Annons

Vart finns Tamron 17-50/2.8 hemma???

Produkter
(logga in för att koppla)
Sahlberg skrev:
Jag beställde ett 17-50 till min D80 från Dustin, de sa att de skulle få in det i mitten på Oktober, men idag fick jag ett mail att jag har objektivet i morgon! =)

Dustin har nu med andra ord objektivet hemma även till Nikon.
Låt höra vad du tycker om kantskärpan sen. Jag tycker fortfarande att den är bedrövlig i hörnen, men lyckligtvis har det ingen betydelse för min typ av fotograferande.
 
Såja Emil, du borde ju fått din lins nu. Kan du inte göra en utförlig redogörelse av dina första intryck av linsen. Har varit sugen på den ett tag nu men är osäker pga av produktionsvariationen och huruvida den är användbar på bländare 2.8-4. Om inte så är jag inte intresserad utan då finns det andra alternativ. MTF-kurvorna ser ju lovande ut. Vore kul om fler av er, tex martin tog lite mer bilder och publicerade här (eller någon annanstans) för att visa vad linsen går för. Ofta så är vilderna så små att allt ser alltid bra ut.
 
alltså
jag är då megarånybörjare på digital system
(men inte lika illa på foto dock)

jag införskaffade Nikon D80 + tamrons 17-50/2,8
och
det känns skitbra
=D
inte för att jag har något att jämföra med
men jag kan fota när det är ganska mörkt, utan att det går så värst åt helvete
(funkar bra ärligt talat)
^^
 
Tyvärr Johan så hann jag aldrig hämta den igår för jag jobbade så sent, och nu har posten inte öppet förrän på måndag. Men jag lovar att återkomma med några bilder i full storlek så alla tvekare kan övgöra om det är värt pengarna eller inte. Jag var själv lite tveksam men bestämmde mig för att slå till då de flesta tester visar att det är grymt bra (Att EISA valde det till årets objektiv kan ju inte betyda att det är hur dåligt som helst).

Angående variationen i olika exemplar är jag också lite orolig. Jag hade ett Tamron 28-75 2.8 innan som fokuserade fel, fick skicka in det för kalibrering, tog verkstan i tyskland 2 månader att fixa det, vill inte vara med om det igen. Men lever det inte upp till förväntningarna lämnar jag tillbaka det och köper ett Sigma 17-70 i stället =)
 
johan.morck skrev:
Vore kul om fler av er, tex martin tog lite mer bilder och publicerade här (eller någon annanstans) för att visa vad linsen går för. Ofta så är vilderna så små att allt ser alltid bra ut.
Jag ska försöka fixa lite bilder. Jag har bara fotat "konstiga" saker, hehe. Typ IR, nattfoto och sånt, så det är inte så lätt att avgöra skärpan. Själv är jag kanonnöjd, men om jag ska lägga upp bilder så att andra kan avgöra skärpan så bör det ju vara såna som gör objektivet rättvisa, vilket jag inte är säker på att jag har några än.
 
äntligen fick jag tag på ett, verkar vara slut nästa överallt i sverige, men hegethorns har ett fåtal i lager, värre verkar det vara med Nikon SB-800 blixt.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.