ANNONS
Annons

Vart försvinner pixlarna? (Filosofisk diskussion)

Produkter
(logga in för att koppla)
Vill minnas att i Liftarens Guide Till Galaxen omnämndes en planet, någonstans därute, där alla borttappade pennor hamnar.
Undrar om det finns en sån för pixlar....

Har inte läst "Liftarens Guide Till Galaxen" men misstänker att det är lite mer av science fiction än "Det stoff varav kosmos väves" vilken är en refernsbok om var kosmologin, relativitetsteorin och kvantfysiken, strängteorin, mm, står i dag. Så att säga att det som händer och finns, finns alltid är inte riktigt taget ur "luften" . . .
Men OK, vistt var det lite att vitsa till det.
/Göran

Dom fastnar i ett filter i photoshop och där blir dom kvar tills man tömmer filtret. Det var ju lättare förr för dom att fastna, då var pixlarna få, stora, långsamma och fulla med brus. Nu är dom ju många fler, mindre och mycket snabbare. Så det krävs att man har sina filter uppdaterade för att få stopp på dom.

Måste vara samma ställe där alla strumpr hamnar som försvinner när man tvättar dem.

Nej, nu tror jag att du blandar ihop saker och ting. Det finns en speciell dimension för strumpor dit de diffunderar. Likaså finns det speciella dimensioner för pennor, små skruvar, muttrar och det mesta annat. När saker försvinner har de helt enkelt diffunderat in i sina respektive dimensioner. Likaså bör det finnas en dimension för pixlar. Färska forskningsrön visar att dessa olika dimensioner är skilda från varandra varför inte strumpor blandas med pixlar och pennor. Jag menar, hur skulle det se ut?

Det är intressant att du tar upp liquify-filtret. Jag har märkt att om man rör runt väldigt mycket så ser pixlarna sämre ut, de blir liksom kantiga. Kan det kanske bero på att de blir utmattade av att vi knuffar omkring dem?

Diskussionen påminner om en tanke jag haft ett tag. Har ni tänkt på vilket enormt slöseri med bokstäver som försiggår när vi skriver på datorn. Vi skriver fel hela tiden och istället för att flytta om bokstäverna så att det blir rätt så slänger vi hela ordet och skriver ett nytt. Ett otroligt slöseri. Och vart tar de bortslängda bokstäverna vägen? Återanvänds de kanske. Nåja, nu har jag slösat bokstäver igen, fy på mig.

Jag har en bekant som faktiskt samlar felstavningarna framför sig istället för att radera, sedan när det behövs någon bokstav så går hon framåt och hämtar den, blir lite bökigt men hon slösar inte bokstäver i alla fall. Måste höra med henne hur hon gör med överblivna pixlar.

Inte nog med att de finns kvar, de går naturligtvis att återskapa också!

Nejnejnejnej, ni är alla givetvis inne på helt fel spår! Eftersom de aldrig har existerat innan de raderas så existerar de givetvis inte efteråt heller.

tormig sa:
Måste vara samma ställe där alla strumpr hamnar som försvinner när man tvättar dem.

Du menar luddfiltret i torktumlaren? Möjligvtis om man råkar glömma ett minneskort i byxfickan när man tvättar...

/Andreas

Det är intressant att du tar upp liquify-filtret. Jag har märkt att om man rör runt väldigt mycket så ser pixlarna sämre ut, de blir liksom kantiga. Kan det kanske bero på att de blir utmattade av att vi knuffar omkring dem?

Nej, inte utmattade... bakfulla är ett bättre ord (se tidigare inlägg)

Har ni funderat på om bitarna är runda eller fyrkantiga? De bitar som bygger upp bytes, och i sin tur pixlar, alltså.

Själv har jag en bestämd tro här, men jag vill inte torgföra den förrän jag har sett hur andra resonerar.

För övrigt förvånar det mig att inte Sjöhagens hövding hittat hit än. Men han kanske är på Säter...

Har ni funderat på om bitarna är runda eller fyrkantiga? De bitar som bygger upp bytes, och i sin tur pixlar, alltså.

Själv har jag en bestämd tro här, men jag vill inte torgföra den förrän jag har sett hur andra resonerar.

För övrigt förvånar det mig att inte Sjöhagens hövding hittat hit än. Men han kanske är på Säter...

Varken eller, faktiskt. De är oktagonala, precis som pixlarna. Det är fujis påfund.

Vart sjöhagens hövding är, vet jag inte. Han kanske har ett annat namn? I så fall kan jag nog svara på den frågan oxå

Finns både ettorna och nollorna egentligen?

Det där är ju en intressant frågeställning, som kräver en förklaring med många bottnar.

Ja, ur ett utrymmesperspektiv (ni minns kanske plåtlådorna med de i 7200 varv per minut snurrande skivorna med magnetskikt) så är de av existerande art. Låt oss taga lilla a som exempel.

01100001

Lilla "a" upptager 8 bitar i minnet men endast tre positioner är av typen 1. Kan man då beskriva "a" som 111 istället, för att spara plats?

Nej, dessvärre inte. för då hade man inte kunnat skilja på bokstäverna a,b,d,h och p. Då räknade jag bara upp de små bokstäverna i alfabetet.

Med ovanstående resonemang så finns alltså nollorna och de tar alltså upp plats.

En annan botten av denna intressanta fråga är att de inte alls finns. Jag antar att det är detta du ville komma fram till, i och med din något retoriska frågeställning.

Varken ettor eller nollor finns. Däremot finns det gropar eller icke gropar på den i 7200 varv per minut snurrande skivan med magnetskikt som representerar ettor och nollor.

Således finns varken siffran ett eller noll, vilket jag har misstänkt länge, vid varje månadsskifte då lönespecifikationen kommer.

Bitarna finns. En del är kantiga, andra är runda. Det är möjligt att Fuji har en egen oktagonal variant, men jag har aldrig öppnat en fuji-kamera och tittat efter. När Konrad Zuse och andra först började tillverka bitar användes elektromekaniska reläer för att hantera dem, vilket gick bra då de var ganska kantiga och stora. Senare med elektronrörens införande skapade man mindre och rundare bitar (mer naturligt eftersom elektronen (som vi alla vet) är liten, rund, och gul.

I moderna transistoriserade apparater är bitarna oftast mjukt strömlinjeformade eftersom de skall transporteras så oerhört snabbt.

Tänk på att inte rycka ut en nätverkssladd medans kommunikation pågår. Det är förvånande hur snabbt golvet fylls med ettor och nollor! (gäller givetvis även USB-sladdar och liknande, men där rinner det ju ut mycket långsammare)

Bytes, pixlar och så vidare existerar inte annat än som fantasier i våra hjärnor. Ungefär som alla ni andra här. Egentligen existerar ni inte. Det är bara jag som fantiserar ihop att den (eller någon annan) hög med atomer skulle vara just Du.

/Andreas

...
Således finns varken siffran ett eller noll, vilket jag har misstänkt länge, vid varje månadsskifte då lönespecifikationen kommer.

Jo så är det nog, och när jag tänker efter så har jag just vid månadsskiften också sett starka indicier på att tecknet '+' är en fantasiprodukt. '-' tror jag dock finns.

Om jag vet dimensionerna på sensorn i min kamera samt bit-djupet varje pixel kan hantera, innebär det då att antalet olika bilder/motiv jag kan fotografera är ändligt?

/Per

Om jag vet dimensionerna på sensorn i min kamera samt bit-djupet varje pixel kan hantera, innebär det då att antalet olika bilder/motiv jag kan fotografera är ändligt?

/Per

Absolut är det så, det trodde jag var allmän kännedom inom fotografin. Allt som kan avbildas är redan avbildat. Det handlar bara om variationer och dessa börjar ta slut, så skynda dig.

Absolut är det så, det trodde jag var allmän kännedom inom fotografin. Allt som kan avbildas är redan avbildat. Det handlar bara om variationer och dessa börjar ta slut, så skynda dig.

Det är lugnt, min kamera klarar 5 bilder per sekund så jag ska nog hinna...

/Per

När tar pixlarna i universium slut? Det kan ju inte finnas oändlig många pixlar i ett ändligt universium, eller?

Det finns ett erkänt matematiskt tes som bevisats (och går att bevisa lätt även här) att det finns fler funktioner än naturliga tal. Naturliga tal är 1, 2, 3, 4, 5 ... osv i all oändlighet. En funktion är exempelvis 1 + 2 = 3. Fastän de naturliga talen är oändliga, så finns det ännu fler funktioner. Finns det då månne ännu fler pixlar än funktioner?

Senast ändrad:
Det är lugnt, min kamera klarar 5 bilder per sekund så jag ska nog hinna...

/Per

Fast nu blir det ett cirkelresonemang i tråden, för med det påståendet så beger vi oss åter till Eeros ursrungsinlägg

I dagens samhälle översvämmas marknaden av digitala kameror. Det fotas överallt för brinnande livet och datorerna går varma som aldrig förr, och bilderna ska bedömas, betygsättas, sparas, kategorisera, ratas, redigeras och beskäras. Allt detta gör den lilla människan utan en tanke på de stackars pixlarna som inte blir godkända.

Så, är det då en positiv egenskap hos kameran att den klarar 5 bps?

/Per

Ja men det måste bli en hiskelig massa kombinationsmöjligheter. Jag gissar att antalet överstiger storleken på tal som de flesta kalkylatorer kan hantera. Min HP kan hantera tal upp till 10^499 och det är väl mer än antalet atomer i den kända delen av universum.
Kort sagt jag tror inte du behöver oroa dig :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar