Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vart ska framkallaren ta vägen?

Produkter
(logga in för att koppla)
I Norge var jag mörkrumsansvarig i fotoklubben. DÄR visade det sig att man, som förening, kunde råka ut för inspektion av hur man gjorde sig av med avfallet.
Kravet var att alla vätskor (framkallare, stopp, fix - rubbet!) skulle hällas i EN dunk.
Jag frågade säkert fyra gånger om detta (tänkte att det var språkproblem i farten...).
Frågade speciellt om stoppbadet också måste vara med. Och om allt faktiskt skulle BLANDAS.
Jodå. 'Så absolutt!' - Så ville DOM ha det.
Måste bero på kunskap/okunskap hos den jag frågade eller på hur dom behandlar vätskorna. (Häller dom i fjorden...? ;)

Kommunen tillhandahöll enorma tomdunkar att samla allt i, men man fick köra dom själv till miljöstationen. Tur att det fanns stora snälla bamseBjörnar i klubben när det var dags för transport!

Alltså: Ta reda på hur det görs där du bor!

Vill man vara lite effektivare så kan man skära upp en stor dunk & placera den över elementet.
Då dunstar vatten & silvret stannar kvar.

Har precis varit och lämnat kasserad framkallare, fix och hca vid miljöstationen.
Där fanns ett 200 liters fat som var märkt fotokemi.

Inte lönt att separera alltså.

Jag framkallar enbart film, så vätskemängden är inte så stor.
För slippa åka så ofta till miljöstationen har jag sparat på mig 5 liters dunkar.

Annars är inte 10 eller 20 liters dunkarna så dyra att köpa, så länge man kan tömma och använda dom flera gånger.

På tal om att separera. På tippen här ställer man in all kemi på hyllor i ett skjul. Tror ju knappast någon går och läser när de tas vidare därifrån även om man skriver vad de innehåller så jag slänger fix, framkallare i samma dunk..

Vissa grejer blir ju farliga först om de blandas så då är frågan hur man gör med dem. Blodlutsalt t.ex har jag läst att små kvantiteter av kan stjälpas i vasken, men är det bäst verkligen? Eller är det bättre att lämna på tippen ändå? Om allt på tippen blandas kan det ju plötsligt bli farligare än innan om cyanid bildas, men det kanske är en baggis i sammanhanget där ändå? Någon som vet bästa hanteringen av blodlut och sånt?

Farliga kemikalier blandas inte på någon tipp såvida du inte slänger dem i din vanliga tunna (restavfall) som ju kan hamna på deponi. Men de flesta sopor förbränns väl idag? Så även fotokemi som destrueras under hög temperatur på t.ex SAKAB el MFA Sydost. Häller man däremot ut t.ex blodlutsalt i avloppet går det till reningsverket och där hamnar de farliga och icke nedbrytbara ingredienserna i rötslammet eller går ut i recepienten (sjö/å/vattendrag). Rötslammet används främst som gödsel på kommunala grönytor eller åkrar (om det inte innehåller för mycket farliga ämnen) och är det alltför giftigt deponeras det på särskilda platser där inget lakvatten kommer ut i naturen.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar