Hej, den här frågan gjorde att jag tog en koll på min ”bokföring”. (Jag är av typen som självklart sparar alla kvitton och lika självklart bokför data för alla fotorelaterade inköp i en Excelfil vare sig det handlar om kamerahus, objektiv, batterier, eller putsduk - jag visste väl att det skulle komma till nytta nån dag.)
Jag har filtrerat fram data som visar totalsumma per inköpsställe och resultatet framgår nedan. För att göra listan lite mindre lång är alla inköpsställen som vardera fått mindre än 1% av kakan grupperade som ”övriga” och diverse ebay-handlare är grupperade som ”ebay”. (För husfridens skull har jag valt att ange relativa siffror snarare än absoluta belopp.)
Cyberphoto - 35,1%
Rajala - 25,1%
Kungsholms foto - 9,0%
Mediamarkt - 8,0%
Inet - 7,8%
Netonnet - 3,5%
Dustin Home - 2,2%
ebay - 2,2%
ScandinavianPhoto - 2,1%
Teknikproffset - 1,4%
24.se - 1,0%
Övriga - 2,6%
Av dessa är det bara inköpen på MediaMarkt, NetOnNet och Scandinavian Photo som gjorts i fysisk butik, d.v.s. knappt 14% av min fotobudget är spenderad i fysisk butik, resten är köpt på nätet. Och om jag skulle svara på frågan ”I vilken fysisk butik handlar du fotoprylar?” så blir svaret alltså MediaMarkt (men bara 8%). Det beror kanske inte på att de är bäst eller kunnigast, utan snarare på att de brukar hålla bra priser och på att jag är lantis (MediaMarkt 7 mil hemifrån är den närmsta fysiska butik jag har).