Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vart framkallar jag bäst?

Produkter
(logga in för att koppla)

annagumman

Medlem
Jag gör lite fotojobb då och då, framförallt bröllop, graviditet och barn.
Jag börjar gå över mer och mer till digitl systemkamera men undrar, vart skickar jag bilderna för framkallning bäst?
Och kan man få bilderna hur stora man vill då?
Bröllopsbilder är ju ofta efterfrågade att ha på väggen!

Mvh Anna

Själv framkallar jag alltid hos Crimson och har alltid blivit hur nöjd som helst. Om man ser till betygen som diverse tidningar ger så ligger Crimson även högt (högst) där.

Med hjälp av Crimsons Prefix-variant kan du som fotograf dessutom helt själv bestämma storlek och mått.

//andreas

Bäst resultat får du naturligtvis genom att framkalla bilder som du bildbehandlat på en skärm som är ordentligt kalibrerad. De bilder som jag har framkallat har jag behandlat på et skärm som varit kalibrerad mad Colorvision Spyder2Express och resultatet har varit perfekt. Bilderna ser ut som om de är direkt tagna från skärmen, alltså att färgerna är precis som de jag ser på skärmen.

Prefix gör sedan att du helt själv kan välja mått på dina bilder, vilket är kanon! Prefix gör inte heller något med dina bilder utan framkallar dem som de är (vanligt är annars att framkallaren lägger på lite färgmättnad, kontrast och skärpa men via Prefix har du själv full kontroll). Därför blir en kalibrerad skärm än mer viktig.

Ett tips är att lasa igenom framkallningsråden på hos Crimson. De har även en soft-proof profil man kan ladda ner till Photoshop. Själv famkallar jag i färgrymd AdobeRGB och med en PPI på 300.

En lite nackdel med Crimson är att de har aningen tunt papper. Men det har varit tal om att detta ska ersättas med lite tjockare, vet dock ännu inte om detta är gjort.

Lycka till!

//Andreas

Jag måste tipsa om att framkalla på elgiganten. Jag har provat proprint, crimson mm men ingen har lika perfekt återgivna färger som elgiganten. Speciellt proprint kan ge rosa toner i ansikten på folk. Även crimson verkar ha svårt med ansikten.

Dessutom krossar elgiganten med 1 kr per bild!

Ok, för bröllopsbilder kanske inte elgiganten är bäst då man inte har så mycket kontroll på pappersstorlekar och jag tror inte dom har matt papper, men för vanliga 10x15 kopior så rekommenderar jag dom.

Det här är ju kanon!

Tack för all hjälp alla. Dock söker jag mer framkallningar för förstoringar som jag fått bra gensvar på vart man framkallar bäst!

Behöver ju kunna framkalla en hel del bra bilder om man gör fotojobb !!

tack!!

Har också provat VSFL. Iofs inga stora kpoior, bara 10x15.
Jag tyckte att resultatet var uruselt. Överskärpta och alldeles för hög kontrast.
De kanske är bättre nu?

Numer kör jag bara Crimson.
Snabba, bra priser och bra resultat.

/Thomas

smidztorp.com skrev:
Framkallde via Euronics (VSFL-lab)

Kanonnöjd och bra priser!

Framkallade 50x70 cm och det blev jag mycket nöjd med!

Kan verkligen inte påstå att de var urusla,
kanske du fått måndagsexemplar ?

Iallafall trycks det på olika papper
beroende på om man väljer en större storlek,
de 50x70 blev betydligt bättre kvalitet
än 10x15 i skärpa och annat...

Dock tycker jag att 10x15 blev mycket bra ändå!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar