Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Varning för oseriös säljare Nikon D3

Produkter
(logga in för att koppla)
Vet inte om det är rätt forum för detta men rätta mig gärna. Har köpt en begagnad D3 som finns annonserad både här och på blocket, båda annonserna ligger fortfarande uppe. Idag fick jag hem kameran som skickades via blocketpaketet. Jag börjar med att citera annonstexten här från fotosidan:

Säljes: Nikon D3 Kamerahus Bra skick!
Hej säljer nu mitt Nikon D3 kamerahus!

Inköpt hos Scandinavian Photo i Mölndal. Gått ca 80.000 exp. (Klarar minst 250-300k enligt nikon) Mycket bra skick! Finns att hämtas i Göteborgsområdet eller skickas mot förskottsbetalning!
Originalkartong med alla sladdar och laddare medföljer givetvis.

Jag har nu idag packat upp kameran och testat den och kan snabbt konstatera följande:

- On/off ringen är trög
- Flertalet märken och skav, ställvis hårt, på hörn och knappar. Färgen helt avskavd på flera platser.
- Repor och märken på samtliga tre displayer
- Limrester på knappen för exponeringskompensation, knappen är också trög att trycka ner och känns stum.
- Smutsig utvändigt och invändigt
- Gummit på högersidan med dålig passform (har svällt) och delvis löst
- Gummit på batteriluckan hårt slitet och egenhändigt omlimmat med tydliga limrester som runnit ner över kameran
- Gummit på vänstersidan nästan helt löst
- Kameran har gått ca 129700 exponeringar

Eftersom kameran beskrivs vara i "mycket bra skick" och gått ca 80000 eller 90000 (enligt blocket) exponeringar anser jag att varubeskrivningen är grovt missvisande och vill gärna berätta det så andra slipper samma bekymmer som mig. Kameran kommer självklart skickas tillbaka till köparen.
 
Fasen vad trist. Aldrig kul att åka på en sån nit. Var det en medlem med historik här på Fotosidan eller någon som plötsligt dykt upp för att annonsera?

Förstår inte hur folk orkar hålla på med sånt här trams... är det så jobbigt att vara ärlig? Det blir ju bara tjafs efteråt ändå...

Ps. Skickade han inga bilder på kameran?
 
Säljaren är medlem sedan 2008. I annonsen på blocket finns en bild på kameran men det är svårt att se allt skav och märken på bild. Självklart skulle det varit bättre om jag frågat efter fler bilder men jag litade på den kortfattade beskrivningen i texten (och det är lätt att vara efterklok). Sen kan jag leva med lite mer slitage än väntat men detta va extremt på alla punkter.

En rättelse till mitt första inlägg också, självklart är det inte batteriluckans gummi som är egenhändigt limmat, det inte sitter gummi där, utan det var luckan till minneskorten det gällde.
 
Men har kameran gått 80.000 exponeringar under normala förhållanden så kan den ju inte vara fräsch, om den inte suttit i studio hela tiden.
Min D2 som "bara" gått 67.000 exponeringar är ju inte någon fräsching längre, om man inte lämnar in den på helgenomgång.
Bra skick är också en subjektiv bedömning. Jag tycker min kamera är bra. Den levererar det den ska.

Köp inget osett om du inte har råd med en blåsning, tänker jag när jag köper begagnat.
 
Om säljaren är 20 år och plåtar extremsporter skulle jag vilja se kameran innan jag köper.
 
Hur huset slits är ju självklart individuellt, finns säkert kameror som gått hälften och ser ut som skräp och kameror som gått det dubbla och är fina. Jag är inte förvånad över att en kamera kan vara sliten utan problemet är att kameran är beskriven på ett grovt felaktigt sätt i annonsen. I detta fall är det inte seriöst att beskriva kameran på det sätt som görs. "Mycket fint skick" kan omöjligt vara lika med akut behov av att byta merparten av allt gummi, limrester som runnit på kameran, kraftigt skav och defekta knappar trots att det är en subjektiv bedömning. Att det dessutom ljugs om antalet exponeringar, ganska mycket också, gör inte saken bättre. Och som jag skrev tidigare, jag är inte jättepetig utan kan ta lite märken, skav eller till och med att gummit börjar lossna i något hörn trots att kameran beskrivs som mycket fin.
 
Det är väl bara att skicka tillbaka kameran till säljaren igen. Blocketpaketet har väl någon form av garanti att varan ska stämma överens med beskrivningen, annars är det fritt att returnera. Det har väl både säljare och köpare gått med på, eftersom ni använt er av just blocketpaketet.
 
Det är inga problem att skicka tillbaka en vara man inte är nöjd med. Saxat från blocket:

Hur kan köparen vara säker på att varan är i det skick som är utlovat?
Efter att köparen hämtat ut och betalat paketet så har denne 24 timmar på sig att kontrollera funktionen på varan. Om köparen inte skulle vara nöjd och vill returnera varan så går denne tillbaka till ombudet och lämnar in paketet för retur. När säljaren hämtat ut paketet och godkänt returen så får köparen tillbaka pengarna.
 
Erik: Om säljaren inte hämtar ut paketet eller väljer att inte godkänna den returnerade varan fryser blocket/fraktbolaget pengarna. Självklart kan det bli en jobbig situation där jag inte får tillbaka mina pengar snabbt (och säljaren varken får pengarna eller sin produkt) men generellt är systemet säkert mot bedrägerier. Om du är nyfiken finns mer information på https://www.blocket.se/blocketpaketet/blocketpaketet.htm
 
Det finns många "misshandlade" kameror i omlopp på beg marknaden, kommer ihåg när jag tittade efter en beg D700. Åkte iväg å tittade på 5st och kan väl säga att dom såg ut som man använt dom som hammare/skrapa etc, ändå beskrevs dom som "välskötta och i nyskick" i annonserna..............Ibland fattar jag inte hur folk kan misshandla kameror för 25.000-50.000kr så förbannat, gott om pengar kanske.
 
Men har kameran gått 80.000 exponeringar under normala förhållanden så kan den ju inte vara fräsch, om den inte suttit i studio hela tiden.
Min D2 som "bara" gått 67.000 exponeringar är ju inte någon fräsching längre, om man inte lämnar in den på helgenomgång.
Bra skick är också en subjektiv bedömning. Jag tycker min kamera är bra. Den levererar det den ska.

Köp inget osett om du inte har råd med en blåsning, tänker jag när jag köper begagnat.

Nja, jag har och har haft kameror som gått betydligt längre och rest jorden runt. Inte har de skrapmärken eller repor på displayerna. Det handlar om hanteringen.
 
Nja, jag har och har haft kameror som gått betydligt längre och rest jorden runt. Inte har de skrapmärken eller repor på displayerna. Det handlar om hanteringen.

nja Nikons kameror släpper gummit lite varstans klart mer känsligt än från canon. Kör man mycket med kamerorna så tappar dom färgen etc på vissa ställen.Jag har två D800 ena har gått ca 20000 bilder den andra 200000 snart o dom är inköpta samtidigt men skiljer mycket i slitage trots dom ligger i samma väska etc så antal exponeringar har betydelse. Om en kamera gått över 100000 bilder då ser dom sällan nya garanterat inte Nikon för gummit släpper på dom. Visserligen brukar jag klä om mina på servicena.

sedan tycker jag att det gått hysteri i antal exponeringar jag sålde min D700 som hade gått 180000 exponeringar priset ut då på beg var 12000 sålde min för 6500. Han som köpte min var toppennöjd för han tyckte han gjort klippet han tog inte mer än runt 4000 bilder per år så kameran räknade han med skulle hålla hans (tid) ut. Visserligen skrev jag att kameran var sliten hårt körd o gått ENDAST 180000 bilder den var såld inom 3 timmar finns folk som vill ha en servad fungerande kamera som inte är tokskraja för antal expo.
Finns ingen garanti på antal exoneringar är kameran äldre än garanti tiden så gäller inte den en canon jag hade pro kamera 1ds mark 2 pajjade efter 45000 exponeringar.
Vad fick ts ge för kameran? var priset lägre än för andra mindre körda D3?
 
Ibland fattar jag inte hur folk kan misshandla kameror för 25.000-50.000kr så förbannat, gott om pengar kanske.

Man kanske bara använder dom? En kamera som är med dygnet runt i flera år kan inte se ut som ny.. Visst, sen kan man inte inte få ut några nypriser för dom när det är dags att sälja dom heller..

Jag är inte den som köper en kamera för att fota med nån gång i månaden för att sen sätta den i ett vitrinskåp resten av tiden..

Hursomhelst, tråkigt att köparen inte är nöjd, jag antar priset måste varit ganska högt eftersom köparen är så missnöjd?
 
nja Nikons kameror släpper gummit lite varstans klart mer känsligt än från canon. Kör man mycket med kamerorna så tappar dom färgen etc på vissa ställen.Jag har två D800 ena har gått ca 20000 bilder den andra 200000 snart o dom är inköpta samtidigt men skiljer mycket i slitage trots dom ligger i samma väska etc så antal exponeringar har betydelse. Om en kamera gått över 100000 bilder då ser dom sällan nya garanterat inte Nikon för gummit släpper på dom. Visserligen brukar jag klä om mina på servicena.

sedan tycker jag att det gått hysteri i antal exponeringar jag sålde min D700 som hade gått 180000 exponeringar priset ut då på beg var 12000 sålde min för 6500. Han som köpte min var toppennöjd för han tyckte han gjort klippet han tog inte mer än runt 4000 bilder per år så kameran räknade han med skulle hålla hans (tid) ut. Visserligen skrev jag att kameran var sliten hårt körd o gått ENDAST 180000 bilder den var såld inom 3 timmar finns folk som vill ha en servad fungerande kamera som inte är tokskraja för antal expo.
Finns ingen garanti på antal exoneringar är kameran äldre än garanti tiden så gäller inte den en canon jag hade pro kamera 1ds mark 2 pajjade efter 45000 exponeringar.
Vad fick ts ge för kameran? var priset lägre än för andra mindre körda D3?

Gummit har jag bytt ut, det borde D3-ägaren också gjort istället för att försöka limma själv.

Allt tyder på att förra ägaren inte var rädd om sin kamera.

Min D4 ser helt ny ut, två år och två månader gammal. Men jag låter aldrig kamerorna slå i saker och i väskan finns det mellanväggar. Mer komplicerat än så är det inte. Hur man lyckas repa displayerna är ett mysterium, den ena är skyddad bakom utbytbar plasskiva, den andra sitter ju OVANPÅ kameran.

Antalet exponeringar är precis som du säger inte så viktigt. En slutare byter man och de räcker läääänge.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.