kameror eftersom de då alltid väljer största bländare (tillsammans med blixt alltså).

Hur det är med din kamera får du lista ut med hjälp av manualen & tester.

Lycka till!

/Larsa

Förmodligen har du satt fokuseringen, och därmed ljusmätningen på en mörk punkt på din hund. Eftersom kameran vill kompensera det mörkare partiet med längre exponeringstid så blir de ljusare partierna överexponerade.

ANNONS
Januarirea hos Götaplatsens Foto