Advertisement
ANNONS
Annons

Vart ska framkallaren ta vägen?

Produkter
(logga in för att koppla)

NycAcademy

Medlem
Jag funderar på att bygga eget mörkurum i garderob eller liknande, men blev helt plötsligt fundersam när det kommer till framkallningen av filmen.

Nu framkallar jag enbart för hand på skolan, där vi har stora dunkar där vi häller använd framkallare. Dunkarna skickas sedan vidare till en typ miljöcentral när de är fulla.

Om man nu vill framkalla hemma, skall man ha en liknande dunkanordning, eller kan man hälla ut i vasken då det inte rör sig om så stora kvantiteter? Kan det vara farligt att förvara hemma? Kan man kanske tillochmed få cancer eller nåt annat otrevligt av att bo nära giftiga vätskor?

Well, tack för eventuella svar.
Cheers
/Rebecka

Du ska inte hälla ut framkallaren i vasken. Spara den i dunkar och lämna den till en av kommunens återvinningscentraler där det brukar finnas särskild avdelning för fotokemikalier.
Som alltid när man hanterar kemikalier så är det bra att undvika hudkontakt samt helst ha så bra ventilation som möjligt. Själv har jag nästan helt gått över till x-tol, som ur miljö- och hälsosynpunkt är att föredra.

Den som har verksamhet så är man skyldig att ta hand om avfallet.

Som privatperson måste man inte det.
Men en dag får säkert du barnbarn som skall dricka av det vatten vi har hällt ut.

dJb skrev:
Du ska inte hälla ut framkallaren i vasken. Spara den i dunkar och lämna den till en av kommunens återvinningscentraler där det brukar finnas särskild avdelning för fotokemikalier.
Som alltid när man hanterar kemikalier så är det bra att undvika hudkontakt samt helst ha så bra ventilation som möjligt. Själv har jag nästan helt gått över till x-tol, som ur miljö- och hälsosynpunkt är att föredra.

Skulle vara bra om man fick reda på vad som "inte kan hällas i vasken" beroende på att reningsverken inte kan klara det. Fixet är ganska självklart iom utfällt silver mm, men när det gäller tex framkallare och kanske särskilt just xtol har jag läst någon stans att det inte innehåller mer gift än tex vanligt skurmedel. Och skurvattnet tömmer vi ju ut i vasken utan betänkligheter.

Vad jag vet så är den verksamma beståndsdelen i X-tol vanlig askorbinsyra, dvs C-vitamin. Och med tanke på hur mycket c-vitamin svenska folket stjälper i sig, och i ett litet senare skede kissar ut, så kan du nog med gott samvete hälla ut det i vasken. De flesta andra framkallare använder hydrokinon som verksam substans och det är ju inte så nyttigt, så det kanske man ska undvika att spola ned.

alf109 skrev:
Skulle vara bra om man fick reda på vad som "inte kan hällas i vasken" beroende på att reningsverken inte kan klara det. Fixet är ganska självklart iom utfällt silver mm, men när det gäller tex framkallare och kanske särskilt just xtol har jag läst någon stans att det inte innehåller mer gift än tex vanligt skurmedel. Och skurvattnet tömmer vi ju ut i vasken utan betänkligheter.

Står inte sånt på förpackningen? Jag skulle tolka en frånvaro av varning på förpackningen att det är okej att spola ned (men jag är inte säker...)

Citat nedan från Kemikalieinspektionen (www.kemi.se)

"Farliga kemikalier ska ha märkning på förpackningen med information om riskerna med produkten och hur den kan hanteras på säkert sätt."

Läser man Kodaks "material safety data sheet" för x-tol så ser man att det inte bara innehåller c-vitamin utan även en rad andra kemikalier så trots att det inte innehåller det cancerframkallande ämnet hydrokinon, så bör man inte heller hantera det som c-brus i vatten. Så himla mycket framkallare gör iaf inte jag av med så att det känns jobbigt att transportera den till en återvinningscentral en gång i halvåret.
http://www.freestylephoto.biz/pdf/msds/kodak/Xtol_Developer.pdf

Magnus Lindqvist skriver på sida tillhörande Umeå Universitet:
"Alla fotografiska bad får vid användningen fällningar från film och fotopapper i form av silver: Silvret från olika fotografiska industrier mm är idag ett stort miljöproblem. De flesta kemikalier för fotografiskt bruk innebär låga eller måttliga hälsorisker vid normal användning. Flera av kemikalierna är frätande eller skadliga vid inandning och några orsakar allergier vid långvarig hudkontakt.

Skyddsglasögon och handskar bör användas under det att man framkallar eller tillverkar fotopapper. Det är också viktigt med god ventilation och att man tvättar händerna med tvål efteråt.

Framkallare och fixerbad bör samlas i slutna kärl och lämnas till kommunens miljöstation. Små mängder av andra fotokemikalier kan släppas ut i avloppet om man tar lite i taget och spolar rikligt mellanåt."
(Cf:http://school.chem.umu.se/Experiment/165)

Ha som princip att ingenting ska komma ut i avloppet. Att man som privatperson inte har skyldighet att ta hand om sitt avfall låter mycket märkligt.

Xtol är kanske inte så oskyldigt som vi som använder det hoppas (?). Jag mailade Photax för ett tag sen och frågade varför de inte tog hem Paterson FX50, som marknadsförs i england som "eco-friendly", och som påminner mycket om Xtol. Svaret var ungefär att de inte fick importera det pga regler för kemihantering. Jag vet inte hur Xtol är egentligen.

Lite nervös över sköljvattnet som rimligen borde innehålla rätt mycket silver (särskilt som vi har eget avlopp där jag bor). Finns det någon form av enkel och billig reningsanläggning som man kan ha hemma?

MattiasL skrev:
Ha som princip att ingenting ska komma ut i avloppet. Att man som privatperson inte har skyldighet att ta hand om sitt avfall låter mycket märkligt.
Nej det är inte så märkligt.
Det krävs en reningsanläggning och det är inte rimligt och det går inte kontrollera.

Finns det några fotokemikalier som är mindre miljöfaliga så att man kan göra ett lite bätre miljö val iaf eftersom dom flesta kemikalier antagligen är mindre bra för både mäniskor och natur??

Kodak har i alla fall slagit på miljötrumman för Xtol.

stopp, det är surt men påverkar inte mer än den dirktkontaktade miljön, alltså rör. Ättika använder man i matlagning.

Fix, nej. Det är det utfällda silvret som är den huvudsakliga boven inte fixet i sig.

Toner skall man definitivt undvika att peta i med fingrarna om man kan.

NycAcademy skrev:
Jag funderar på att bygga eget mörkurum i garderob eller liknande, men blev helt plötsligt fundersam när det kommer till framkallningen av filmen.

Nu framkallar jag enbart för hand på skolan, där vi har stora dunkar där vi häller använd framkallare. Dunkarna skickas sedan vidare till en typ miljöcentral när de är fulla.

Om man nu vill framkalla hemma, skall man ha en liknande dunkanordning, eller kan man hälla ut i vasken då det inte rör sig om så stora kvantiteter? Kan det vara farligt att förvara hemma? Kan man kanske tillochmed få cancer eller nåt annat otrevligt av att bo nära giftiga vätskor?

Well, tack för eventuella svar.
Cheers
/Rebecka

Hej

Göteborgs Komun har gett ut en särskild broshyr hur man ska källsortera sina foto kemikalier och den fick jag när jag köpte fotokemikalier i affären häromdagen.

Minns att det är viktigt att lämna in framkallare och fix separerat för det går att återvinna silvret lätt ur gammalt fix.

Minns även att det stog att framkallare fick föbrännas i speciella ugnar i mycket hög värme.

Tittar man på miljökontorets hemsida så står det följande:

Fotografera och framkalla
Fotokemikalier är miljöfarliga och får därför inte hamna i avloppsvattnet. De ska lämnas in och tas omhand som farligt avfall vid en miljöstation. Fixerbad, svartvit film och fotopapper innehåller silver som under vissa förhållanden kan vara mycket farligt om det kommer ut i miljön. Färgfilm som inte framkallats innehåller också silver. Silverinnehållande filmrester bör lämnas till en miljöstation. Silver återvinns vid omhändertagandet av fixerbad och filmrester. På så sätt sparas både naturresurser och miljön. Framkallningsvätskor innehåller organiska substanser som hydrokinon och fenoler. Dessa ämnen är mycket svåra att bryta ner för naturen och är mycket giftiga för vattenlevande organismer. Fotovätskor och annat foto-avfall ska samlas in som farligt avfall på en miljöstation eller en återvinningscentral.

// Fredrik

Problemet är inte hur utan mängderna.

På den gamla orten förr så städade grannen trapphus, då var det enkelt. Jag fick alla tomma dunkarna.

I dag är det värre, 5 L in är 50 L ut. Hmmm känner faktiskt ett par vaktmästare.

Jag sparar alltid tomma saftdunkar. Diskar ur dem när saften är slut. Häller upp beg kemi i dem.Märker dunkarna: Framkallare fix och HCA, var sort för sig. Kör två gånger om året till soptippen och lämnar dunkarna. Vad som händer sen har jag ingen aning om.

Det är inte så dumt att ha barn i huset. Då går det åt mycket saft. Dessutom är de fina motiv. Om inte det räcker kan man i min landsända köpa Åsens mjölk på plastdunk.

Men hur är det med HCA egentligen? Jag har fått höra att det är helt ofarligt och att man kan hälla ut i vasken. Men jag kan ha fel.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar