Annons

Vart försvinner pixlarna? (Filosofisk diskussion)

Produkter
(logga in för att koppla)
När tar pixlarna i universium slut? Det kan ju inte finnas oändlig många pixlar i ett ändligt universium, eller hur?

Nej, det är ju då som den berömda "solnedgångsfaktorn" inträffar. När ett motiv blir sönderfotograferat, så blir det tråkigt. Blir det tråkigt så tittar ingen och pixlarna förfaller. Enligt kol14-metoden så har pixlarna en nedbrytningstid på en ändlig tidsaxel och enligt återvinningsstationen i vår kommun så återförs dessa till naturen med icke destruktiv komprimering.

Om jag vet dimensionerna på sensorn i min kamera samt bit-djupet varje pixel kan hantera, innebär det då att antalet olika bilder/motiv jag kan fotografera är ändligt?

/Per

Om du har tex 12 bitars RAW-filer och 12 Mpix, så säger MATLAB att antalet möjliga bilder är oändligt:

Bilagor

• matlab-inf.JPG
    matlab-inf.JPG
    10.6 KB · Visningar: 63
Nej, det är ju då som den berömda "solnedgångsfaktorn" inträffar. När ett motiv blir sönderfotograferat, så blir det tråkigt. Blir det tråkigt så tittar ingen och pixlarna förfaller. Enligt kol14-metoden så har pixlarna en nedbrytningstid på en ändlig tidsaxel och enligt återvinningsstationen i vår kommun så återförs dessa till naturen med icke destruktiv komprimering.

Ah, är det det som hänt när man inte kan läsa en CD-skiva längre?
Man måste kika på den med jämna mellanrum alltså.

Ah, är det det som hänt när man inte kan läsa en CD-skiva längre?
Man måste kika på den med jämna mellanrum alltså.

Absolut, då laddar man upp pixlarna igen med de fotoner som ögat reflekterar tillbaka in i pixlen. Tack vare ögats konkava form, så sker utbytet av fotoner med en ratio av 1:1,342

Jag har en tes som går ut på att beskurna och bortkastade pixlar förvandlas till det vi alla förvandlas till när vi har tagit vår sista bild - till stoft!

Det räcker med att titta in i datorlådan för att få det bekräftat. När den är ny är den ren och fin. Men låt den snurra på i ett år eller två, medans du utför bildbehandling i den näst intill varenda dag. Öppna sedan sidopanelen i datorlådan och titta in - vad ser du då om inte stoft och damm, som har lagrat sig överallt. Vad kan det vara om inte just pixlar? Det fanns ju inget sånt i lådan när du stängde luckan när datorn var ny och ingen har ju öppnat luckan för att släppa in något annat heller. Det enda som man matar datorn med under åren är ju pixlar, pixlar och ännu fler pixlar. En stor del av dessa slängs och det är då naturligt att de måste ta vägen någonstans. En del verkar alltså hamna inne i datorlådan. Resten försvinner väl via kablarna till andra, okända, ställen.

Dessutom verkar relativt många av pixlarna tycka om rörelse, då det verkar ha samlats mest av dem vid rörliga fläktar. Jag kallar upptäckten för Eeros relativa rörelseteori.

Då förstår jag varför man blir så grusig i ögonen av bildredigering, det är sönderfallande pixlar som dammar. Det bästa är då att redigera bilderna så snabbt som möjligt medan dom är fräscha. Pixlarna alltså.

Då förstår jag varför man blir så grusig i ögonen av bildredigering, det är sönderfallande pixlar som dammar. Det bästa är då att redigera bilderna så snabbt som möjligt medan dom är fräscha. Pixlarna alltså.

Ah, det förklarar saken... Det verkar som om de också kan hamna under ögonlocken, i alla fall sent på kvällen. Om jag sitter och redigerar precis innan läggdags så brukar jag se rester av dem när jag blundar.

/Per

MATLAB har fel, eftersom det programmet räknar med att ettor och nollor finns, vilket det enligt tidigare inlägg i tråden konstaterar att de inte gör.

I inlägg #33 kontateras ju av en vederhäftig debattör att bitarna finns.

Dock var min uträkning fel, då det givetvis skall vara 4096^12000000 vilket ungefär är 341 gånger så många oändligheter.

Obs, VARNING: seriöst trams nedan!!!

10^12000000 möjliga bilder. 5b/s ger 10^8 bilder per år
Det tar 10^11999992 år att ta alla möjliga bilder med min kamera. Jag tror inte jag hinner. Särskilt som jag nu måste gå och göra lite nytta här på jobbet...

/Andreas

Nja, fast det var ju i #32. Författaren av #33 är en person som står mig nära, och vars åsikter jag för det mesta delar. ;)

Nä, ytterligare lite arbete, sedan är det filmfestival.
/Andreas

Jag har en linjedubblare i min hemmabio, så jag borde väl bidra till nyproduktion av en väldig mängd pixlar i 24 bilder/sekund då?

Om döda blir till stoft, och stoft är detsamma som damm, då är det någon som har dött under min säng.

Intressant är att med den här typen av bildsensorer, som har enfärgade pixlar och 14 bitars djup, finns det ju egentligen 16384^10000000 (om det är 10 megapixlar) olika bilder, men när man sen tar bort en del av informationen, genom att omvandla till jpeg, då har man bara 16777216^10000000 olika sorters bilder kvar.
Eller ska man räkna Bayerinterpolerandet som att man faktiskt skapar unika bilder (42 bitar per pixel), så att det finns 4398046511100^10000000 olika bilder som kan tas?

Sjöhagens hövding är förstås Lennart Aspman.

Från hästens mun

Här var det många villfarelser ser jag. För några år sedan hade jag en diskussion med mina barn om vart min farmor tog vägen när hon dog. Nu måste jag tydligen återkalla den pedagogiska tonen igen.

Pixlar har inget "liv" i metafysisk mening. Precis som våra kroppar hyser en själ, som många tror är oförstörbar (odödlig), så hyser pixlarna en "själ".

Denna pixlarnas själ har precis som vårt DNA katalogiserats i vetenskapsmännens arkiv, och vi känner den som "bitar", eller "bytes" eftersom de sällan uppträder ensamma. Grupper om åtta gillar de, så det är nog ett heligt tal liksom alla multipler av åtta. I Kina har de vetat detta länge och anser talet 8 som det allra bästa av tal.

Det har tidigare anförts att döda pixlar manifesterar sig som damm. Detta är analogt med kyrkans syn på våra kroppar och i pixlarnas fall kan det också verifieras, vilket tidigare berättats om i tråden. Så frågan är lite fel ställd, den borde vara "Vart försvinner pixlarnas själ?"

Efter tjugotre års empiriska studier och intervjuer med lärda människor; typ IT-konsulter, hackers, hemmafruar, script-kids, projektledare, sjukskrivna, samt genom att läsa elva års samlade intervjuer med kung Carl Gustav har jag kunnat bevisa att pixlarnas själ tynar bort.

Jag har ett färskt exempel från verkligheten som jag upplevt själv. I mitt nuvarande uppdrag ingår jag i ett team som försöker rädda ett multinationellt företags affärsdata. Så sent som för en halvtimme sedan upptäckte vi att 17% av alla bitar inte hade värdet 1 som de skulle ha utan det var nere på 0,97

Vi har just nu en fikapaus medan vi väntar på att vår åtgärd ska få verkan, vi har splittat en nätverkskabel och anslutit den till databasen och sitter med stoppur för att kunna avbryta påfyllningen i precis rätt tid så att alla ettor ska bli återställda. Möjligtvis plågar vi en del bitar som vill dö, men aktiv dödshjälp är inte tillåtet i Sverige ännu. Dessutom får vi inte betalt om vi inte räddar företagets data.

Den observante läsaren lägger märke till att jag inte nämner noll-bitarna. Men det är ju dit som ettorna strävar, nollorna är och förblir nollor, precis som i vårt eget forum. Men det är nog inte så tokigt trots allt, lyckligt ovetande om allting verkar ju ganska LSD och mysigt tycker jag. I vilket fall så överensstämmer det bra med österländsk religion, kineserna och åttorna om ni minns. Noll är säkert bitarnas nirvana tror jag.

Medan vi fikar diskuterar vi hur det kunnat bli såhär. Beror det på klimathotet? Eller finanskrisen? Kanske det beror på dåliga vibbar mellan Mac och PC-folket, det skyfflas ju trots allt en del bitar mellan de olika plattformarna. Eller kan det vara så att de där sjutton procenten haft ett alltför hårt liv på minneskortet i en canonkamera?

I vilket fall tynar de bort, kanske forumet har förklaring på detta?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar