Finns både ettorna och nollorna egentligen?
Det där är ju en intressant frågeställning, som kräver en förklaring med många bottnar.
Ja, ur ett utrymmesperspektiv (ni minns kanske plåtlådorna med de i 7200 varv per minut snurrande skivorna med magnetskikt) så är de av existerande art. Låt oss taga lilla a som exempel.
01100001
Lilla "a" upptager 8 bitar i minnet men endast tre positioner är av typen 1. Kan man då beskriva "a" som 111 istället, för att spara plats?
Nej, dessvärre inte. för då hade man inte kunnat skilja på bokstäverna a,b,d,h och p. Då räknade jag bara upp de små bokstäverna i alfabetet.
Med ovanstående resonemang så finns alltså nollorna och de tar alltså upp plats.
En annan botten av denna intressanta fråga är att de inte alls finns. Jag antar att det är detta du ville komma fram till, i och med din något retoriska frågeställning.
Varken ettor eller nollor finns. Däremot finns det gropar eller icke gropar på den i 7200 varv per minut snurrande skivan med magnetskikt som representerar ettor och nollor.
Således finns varken siffran ett eller noll, vilket jag har misstänkt länge, vid varje månadsskifte då lönespecifikationen kommer.