Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

varierande resultat av framkallade negativ...

Produkter
(logga in för att koppla)

Zolektric

Ny medlem
För ett par veckor sen så testade jag för första gången på ca 5 år att framkalla negativ själv. och som sagt, det var fem år sen, så det var inte mycket man kom ihåg, och det visade sig. Negativet blev nämligen helt genomskinligt, med en viss lila nyas. Tyckte detta var lite konstigt, men härledde det till att jag nog hade glömt exponera den, med andra ord, den var det oanvänd. Glad i hågen så tog jag och köpte några rullar till av samma film (T-Max 100 och 400) och fotade. Detta gången visste jag att filmen var exponerad, men efter framkallningen så blev den grå/lila och inte den minste genomskilning. Jag och svärfar tyckte detta var konstigt, men vi kom fram till att framkallararen nog var gammal. Så det köptes en ny framkallare, men resultatet blev precis samma, förutom dom första två rutorna som är helt svarta. Detta är väl i och försig att dom är ljusskadade, vilket jag vet. Då jag kollade att verkligen frammatningen funkade. Men nu till frågan då. Vad är det som är fel? är det fel på fixet? Kameran i frågan är en Canon AE-1, och när jag fick den för ett par år sen så har jag för mig att jag lämnade in en rulle då och fick den framkallad. och det funkade. Men det är lite trist att kasta bort rulle efter rulle med bilder. Någon som har något förslag? Framkallaren som används nu är D-76 som är blandad från pulver.
Önskas mer fakta så bara fråga!
 
Att kolla om det matar fram är enkelt, bara att se om det snurrar vid återspolningsvredet. Du behöver alltså inte öppna luckan och förstöra filmen. Att filmen blivit grå-lila och helt ogenomskinlig tyder på att fixet är kass.
 
Alltså, om jag förstått allt rätt är ditt fix fem år gammalt. Då kan det vara hög tid att byta.
 
fixet är lätt att testa, ta en ändsnutt av filmen och lägg den i fix, den skall då klarna och bli genomskinlig. Lite färg kommer den att ha fortfarande, men den skall vara klart genomskinlig och inte mjölkaktig. Färgen i negativen försvinner ordentligt först med sköljningen.
 
Så era gissningar på att fixet är kasst? Våra gissningar gick åt det håller också. Blir att införskaffa sig nytt och hoppas på att det funkar då. Tackar så mycket för tipsen!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.