Annons

Varning för bedragare!!!

Produkter
(logga in för att koppla)

mrnenad

Medlem
Han kalla sig numera Arne Andersson epost [email protected] tidigare känd som Rune etc han vill först att man sätter in alla pengarna i förskott sedan en del o när det inte går så duger en handpenning

AKTA ER!!!!

Han kommer att skriva följande:

Arne Andersson heter jag och jag har kanske en kamera Ni letar
>
> efter.
>
> Jag och min fru köpte nämligen en D90 den 24/11 men måste tyvärr
>
> sälja den pga hälsobesvär.
>
> Den köptes på Foto Kungen och säljes helt oanvänd.
>
> Den säljes precis såsom den inköptes, dvs. i kartong, med kvitto,
>
> garanti och ett års försäkring.
>
> Vad gäller priset kan jag och min fru inte riktigt komma överrens, vill
>
> Ni ge ett bud?
>
>
>
> Med vänliga hälsningar
>
> Arne Andersson

Jag blir så förbannad!!!

Jag har fått identiskt email men för ett halvår sedan, lustigkurren har alltså figurerat länge på blocket, konstigt att han fortfarande inte är spärrad av blocket. Jag tror inte blocket seriöst gör något åt skojarna. Jag har fårr minst 3 skojare på mina kamera-köp-annonser, fick en en ny skojare idag verkar det som, återkommer med hans uppgifter när jag fått det bekräftat, Här kommer i alla fall arne-skojarens email till mig. Skall tilläggas att jag mailade några vändor med honom för skoj skull och han är totalt patetisk. Jag ville inte betala i förväg utan vill göra affär live, han sa att vi då båda kan kompromissa och "mötas halvvägs" genom att jag skulle sätta in hälften av pengarna på hans konto och då skrickar han paketet. Hans email:

> From: [email protected]
> To: xxx
> Subject: Ang. Canon EOS 5D - max 40,000 exponeringar
>
> Hej Patrik.
>
> Jag heter Arne Andersson och jag har kanske en kamera Ni är ute efter.
> Jag och frun köpte nämligen en Canon EOS 5D för 2 månader sedan, men pga
> hälsoskäl blir jag tvungen att sälja den. Den köptes på Fotokungen den
> 27/7 - 2009 och säljes precis såsom den köptes, dvs i kartong med
> kvitto, garanti och ett års försäkring.
> Vi har inte hunnit diskutera ett pris. Ifall det fortfarande är
> intressant, hur mycket tycker Ni kan vara skäligt?
>
> Bästa hälsningar
> Arne Andersson

Senast ändrad:
Jag blir så förbannad!!!

Jag har fått identiskt email men för ett halvår sedan, lustigkurren har alltså figurerat länge på blocket, konstigt att han fortfarande inte är spärrad av blocket. Jag tror inte blocket seriöst gör något åt skojarna. Jag har fårr minst 3 skojare på mina kamera-köp-annonser ...
Jag uppfattar det som att du sätter in köpes-annonser som möjliga bedragare svarar på. Det enda Blocket kan spärra är väl i så fall dina annonser eftersom det är de som verkar attrahera bedragarna?

Jag uppfattar det som att du sätter in köpes-annonser som möjliga bedragare svarar på. Det enda Blocket kan spärra är väl i så fall dina annonser eftersom det är de som verkar attrahera bedragarna?

håller med, och alla dessa köpesannonser är oftast löjliga, går bara ut på att försöka köpa grejer till grovt underpris. Man ser väl om folk vill sälja och kan svara på deras sälj-annonser, eller har jag fel?

Ja, du har fel. Det finns folk därute som a) inte vill betala för att annonsera b) inte är så haj på datorer att dom kan ladda upp en bild och c) kanske har grejor liggande som dom inte VET om dom ska sälja. Udda prylar kan det löna sej att söka efter med en "köpes"-annons....det dyker upp ett o annat på det viset som aldrig dykt upp under "Säljes", tro mej.

(Sen har du dom som hatar att bli kontaktade av prutare, däcksparkare, sista-priset-kompisar och annat löst folk - det är enklare att svara på en Köpes-annons)

Eftersom Blocket har ett formulär för mejlkontakterna så finns det faktiskt en möjlighet, så länge det handlar om mejl, men den fungerar inte i praktiken. De skulle kunna spärra misstänkta avsändarmejladresser. Men det går i så fall bedragarna givetvis bara runt genom att skaffa nya anonyma gratismejlkonton.

Så den enda möjligheten jag ser är som sagt att spärra Patrik från att sätta ut köpes-annonserna ;-)

Den här killen hörde av sig via fotosidan. Tyvärr så kommer bedragare alltid att försöka lura till sig pengar. Det blocket mfl kan göra är att spärra kända epostadresser eller kända ipadresser detta är inte svårt. Till sist så gör man det väldigt svårt för bedragaren att hitta datorer som han/hon kan skicka ifrån. Jag anmäler alla bedragares ip o epost efter kontakt.

håller med, och alla dessa köpesannonser är oftast löjliga, går bara ut på att försöka köpa grejer till grovt underpris. Man ser väl om folk vill sälja och kan svara på deras sälj-annonser, eller har jag fel?
Vissa orkar inte med att alla möjliga ringer till dem. Då är det smidigt med någon som har lagt in en annons och vill just köpa en viss modell? Hur kan du tycka att detta inte är bra??
Många av de som har svarat mig vill snarare ha överpriser då de nästan vill ha nypris på sina 1-2 år gamla kameror.

Det blocket mfl kan göra är att spärra kända epostadresser eller kända ipadresser detta är inte svårt.
Jo det är svårt att göra det så att det blir effektivt mot bedragarna.

Eftersom tillgången på nya e-postadresser är i princip obegränsad är det bara slöseri med tid och resurser att försöka spärra dem.

Spärrning av ip-adresser är ett grovt artilleri som ofta också träffar oskyldiga. Det skulle börja dyka upp fabricerade anklagelser av folk som har anledning att jävlas med någon annan och för att metoden ens skall bli kännbar för de fula fiskarna så är det ofantliga mängder adresser som måste spärras. Långt innan dess kommer Blocket att ha en folkstorm emot sig med alla andra som blivit utestängda på köpet.

Om det är några som har en riktigt god anledning att leta upp nya vägar för att kringgå spärrförsöken så är det just de oärliga.

Senast ändrad:
Håller inte med, alla dessa säljesannonser är oftast löjliga, går bara ut på att försöka sälja grejer till grovt överpris. Man ser väl om folk vill köpa och kan svara på deras köp-annonser, eller har jag fel?

;-)

Den "gubben" har besvärat mej ett antal ggr, med olika alias men med samma innehåll i texten.
Han svarar inte enbart på annonser för fotoprylar utan på en mängd olika typer av varor.
Tokfan svarade på min köpesannons av en Nikon F2AS, alltså en kamera från 70-80 tal. Jodå, han hade precis köpt en sådan från Fotokungen men var tvungen att sälja den pga hälsoskäl.

Men här gäller naturligtvis samma regel som vanligt när man handlar på nätet, alltså genom Internetgirot, eller liknande. Då klarar man sej undan idioterna.

/K

Håller helt med keckax m fl om att följa samma regler som vanligt när man handlar på nätet. En fin sammanställning finns här på FS:

http://www.fotosidan.se/cldoc/classifiedrules.htm

Tyvärr finns det ju en del desinformatörer här på FS som hävdar att Internetgirot och Payson med betalgaranti endast är till för bedragare. Jag har jobbat med flera fall där bedragare hävdat att de fått ett tomt paket etc. Det som då hänt är att pengarna hållits inne ett tag men i inget fall har bedrägeriet lyckats. Det finns t.o.m. fall där en säljare/bedragare försökt förfalska godkännandemail.

Problemet löses alltså om man alltid använder s.k. säkra betalningar och bojkottar alla andra betalsätt. Observera att avhämtning hos säljaren med kontant betalning kan vara mycket farlig. Möjligen skulle man då kunna använda Postväxel som ju ev. kan hinna spärras vid bedrägeriförsök. I det fall bedragaren stuckit dej i bröstet med en skruvmejsel och kastat ut dej kanske du inte hinner.
/Harald

Eller kan det vara så att det finns sjutk många annonsörer som tror att man kan sälja begagnat till höga priser? Jag tkr folk i allmänhet är sjukt snåla på blocket, tror att man kan ta hur mkt betalt som helst! Då lägger jag självklart till de resterande pengarna och köper nytt! Och inte minst allt detta förbannade ljugande skrivande om "min kamera har bara tagit 6000 exponeringar och jag säljer nu för att jag ska köpa en eos 5d mark II" Tror folk man är helt pantad? Vem köper an dyr canon 5d och river bara av 6000bilder under 3år tid och sen ska den sk. fotointresserade köpa en mark II?! .

Senast ändrad:
Ja, du har fel. Det finns folk därute som a) inte vill betala för att annonsera b) inte är så haj på datorer att dom kan ladda upp en bild och c) kanske har grejor liggande som dom inte VET om dom ska sälja. Udda prylar kan det löna sej att söka efter med en "köpes"-annons....det dyker upp ett o annat på det viset som aldrig dykt upp under "Säljes", tro mej.

(Sen har du dom som hatar att bli kontaktade av prutare, däcksparkare, sista-priset-kompisar och annat löst folk - det är enklare att svara på en Köpes-annons)

Helt riktigt! Jag har fått flera svar.

Hur ska Blocket kunna spärra någon från att SVARA på en annons?

Eftersom man uppger sin emailadress när man svara på en blocketannons så skulle man tekniskt kunna spärra "ivägskicket" Och visst skulle bedragaren kunna ha fler emailadresser, men denna Arne har tydligen använt sin samma emailadress obehindrat.

Eftersom Blocket har ett formulär för mejlkontakterna så finns det faktiskt en möjlighet, så länge det handlar om mejl, men den fungerar inte i praktiken. De skulle kunna spärra misstänkta avsändarmejladresser. Men det går i så fall bedragarna givetvis bara runt genom att skaffa nya anonyma gratismejlkonton.

Så den enda möjligheten jag ser är som sagt att spärra Patrik från att sätta ut köpes-annonserna ;-)

Jag antar du är en sådan snåljåp som tror du kan sälja din kamera för samma pengar du köpte den för eftersom du verkar helt oförstående och även provokativ i ditt sätt att skriva. Du dansar på en skör tråd i formuet.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto