ANNONS
Annons

variation skidbilder!

Produkter
(logga in för att koppla)

Ola Rockberg

Aktiv medlem
Jag har en hel del skidbilder som ser ganska lika ut och jag skulle behöva hjälp med fantasin. Är det någon som har en bra idé hur man skulle kunna göra nedanstående bild lite "bättre" med hjälp av något filter, beskärning, skärpa/oskärpa, vridning eller annat så är ni välkomna att visa.

Berätta gärna vad ni gjort med bilden.

Tack för hjälpen på förhand ...!

Bilagor

• skidor.jpg
    skidor.jpg
    57.7 KB · Visningar: 1,512
En sak jag ofta ser som väldigt positivt i skidbilder är där det är med lite natur och en blå himmel...samt givetvis den obligatoriska snöröken. =)

En skidbild där naturen har övertaget

Bilagor

• 06.jpg
    06.jpg
    41.1 KB · Visningar: 1,064
En annan där förloppet beskrivs. Borde kanske innehålla en bild före fallet oxå.

Bilagor

• 10.jpg
    10.jpg
    26 KB · Visningar: 790
Tänkte höra med er som verkar kunna detta...jag ska snart iväg på skidsemester och vill givetvis försöka få några kort också....men detta blir första gången jag har chansen att ta med systemkameran. Hur förvarar ni kamera och objektiv när ni åker skidor...och hur rädd måste man vara för nån liten vurpa? Man vet ju aldrig när det händer liksom...

Är det säkrast att ha kamerahuset och objektivet isärmonterat? Känns som mindre risk att råka knäcka nått på så vis...

Och sist..om ni skulle ha med ett objektiv ut i backen, och ni väljer mellan en 17-40, en fast 50 och en 70-200...vad tar ni? Och juste...är det alltid Pol-filter på som gäller?

Vore jättetacksam för lite hjälp! =)

snabbt ihopsatt, men principen går ju fram iaf...
flera kopior av samma lager, jag valde blandningsläge "Darken"

Bilagor

• skidor rak.jpg
    skidor rak.jpg
    51.3 KB · Visningar: 681
liknande variant, skillnaden är att jag roterade bilderna en aning (CTRL+T) samt retuscherade bort en stav som inte passade in..

Bilagor

• skidor roterad.jpg
    skidor roterad.jpg
    50.4 KB · Visningar: 751
Tack för tipset Krister ...!
Jag har grejat lite med bilden själv enligt den principen du beskrev och det blir faktiskt lite spännande effekter.

Jag kopierade några lager och varierade opaciteten och sedan så flyttade jag varje lager en liten bit för hand ... helt enkelt! Gjorde du ungefär så eller finns det någon finess där de flyttas automatiskt?

Ta med kameran i backen

Själv har jag en kameraryggsäck som är anpassad för att kunna stoppa ner huset med mitt största objektiv på (sparar tid och irritation). Det betyder att jag alltid har ett objektiv monterat - dock känns det värt risken då man riskerar att tex få in snö eller annat i huset om man ska plocka isär den efter varje fototillfälle (plus att det tar för lång tid att fippla med det varje gång i kyla och med handskar)

Har även en topload som jag kan ha på magen men jag tycker att den hämmar ens åkning mer än en ryggsäck så den får inte föla med så ofta - men det är ju väldigt smidigt när man väl ska fota i&m att man inte behöver ta av sig ryggan. Dock så måste ju ryggan ändå med för att få plats med spade och sond mm.

Självklart finns det en risk att man ramlar på kameran - men håller man sig till puderbilder så blir det iaf mjukt ;-)

Angående objektiven så har jag faktiskt med precis de objektiv som de nämner - och alla kommer oftast till användning under en dag - är det bra väder (soligt) monterar jag på polfiltrena på morgonen. Annars låter jag dem följa med löst om det skulle spricka upp.

Senast ändrad:

Jag kopierade några lager och varierade opaciteten och sedan så flyttade jag varje lager en liten bit för hand ... helt enkelt! Gjorde du ungefär så eller finns det någon finess där de flyttas automatiskt?

Jag flyttade oxå bilderna för hand, och provade mig fram till olika blandningslägen/opaciteter.
För att retuschera bort detaljer använder jag lagermasker, då blir det lätt att få tillbaka/ändra efterhand som man experimenterar.

*EDIT* En svart ram runt bilden skulle nog göra gott kom jag på nu i efterhand oxå..

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar