Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Varmt blixtljus?

Produkter
(logga in för att koppla)

Maverick

Aktiv medlem
Tjenis!

Har undrat lite över en sak. När jag plåtar med mina studioblixtar så upplever jag att det blir lite varmt ljus. Vitbalanserar jag så hamnar jag typ runt 5000K ibland under. Det är ju en bit från de 5500K som jag trodde att blixtarna skulle ligga på.

Det är väl normalt sett inget problem men jag kan tänka mig att det blir problem om jag vill blanda ljuskällorna t ex.

Nån som har input och erfarenhet?

/Maverick

blixten som låtsas sol?

Ska inte blixtar ha lite så där solljust-varmt ljus? För att det ska se naturligt ut om man anväder det som upplättning utomhus?

Nu kan jag ju inte så mycket om blixtar men jag tycker att det borde se lite konstgjort ut om blixtljuset i an blandljusbild var kallare än vad den mänkliga hjärnan förväntar sig att det valigtvis mest riktade ljuset brukar vara, alltså solen.

Men solljuset är ju på 5500K när solen inte är i moln. Så Fredriks blixtar ger ju lite varmare ljus.

(Märklig benämning förresten, en varmare yta i temperatur, K, ger kallare ljus.)

Men solljuset är ju på 5500K när solen inte är i moln. Så Fredriks blixtar ger ju lite varmare ljus.

(Märklig benämning förresten, en varmare yta i temperatur, K, ger kallare ljus.)

Hört en förklaring till det, men glömt bort den. Men jag tror det var nått med att man mäter temperaturen på en brinnande låga och som då gav kallar ljus ju varmare den blev.

Hur som helst så funderar jag fortfarande vilket värde man kan förvänta sig att en studioblixt ska ligga på. För det blir ju onekligen olika värme om blixten ger 4800K och solen 5500K...

/Maverick

Slår du blixtarna rakt på motivet eller använder du paraply eller bouncer?
Paraplyer har ofta lite varmare beläggning och kan vara ditt svar. Om blixten studsar mot något som inte är neutralt så kommer ljuset att färgas.
Annars är det väl inget problem att ställa om vitbalansen eller köra RAW.

För det mesta är det softbox som gäller och nä det är inte ett problem att ställa om i raw. Om det inte råkar var två ljuskällor som t ex en blixt och solen, som enligt teorin ska vara lika. Då blir ena halvan varmare än den andra... skitjobbigt att rätta till...

/Maverick

Kan du inte testa det själv? det skulle vara kul att se resultatet.

Klockan 14:30 tar du en porträttbild med solen till på ena sidan och blixt på andra sidan i samma vinkel, och med och utan paraplyer eller annat som kan påverka färgen.

Sen kan vi gissa vilken som er vad, och vilken som ser snyggast ut, om det är nån skillnad alltså.

haha, så kul är det inte att böka upp blixtarna. Men jag ska ha det i åtanke nästa gång de åker fram.

/Maverick

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto