Annons

Varning! Konsttjuv!

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.

MMarklund

Medlem
OBS! Det här är inte menat som ett personangrepp, detta är en varning till er som är rädda om era bilder!

XXX på fotosidan.se även känd som YY blev inatt påkommen att ha kopierat dylika manipulationer helt och hållet och använt dem olagligt. Bilderna han använt har kommit direkt ifrån DeviantArt.

Han uppger sig att vara upphovsman till material i bilderna här på fotosidan han "gjort", samt att det är hans egna idéer. Han har till och med en bild i Galleri FS.

För att se jämförelser med hans och andras bilder, ta en titt här:
[länk raderad]

För att se bilden i större format, tryck på den. Kan du engelska så finns mer information under.
 
Senast redigerad av en moderator:
Och där försvann all respekt för "hans" kreationer. Jag som gått och blivit lite imponerad, för att nu upptäcka att det inte alls är han som har skapat bilderna jag gillar!
 
Har kikat och funderar på om han tar bilderna själv men försöker göra det så likt som möjligt eller att han tar orginalet och leker med i ps. Bilden på flickan i vattnet är uppenbart att det inte är samma orginalbild iallafall.
 
Har kikat och funderar på om han tar bilderna själv men försöker göra det så likt som möjligt eller att han tar orginalet och leker med i ps. Bilden på flickan i vattnet är uppenbart att det inte är samma orginalbild iallafall.

Jag funderade på samma sak, och i ett par av bilderna är det starka likheter men inte exakt samma bild. Men som jag ser det är det lika illa att kopiera folks idéer rakt av, som att ta bilderna. Det handlar om vem som skapade verket, vem som kom med den kreativa idén. Självklart kan man inspireras, inget snack om det! Och det har hänt att även jag "kopierat" bilder (altså försöker göra en bild som är så exakt lika som möjligt), men då i "inlärningssyfte". En sådan bild skulle jag givetvis inte publicera!
 
Drog precis iväg ett meddelande till killen om att han bör kolla in den här tråden. Tycker att han borde ges chansen att förklara sig och kanske berätta hur det verkligen ligger till.

Mvh// Oliver
 
På tok för lika för att nån försöker efterlikna orginalet, eller så är han jä#&¤gt duktig!

Intressant att vissa bilder är så olika från orginalet, men går ju så klart att klona in allt möjligt. När man lär sig photoshop tycker jag det är bra att titta på andras verk och försöka efterlikna, men då kan man ju inte gå ut och säga att det är ens egen bild.
 
Bilden på flickan i vattnet anser jag inte är tillräckligt lik för att vara en stöld. Vinkeln, färgerna och handen på halsen avviker.
 
En misstanke smyger in om att det rör sig om en person som inte förstår vad det är han håller på med. Om bilden [raderad länk] har den ursprunglige upphovsmannen kommenterat följande:
"Not cool copying my idea!! Even the exact name as mine?"
På det svarar XXföljande:
"Take it as a compliment :)"
"Its not", säger upphovsmannen.
"What is it then?", replikerar XX.

Verkar som att upphovsrätten inte ges något större värde. Men han kommer nog att komma underfund med att även de som struntar i upphovsrätten, att de normalt inte tolererar att man stjäl creds med andras verk. Han kommer nog att få en stormig tid nu på deviantart, tror jag.
 
Senast redigerad av en moderator:
En misstanke smyger in om att det rör sig om en person som inte förstår vad det är han håller på med. Om bilden Peculiar storm har den ursprunglige upphovsmannen kommenterat följande:
"Not cool copying my idea!! Even the exact name as mine?"
På det svarar XX följande:
"Take it as a compliment :)"
"Its not", säger upphovsmannen.
"What is it then?", replikerar XX.

Verkar som att upphovsrätten inte ges något större värde. Men han kommer nog att komma underfund med att även de som struntar i upphovsrätten, att de normalt inte tolererar att man stjäl creds med andras verk. Han kommer nog att få en stormig tid nu på deviantart, tror jag.

Intressant iaktagelse! Är detta ett tidigt exempel på att piratgenerationens värderingar breddas till andra områden och situationer? Han kanske bara tänker, cool bild - jag gör en egen version. Ett slags "cover" på andras bilder.
 
Senast redigerad av en moderator:
Intressant iaktagelse! Är detta ett tidigt exempel på att piratgenerationens värderingar breddas till andra områden och situationer? Han kanske bara tänker, cool bild - jag gör en egen version. Ett slags "cover" på andras bilder.

Självklart
Han har ju inte tagit något :)
Och gossen är ju bara 19 år.

Jag håller på allvar med om att det är intressant. Trots ironin ovan.
 
Självklart att killen ska få säga sitt men hur man än vrider och vänder på det så har han, tagit en bildide samt dess namn. Inte tagit några foton själv utan bara redigerat.
Dessutom erbjuder han folk att köpa "sin" bild för 400 spänn. ( kollade in hans blogg)
Är det ok att ta andras foton och redigera dem till en redan befintlig bild? Nä inte enligt mig iaf.
 
Intressant iaktagelse! Är detta ett tidigt exempel på att piratgenerationens värderingar breddas till andra områden och situationer? Han kanske bara tänker, cool bild - jag gör en egen version. Ett slags "cover" på andras bilder.

Detta är förvisso OT, men de allra flesta fildelare anser att det inte är okej att ta andras verk och tjäna pengar på det/kalla det ens eget, utan bara ha dem för privat bruk. Något man inte kan säga om detta.
 
Enligt honom själv så har han tillstånd från upphovsmakarna att använda deras stockbilder. Hade det inte varit för att han försöker sälja dem under sitt eget namn så hade jag nog tyckt att det var rätt harmlöst - vi har väl alla imiterat våra idoler på ett sätt eller annat, fast jag håller med om att informationen borde framgå bättre.
Mattias Petersson 2009-07-25 18:03 i Digital, kreativ efterbehandling
Betyg: 3
Har du tillstånd från upphovsrättsinnehavarna att lägga upp deras verk här? Och borde du inte nämna i infon att du inte har tagit bilderna?
Svar från XXX 2009-07-25 18:20
yes, done :]
Vi får väl vänta och se vad som händer.
 
Senast redigerad av en moderator:
Så harmlöst är det väl ändå inte detta.


Han är fotostudent ser jag och då antar jag att han försöker och vill kunna leva på sin fotografi också. Det han nu har gjort är ju att försöka göra sig ett namn inom fotosverige genom att ta andras bilder och säga att han gjort dem själv.

Det är verkligen ILLA!
 
Enligt honom själv så har han tillstånd från upphovsmakarna att använda deras stockbilder. Hade det inte varit för att han försöker sälja dem under sitt eget namn så hade jag nog tyckt att det var rätt harmlöst - vi har väl alla imiterat våra idoler på ett sätt eller annat, fast jag håller med om att informationen borde framgå bättre.
Vi får väl vänta och se vad som händer.
Enligt en upphovsrättshavare så har han inte tillstånd att använda dennes stockbilder:
You did not notify me that you used my lightning shot.

All that being said, my work cannot be used in a unauthorized copy. My work cannot be used if you are caught using it without notifying. You must take this down immediately due to these rule violations.

You're being banned from my profile and are no longer allowed to use my stock. Im going to send out a notice to my watchers to do the same. If you have any other deviations whether copies or not that include my photos, you must take them down as well.
[raderad länk]
Skumt beteende imo.
 
Senast redigerad av en moderator:
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.