Annons

Varning för säljare på Tradera

Produkter
(logga in för att koppla)

VinceNight

Aktiv medlem
Köpte för ett tag sedan ett D90-hus som skulle varit en födelsedagspresent av en "holmström60" på Tradera. Nu efter 1.5 månader har det fortfarande inte kommit fram och han svarar inte på någon sorts kontakt förutom att leveransen ska ta 10-15 arbetsdagar , enligt honom skulle det finnas ett kolli-id men det har jag inte sett röken av. Han har fått lite skit av andra köpare pga för lång frakt men man har väl ändå tid att svara på kunder som vill veta, eller? Borde kanske varit försiktigare men får nu stå mitt kast. En varning bara.
 
Han är ju inte registrerat som ett företag på Tradera. Ändå har han sålt för 339.359 på en månad, nåt är ju skumt. Du kan ju kolla upp hans namn på www.ratsit.se och se om han har ett företag. Ifall han inte har det kan du ju hota med skatte och tullverket.

Troligen sitter han i USA eller Hongkong eller har nån kompis där som skickar allt. Det är självklart inte lagligt om han inte betalar skatt/tull/moms.
 
Nu är de väl högst osannolikt att han har ett korrekt angivet namn på tradera men om han har de och i och med att ett köp på tradera är ett bindande köpekontrakt så går de dra han inför domstol. Eftersom tradera skickar räkning och tar en del av inkomsterna han gör via tradera så borde de ha en giltig faktureringsadress. Om du anmäler han via tradera så blir han avstängd och vid en polisanmälan så kan de kanske gå att få tag i faktureringsadressen tradera har.

Men i övrigt, om du betalar i förskott större summor än du känner att du vågar leva med att bli av med. Så får du lite skylla dig själv. De finns tjänster som gör att både säljaren och köparen kan känna sig trygg. Typ payson.
 
Var det inte det jag sa, ska du vara otrevlig får du vara det i en annan tråd, och ja det var en mindre summa men det är en principsak.

Nu tycker jag faktisk du är lite känslig. Skriver man att man har betald pengar i förskott, då får man alltid den kommentaren, oavsett om man själv har gjort uppmärksam på detta. Dessutom kan jag inte se att det var sagt i en "otrevlig" ton.

Ett annat tipp:

Kontrollera hans mejl:s header. Där kan du hitta IP adressen och spåra vart han sitter någonstans. Givetvis kan han ha en anonym proxy server, men man kan ju alltid kolla om det funkar...

http://www.ipnr.nu/spara-ip-nummer/
 
I stort sett alla som handlat av holmström60 på Tradera ger positivt omdöme med kommentaren att leveranstiden är lång.

Hoppas det löser sig för Dig!

/L
 
Lyfter en gammal tråd här.
Dök det upp nån kamera nån gång?

Jag köpte en Canon 70-200/4L (Ny, 5050:) av samma säljare, den dök upp efter 6v vilket var rätt väntat om man kollar omdömen från tidigare köpare.
 
Jasså vad var det jag sa?!
Och ni som skickade en massa hotfulla pm´s kan ju bara dra åt h-vete :) Herr "Holmström".
Tror jag anmälde honom till Tradera ett 10-tal gånger, och se hur mycket de brydde sig....


Edit.
Ja pengarna fick jag tillbaka, bor i samma stad och har ju hans adress så det var inte svårt att gå och knacka på, tillslut fick jag tag på honom när hans fru öppnade. Finns det några fler här på forumet som stött på honom kan ni ju skriva till mig!
 
Senast ändrad:
Jasså vad var det jag sa?!
Och ni som skickade en massa hotfulla pm´s kan ju bara dra åt h-vete :) Herr "Holmström".
Tror jag anmälde honom till Tradera ett 10-tal gånger, och se hur mycket de brydde sig....


Edit.
Ja pengarna fick jag tillbaka, bor i samma stad och har ju hans adress så det var inte svårt att gå och knacka på, tillslut fick jag tag på honom när hans fru öppnade. Finns det några fler här på forumet som stött på honom kan ni ju skriva till mig!


haha, bra jobbat!

Hoppas fler åker hem och kräver rättvisa.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.