ANNONS
Annons

Vart sitter fokuseringsskivan i DSLR kameror ?

Produkter
(logga in för att koppla)

punchline82

Aktiv medlem
Hej
En enkel fråga bara.
Vart sitter fokuseringsskivan i tex en Nikon D300s ?
Googlade lite men fick inte ett direkt svar.
hoppas på att nån här kan hjälpa mig.

Om du menar mattskivan så sitter den i "taket" ovanför spegeln. Autofokusmodulen sitter däremot i botten av kamerahusen (ljuset dit speglas via en separat spegel som sitter på baksidan av den stora spegeln som är lite genomskinlig).

Okej, men fokuseringsskivan och mattskivan är det samma ?
Tänkte rengöra den i taket men svabbarna som är tänkt att rengöra med är till för just fokuseringsskivan. Så om det är den i taket som heter fokuseringsskivan då vore det bra. Så att det inte är nåt annat.

Okej, men fokuseringsskivan och mattskivan är det samma ?
Tänkte rengöra den i taket men svabbarna som är tänkt att rengöra med är till för just fokuseringsskivan. Så om det är den i taket som heter fokuseringsskivan då vore det bra. Så att det inte är nåt annat.
Man rengör inte skivan om man inte önskar förstöra den. Den är känsligare än sensorn.

Men jag har lite damm och grejer där. Sen om man inte ska rengöra den varför säljer dom svabbs till den. Om vi pratar om den som sitter i taket på kameran.

Jag har iaf putsat spegeln och mattskivan med en duk i alla år, har aldrig upplevt några problem med detta. Jag har aldrig använt något speciellt utan enbart en liten putsduk för glasögon utan någon vätska. Det brukar enbart bara typ damm som går lätt att få bort. Kanske hade det gått med en ”luftbubbla” också

Åtminstone ena sidan av mattskivan är oerhört känslig. Men det är nog ovansidan det, som man inte kommer åt utan att demontera den.
Om dammet ligger på ovansidan behöver man oftast mecka lite för att komma åt. Vissa kameror har en fjäderbelastad spärr. Andra har några små skruvar. Oavsett vilket så får man aldrig komma åt ytan av mattskivan med fingrar eller verktyg. Någon form av pincett brukar funka bra. Pillra loss den och håll den i kanterna och blås rent med en blås-tuta.

En tydlig instruktionför hur man demonterar och monterar finns här:

Senast ändrad:
Det går att hantera mattskivan med händerna om man har på sig torra, rena gummihandskar. Hamnar det flott på den matta sidan så är den inte matt längre och att försöka hitta ett lösningsmedel som helt löser detta utan att skada skivan (troligen plast) är ett ganska onödigt moment.

Är det bara damm på skivan borde det gå att blåsa bort. Prova med bara den sida som vätter mot spegeln först, så slipper du ta loss skivan från kameran. Skulle inte rekommendera tryckluft utan bara nån bra blåsbälg. Dels kan man pajja saker ganska lätt och dels är tryckluft sällan helt ren. Kan skita ner mer än det gör rent.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar