Annons

Varning Pixmania!

Produkter
(logga in för att koppla)
Instämmer i klagokören!

Skaffade en kompaktkamera i maj 2005 genom Pixmania som lovade transport till hemadress via DHL. Hade betalat via kort. Inte fasiken blev den hemkörd, utan jag fick åka in till en annan ort för att hämta den.

Detta trots att jag ser DHL:s bilar köra förbi ute på vägen ett stenkadt bort.

Beställde sedan i november 2005 en Canon 5D, beloppet drogs via mitt VISA-kort i samma stund.
Jag ringde även repr i Sverige för att kolla om denna kamera skulle levereras till dörr sm utlovat. Jajamänsan!

Men NEJ! Den levererades inte alls. Kunde följa varans gång på nätet. Låg i Paris flera dagar. Skrev o skrev o ringde. Fick till sist beskedet att paketet kommit bort. Men de behövde ytterligare några dagar på sig för att kolla vad som hänt innan de kunde skicka ett nytt paket.

Men de fick skicka ett nytt som INTE levererades till min hemadress. Däremot fick jag åtskilligt försenat hämta det i annan stad igen för att chauffören uppgav att man inte kör åt "mitt håll".

Blev förbannad men ville ju ha kameran. Åkte in för att hämta det. Döm om min förvåning då det kommit 2 paket med 2 st 5D. Ärligt tog jag bara det ena. Det andra fick chauffören skriva "vägrade ta emot" på. Och därefter en massa byråkrati för att Pixmania gjort fel.

Tilläggas bör att min närmaste granne beställde en kamera från Pixmania och fick den levererad till sin dörr.

Pixmania skyllde på DHL och DHL på Pixmania, men mina pengar var låsta i 14 dagar.

Dessutom: Köp ALDRIG objektiv från Pixmania. De är väsentligt dyrare än hos lokala fotohandlaren eller hos Cyber Photo.

Cyberphoto kan jag däremot rekommendera. Ett mönsterföretag inom näthandel. Men aldrig mer Pixmania!
 
hej!
Har handlat en hel del på Pixmania undrer de senaste åren och returnerat varor och även ångrat köp pga lång leveranstid.

Aldrig några problem mer än att det kan ta 2-3 veckor innan man fått tillbaks pengarna och att deras kontaktsystem är knöligt

Det blir nog lätt att det är de dåliga erfarenheterna som kommer fram. Frågan är hur många % av deras försäljningar som är problem.

En faktor dock att tänka på att det sällan medföljer manual på svenska vid köp från Pixmania.

Vid köp av kamerautrusting har jag mycket goda erfarenheter av Cyberphoto och deras hjälpsamhet.
Har returnerat i om, 14dagars regeln utan problem och pengarna tillbaks på bankkonto inom en vecka från det att jag returnerat varan.


/jan
 
Handlade på Pixmania för att ingen kunde tillhandahålla en Canon 5D i slutet av oktober 2005. Och kunde de det 3-4 veckor längre fram var det inte för 28.000:- inkl frakt. Priset var det enda som var bra just då på Pixmania.

Allt annat var inte så bra som framgår av mitt tidigare inlägg. Ofta dröjer ju Canons varor på den svenska marknaden o Pixmania är mer Europa s a s i det fallet.

Varken Cyberphoto eller ngn annan kunde tillhandahålla kameran. That´s the simple answer.
 
Kan bara hålla med, Pixmania är skurkar!

Köpte en digital diktafon med banköverföring. Pengarna hade inte kommit fram enligt dem medan jag hade skrivit ut bevis på att Bibit hade tagit emot pengar och att FSB hade skickat iväg pengar.

Efter MÅNGA mejl så hotade jag tillslut att anmäla dem, då plötsligt skedde allting på mindre än en vecka. Konstigt att pengarna bestämmer sig för att komma fram i precis det ögonblicket.


Cyberphoto däremot, bättre internetföretag finns inte! ALLA KATEGORIER!
Om ni skall köpa fotoprylar på nätet, köp på Cyberphoto!
Dessutom är ju chokladen så god :p
 
Värt att tänka på är att Pixmania är ett stort företag som finns i ganska många länder, bland annat här i England där de har ett ganska blandat rykte (jag har handlat från dem en gång utan problem).
Med det vill jag säga två saker:
1) Man kan nog lungt räkna med att de inte försöker luras (i alla fall inte enskilda kunder), Det är nog snarare inkompens än oärlighet det handlar om.
2) De säljer en väldig massa grejer till en väldig massa kunder, även om 99% går som planerat så är 1% i Pixmanias fall många missnöjda kunder eftersom de är så stora,
 
Att företag växer sig stora är egentligen ingen ursäkt för så många missar. Tvärtom! Fast jag förstår Tobias klargörande.

Att som i mitt fall, missa till 100%, trots 11 telefonsamtal och 13 mail, efter att de lagt beslag på mina pengar snuddar mer på egenmäktigt förfarande än inkompetens.

Att jag sedan har bekanta som fått fullgod service av Pixmania verkar efter vad man läst i detta forum vara ett undantag som bekräftar regeln.

Pixmania som då vuxit sig så stort borde verkligen använda sina vinster till att ha kompetent personal för att verkligen fylla upp kostymen, eller åtminstone sy in brallorna så de inte snubblar, samt lägga upp armarna så att vänster hand vet vad höger gör.

Jag tror inte att Cyberphoto (som verkligen förtjänar att växa ännu mer) skulle agera så illa som Pixmania.

Det må låta som reklam för Cyperphoto, men se det som konsumentupplysning. Där vet man vad man sysslar med och får därför därför ett ständigt ökande förtroende. Från mig och flera andra.

Mvh/LA
 
Cassiopeja83 skrev:

.
.
Kontaktade även Konsument Europa och dom säger att dom har över 60 fall med pixmania inblandade!!
.
.

Jag har oxå handlat av dem men utan problem. Bläckpatronerna fanns i kombipack som gjorde att priset per styck (jfrt med sverige) blev ca 40% lägre!!


60 fall får väl anses som försumbart med tanke på deras storlek. Men som andra här påpekar så har det givetvis fördelar att köpa lokalt, i varje fall om det gäller dyra prylar.
 
Varning utfärdad även från mig!

Pixmania...bara namnet får mig att bli vansinnigt arg! Jag kommer aldrig mer att handla något från dem!
För drygt två månader sedan köpte jag en webkamera för ca 1000 kronor från dem. Deras svenska hemsida talade om att kameran fungerade med alla datorer. Jag försökte under två dagar på alla sätt att få kameran att fungera med båda mina datorer men de slog bakut och jag fick tvångsstarta om dem hela tiden. Irriterande. Jag beslöt mig för att returnera kameran och gjorde så på dag 3. Innan dess hade jag skrivit ut deras returkupong som man kan ladda ner från deras sida. Allt på svenska. Jag förklarade att jag ville ha pengarna tillbaka och att det nog inte var något fel på kameran, bara fel för mina datorer.
Veckorna gick och jag hörde inget. Mailade flera gånger utan att få något svar.
Nu har jag för femte gången ringt dem, suttit i deras telefonkö, och fyra gånger fått höra att de förstår att jag kan vara arg... De har skickat vidare kameran till något reparationcentrum i Frankrike och vill nu mig för felsökning av kameran! Jag har förklarat varje gång att jag beskrivit problemet i returkupongen, och lika många gånger har jag fått det intelligenta svaret att de som packar upp returerna "naturligtvis inte kan läsa svenska". Det är som att prata till hjärntvättade människor; standardfraser och total ovilja att hjälpa till. nu i fredags fick jag veta att det har gått så lång tid att deras returvillkor inte längre gäller! Gissa om jag, som egentligen är rätt artig av mig, blev...F-d!
jag vet inte vad jag ska göra egentligen mer än att varna andra för detta idiotföretag. Jag har skickat en anmälan till Konsumentverket, Europaavdelningen. Hoppas att de kan hjälpa mig att få tillbaka pengarna.
 
Berit: Det hjälpte för min del att be om att få chefens mailadress och sedan hota om ARN och polisen osv. Då gick det fort som fan!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.