Graal
Avslutat medlemskap
Att lära sig en hur en typ av kemi fungerar med en viss film är otroligt mycket värt. Rolfs råd är hur bra som helst. Få filmer som man kan, och i kemi som man vet hur den fungerar. Jag har t.ex alltid använt Plus-X och Tri-X och framkallat i D76 1+1. Både 135- och 120-format. Ända sedan jag började med svartvitt på 70-talet. Har även provat lite annat genom åren men alltid haft detta som grundläggande. Kör fortfarande med dessa filmer i D76, men har i småbild precis börjat använda Kodaks DK-50 då jag fått några stor-förpackningar gratis av en fotohandlare. Har även beställt mera från USA där DK-50 fortfarande säljs. Tri-X får i DK-50 1+1 ett mera distinkt korn och framkallningstiderna blir ungefär hälften mot D76.
Att vissa framkallare och olika filmer ger lite olika resultat kanske kan synas ovidkommande (och även osynligt) för en oinvigd. Min erfarenhet säger ungefär detsamma, att i de flesta fall är skillnaderna väldigt små. Vad man använder spelar därför mindre roll. Huvudsaken är att man lär sig och kan det man använder. Då kan man istället koncentrera sig på det viktiga, bilderna.
Att vissa framkallare och olika filmer ger lite olika resultat kanske kan synas ovidkommande (och även osynligt) för en oinvigd. Min erfarenhet säger ungefär detsamma, att i de flesta fall är skillnaderna väldigt små. Vad man använder spelar därför mindre roll. Huvudsaken är att man lär sig och kan det man använder. Då kan man istället koncentrera sig på det viktiga, bilderna.