Advertisement

Annons

Varifrån fota GP's fyrverkeri i GBG

Produkter
(logga in för att koppla)

hovenäset

Medlem
Hej på er,
jag har tänkt fota fyrverkeriet i Göteborg i em, kl 17.00. Är det någon som har tips om en bra plats att stå på?
Mvh Dan Lerström
 
GP nyår

Hej,

jag vet många står uppe vid masthuggskyrkan, om man vill ha vatten emellan sig och raketerna så kan man ju stå uppe på berget på hisingen, vet dock ej vad det heter, det hade jag tänkt iaf.

Christer
 
Jag försökte mig på Göta Älv-bron förra året. Visst såg man bra, men det var väldigt mycket folk, så det där med stativ och sånt var bara att glömma...
Annars rekommenderar GP själva till exempel området kring operan, ramberget, frihamnen, nya tv-huset, och stenpiren.
 
nyår

Ramberget är det ju såklart, tack!

Jag har nu funderingar på skanstoppen, med stans tak i förgrunden och hisingen i bakgrunden, jag trodde att raketerna gick från fastlandet, men nu såg jag att de skjuter från hisingen. Har funderingar kring objektivval, vad ska ni använda?


Christer
 
Ramberget är det ju såklart, tack!

Jag har nu funderingar på skanstoppen, med stans tak i förgrunden och hisingen i bakgrunden, jag trodde att raketerna gick från fastlandet, men nu såg jag att de skjuter från hisingen. Har funderingar kring objektivval, vad ska ni använda?


Christer

Hej Christer,
jag så senare på GP's hemsida en bra karta över stan och fyrverkeriet. Jag tar med ett 24-70 och ett 70-200, tror dock inte att det senare kommer till användning. Lycka till.
Mvh Dan
 
Gp

Hej Dan,

jag tänkte också på de två objektiven, om man står på skanstoppen kanske det är bra med 70-200. Jag har dock tagit många bilder därifrån ner mot stan och vet inte riktigt om det blir bra att fånga fyrverkerierna därifrån. Nu börjar jag få panik, kanske nere vid röda sten med spegelbilder av fyrv. i vattnet? Jag känner inte för att trängas med 10 000 personer med stativ och alla prylar.

Vart har du tänkt att vara?

Christer
 
Var fota kl 12 ?

Var på skansen och fick de blå tornet exact mellan mig och raketerna, lysande planering!

Några tips om var man kan fota in över stan vid 12-slaget. En höjd och gärna avskilt.

Tack på förhand
Christer
 
GP´s fyrverkeri

Ok, det är så dags att komma med ett inlägg nu på nyårsdagen...men det kommer förmodligen även ett nytt fyrverkeri i år!

För ett par år sen var jag uppe på ramberget och hade med ett stativ. Jag tog rätt många bilder och några finns på www.kingman.se

Om jag minns rätt är de flesta tagna med ett fast objektiv 50mm/1,4 och bländare 5,6 samt iso 200 i Av-läge på min Canon 350D (med trådutlösare). Normalt rekommenderas bländare 8 och det hade kanske varit bättre eftersom vissa av mina bilder blev utbrända!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.