Annons

Vart köper ni era grejer? (fysiskt)

Produkter
(logga in för att koppla)
Det är väldigt få som bor i närheten av den.

Ok, bara 120 000 i stan. Ytterligare 30 000 i kransen. Så egentligen får man bara handla i affärer i stockholm annars är det inte fysiskt? Frågan gällde vilka affärer handlar du i "fysiskt", inte vilka affärer med mer än 150 000 invånare boende inom fem mils radie handlar du i "fysiskt". CF har en "shop", du kan gå dit och handla över disk om du vill. Jag gör det.

De få gånger jag köper något i butik är det på Scandinavian Photo i Mölndal respektive Stockholm. Annars mest via Internet (dock även då Scandinavian Photo).

Tycker inte det är skillnad att gå in på en fysisk butik och köpa det jag redan vill köpa än att ringa hemifrån till butiken som är beläget 10 mil från mig och beställa hem den (för samma pris) eller logga in på deras hemsida och göra samma sak.

Däremot är det skillnad att köpa från ett företag som varken har fysisk butik eller centrallager, är billigare än konkurrenterna och tar nån vecka på sig att leverera och har obefintligt kundservice.

Handlar det mesta från cyberphoto som ligger andra sidan Sverige. Antar att de har samma bra kundservice som att ringa eller prata med dom öga mot öga och dessutom är nog priserna samma på internet som i butik.
Skillnad är att jag slipper köra över 100 mil.
Hade kunna köpa från butik i Malmö med men cyberphoto köper jag ifrån pga deras excellenta kundservice.

Hej, den här frågan gjorde att jag tog en koll på min ”bokföring”. (Jag är av typen som självklart sparar alla kvitton och lika självklart bokför data för alla fotorelaterade inköp i en Excelfil vare sig det handlar om kamerahus, objektiv, batterier, eller putsduk - jag visste väl att det skulle komma till nytta nån dag.)

Jag har filtrerat fram data som visar totalsumma per inköpsställe och resultatet framgår nedan. För att göra listan lite mindre lång är alla inköpsställen som vardera fått mindre än 1% av kakan grupperade som ”övriga” och diverse ebay-handlare är grupperade som ”ebay”. (För husfridens skull har jag valt att ange relativa siffror snarare än absoluta belopp.)

Cyberphoto - 35,1%
Rajala - 25,1%
Kungsholms foto - 9,0%
Mediamarkt - 8,0%
Inet - 7,8%
Netonnet - 3,5%
Dustin Home - 2,2%
ebay - 2,2%
ScandinavianPhoto - 2,1%
Teknikproffset - 1,4%
24.se - 1,0%
Övriga - 2,6%

Av dessa är det bara inköpen på MediaMarkt, NetOnNet och Scandinavian Photo som gjorts i fysisk butik, d.v.s. knappt 14% av min fotobudget är spenderad i fysisk butik, resten är köpt på nätet. Och om jag skulle svara på frågan ”I vilken fysisk butik handlar du fotoprylar?” så blir svaret alltså MediaMarkt (men bara 8%). Det beror kanske inte på att de är bäst eller kunnigast, utan snarare på att de brukar hålla bra priser och på att jag är lantis (MediaMarkt 7 mil hemifrån är den närmsta fysiska butik jag har).

Jag brukar handla på Rajala, Japanphoto, scandiavian photo, Kameradoktorn samt Fotokungen, samtliga i Stockholm. Nätshoppar gör jag oftast hos cyberphoto. (Min i kr och kg räknat tyngsta leverantör)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar