Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Varning för bedragare på Tradera

Produkter
(logga in för att koppla)

epb

Medlem
Hej,

Följande auktion är bedrägeri: http://www.tradera.com/canon-eos-1ds...0230_195939416

Eftersom jag inte hänger ut personen med namn bör det vara okej?

Kameran har varit i min ägo och följande fel finns:

Repig sensor, ganska rejält repig. Syns vid bländare 5.6.
Använts i studio? Bullshit. Använd i skogen.

Undvik!

Vissa människor har verkligen ingen skam i kroppen. Jag har anmält det hela till Tradera men varnar här också då jag inte vet hur Tradera hanterar dessa fall.

Har sett honom ofta sälja fotogrejor på tradera. Har varit nära att köpa av honom tidigare, har också funderat var han får alla sina "fina" kameror ifrån. Han har ändå ganska hyfsade omdömen?

"Kameran är använd i studiomiljö och har således knappast en enda skavmärke" är ett påstående som knappast stämmer överens med bilderna på kameran i fråga.

Så fort nån klipp-och-klistrar fakta i kameraannonser får jag dåliga vibbar. Likaså när det börjar tramsas om vad den kostade ny när det begav sig etc etc. "Sensor i fullt format.."

Lär finnas många seriösa säljare av 1Ds2:eek:r... bara att leta vidare.

Så här stod det i annonsen som jag van:

"Nikon AF 20/2,8 D i absolut nyskick,detta är en riktig liten pärla från Nikon som ger enastående bilder med mycket hög skärpa och härligt mättade färger.Objektivet kommer med bägge objektivlocken samt motljusskydd orginal(Nikon HB-4) samt två lyxfilter från HOYA, ett 62mm uv filter super HMC pro1 det allra dyraste samt ett cirkulärt polarisationsfilter från HOYA.

OBS Nypris objektiv + filter 6800kr!!"

När jag fick den var alla lock och filter med MEN BÄGGE FRONTLINSEN OCH BAKLINSEN VAR HELT REPADE (dock med mikro-repor) LINSEN INOLJAD, REPAD OCH SLITEN ÖVERALLT!!!

Såg ut som om någon hade använt disksvampen eller något annat för att "rensa" linserna!!!
(Skickade den till Serbien att få den åtgärdad och väntar fortfarande på svar)

Frakten var överdrivet dyr också!

UNDVIK!!!

"Nikon AF 20/2,8 D i absolut nyskick,detta är en riktig liten pärla från Nikon som ger enastående bilder med mycket hög skärpa och härligt mättade färger.Objektivet kommer med bägge objektivlocken samt motljusskydd orginal(Nikon HB-4) samt två lyxfilter från HOYA, ett 62mm uv filter super HMC pro1 det allra dyraste samt ett cirkulärt polarisationsfilter från HOYA.

När jag fick den var alla lock och filter med MEN BÄGGE FRONTLINSEN OCH BAKLINSEN VAR HELT REPADE (dock med mikro-repor) LINSEN INOLJAD, REPAD OCH SLITEN ÖVERALLT!!!

Såg ut som om någon hade använt disksvampen eller något annat för att "rensa" linserna!!!

UNDVIK!!!

Var det av samma säljare eller?

UNDVIK!!!

Tack för att du vann den, så jag slapp upptäcka samma sak.

Haha, det var så lite så... Det var ingen D variant heller men jag tror att jag kommer att få lika mycket för den nere i Belgrad då en vän vill ha den. Den som jag har i "kameraväska" är i toppskick och jag hoppades på en till men icke! :)

P.S. Varför citerar ni föregående inlägg? (Det är väl självklart att man skriver sammanhängande, eller?)

Traderas svar idag: Vi kan inte göra något. Du måste kontakta Polisen. Kontenta: bedrägeri är lagligt.

Han har väldigt många auktioner uppe, money talks således.

Menar Tradera att du ska kontakta polisen och anmäla Tradera för medhjälp till bedrägeri ...?

Traderas svar idag: Vi kan inte göra något. Du måste kontakta Polisen. Kontenta: bedrägeri är lagligt.

Skitprat! Bedrägeri är olagligt. Misstänker man brott ska man kontakta den rättsvårdande myndigheten. Tradera gör helt rätt som hänvisar dig till polisen. Tradera är ingen polis. Du har helt enkelt vänt dig till fel instans till att börja med.

Skitprat! Bedrägeri är olagligt. Misstänker man brott ska man kontakta den rättsvårdande myndigheten. Tradera gör helt rätt som hänvisar dig till polisen. Tradera är ingen polis. Du har helt enkelt vänt dig till fel instans till att börja med.

Du har givetvis helt rätt i sak.

Det jag menar är att Tradera borde vara mer måna om att hålla bedragare borta från siten då det skadar både deras varumärke och deras användare. Tradera äger sin site och har full kontroll över vad som publiceras där (så vitt jag vet?). Om de misstänker bedrägeri kan de helt utan polisens hjälp stänga av en auktion och göra en egen bedömning. Framkommer det att det finns fog för påståendet kan man sedan kontakta polisen och låta dem göra en "ordentlig" undersökning.

Du har givetvis helt rätt i sak.

Det jag menar är att Tradera borde vara mer måna om att hålla bedragare borta från siten då det skadar både deras varumärke och deras användare. Tradera äger sin site och har full kontroll över vad som publiceras där (så vitt jag vet?). Om de misstänker bedrägeri kan de helt utan polisens hjälp stänga av en auktion och göra en egen bedömning. Framkommer det att det finns fog för påståendet kan man sedan kontakta polisen och låta dem göra en "ordentlig" undersökning.

Tradera vet mycket väl om att bedragare använder deras site för att försöka sälja stöldgods m.m, men Tradera har inga möjligheter att själva undersöka påståenden om sådana saker. Därför hänvisar de till polisen. Det skulle skada deras varumärke betydligt mer om de drog in annonser till höger och vänster så fort någon kom och hojtade om bedrägeri utan bevis.

Menar Tradera att du ska kontakta polisen och anmäla Tradera för medhjälp till bedrägeri ...?

Enligt Tradera så har dom inte med att göra vad som säljs
Jag köpte en grej av en säljare och fick en trasig
Han skickade en ny direkt som var trasig
Efter det så svarar han inte och har blockerat mig
Vid kontakt med Tradera så får jag bara svaret att dom kan inte göra något eftersom dom inte har att göra med vad som säljs
Jag ville bara att dom skulle kontakta säljaren och få hans version (och avgöra vem som hade rätt) men det gick ju inte
Säljaren finns fortfarande och har en hel del hyfsade grejor men han vill inte ha med mig att göra men problemet ( förutom att jag inte vill handla av honom) är att jag får inte reda på att han blockerat mig förrän Tradera berättar det,
Försökte skicka mail på andra annonser men fick bara att säljaren inte svarar på mail trots att det stod att man skulle skicka frågor om man hade men det var för att han blockerat mig
Så bara så att folk vet så Det här med att Tradera skulle hjälpa till vid problem mellan köpare och säljare är bara skitsnack. Enda dom bryr sig om är att få in pengar och struntar i om någon blir lurad för det är inte deras fel,

Det är givetvis ett enkelt sätt att friskriva sig från ansvar från Traderas sida och de slipper massa administrativa kostnader. Dock leder det ju till ryktet om att de är en plattform för bedragare.

Tradera har stängt av auktionen nu och för samtal med mig. Vi får se vart det leder.

Tradera vet mycket väl om att bedragare använder deras site för att försöka sälja stöldgods m.m, men Tradera har inga möjligheter att själva undersöka påståenden om sådana saker. Därför hänvisar de till polisen. Det skulle skada deras varumärke betydligt mer om de drog in annonser till höger och vänster så fort någon kom och hojtade om bedrägeri utan bevis.

Möjligheten finns visst, de är en vinstdrivande verksamhet med anställda. Sedan faller ju hela ditt argument om bevis finns.

Möjligheten finns visst, de är en vinstdrivande verksamhet med anställda. Sedan faller ju hela ditt argument om bevis finns.

Om Tradera skulle anställa utredare för att undersöka påstådda bedrägerier så skulle de snart inte vara vinstdrivande längre. Att anställa folk är dyrt, och att anställa folk för att pyssla med något annat än kärnverksamhet är sällan lönsamt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar