Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Varför Windows 11

Produkter
(logga in för att koppla)

Haraldus

Aktiv medlem
Hej,
Jag tänkte att uppdatera mina datorer till Windows 11 men fick besked om att processorn ej klarar en sådan uppdatering. Har försökt reda ut vad det är för fördel med Windows 11 och det stod mycket om detta i PC world men inget som jag anser mej behöva. Mina datorer funkar bra med Windows 10, office, adobe och Photoshop. Tydligen ska uppdatering av Windows 10 upphöra 2025.
Kan jag strunta i att uppdatera till Windows 11 eller kan jag välja något annat operativsystem? Vad är det för funktioner jag i så fall går miste om?
/Harald

Själv har jag nekat uppdatering av 11:an, risken finns att något av de program man har inte är kompatibel.Då bättre att vänta till 2025 och då är det troligen också dags för en ny dator som börjar med 11:an installerad och förhoppningsvis har alla program då haft en 4 år att anpassa sig till 11an.

Vet inte om 11:an skulle vara bättre på något, men det kanske kommer anpassade program som kan utnyttja 11an, men som sagt jag väntar

Att välja ett annat operativsystem innebär i princip att valet står mellan macOS och Linux. Det förstnämnda kräver i princip att du köper din hårdvara från Apple och det senare saknar standardstöd för bl.a. Adobe och Office. Du kan bygga en Hackintosh och du kan köra en virtuell maskin med Adobe eller byta ut Office mot t.ex. LibreOffice men det blir ingen smärtfri övergång.

I dagsläget så missar du inget enormt genom att stanna kvar på Win 10. Utöver säkerhetsförändringen (som kräver nyare CPU) så handlar det främst om att de gjort grafiska uppdateringar för att få en mer enhetlig design och att bli av med legacy-kod. WSL har fått stöd för att köra grafiska Linux-applikationer så att man inte är låst till terminalen och på sikt kommer man kunna köra Android-applikationer men det råder fortfarande mycket osäkerhet kring vad det innebär i praktiken.

Senast ändrad:
Har en 9 år gammal 17-tums HP som inte heller klarar övergången till W11 från W10 där jag har mina bildredigeringsprogram PS7 och Lightroom 6.14 och jag fortsätter med bildredigeringen på den datorn så länge som den går tillräckligt bra, men den har lite 'ålderstecken'.. Sen har jag en 1 år 'ny/gammal' 17-tums HP med SSD disk som jag nu mest använder för att 'snabb' granska och radera nytagna bilder med, eftersom den är så snabb.. Den kommer att få ta över bildredigeringen när den gamla 17-tummaren ger upp. Den nya hade W10 men jag har uppgraderat den till W11 för en tid sen, och klarar den inte mina gamla redigeringsprogram när den gamla datorn gett upp så får jag lösa det då, Jag märker mest smådetaljer i skillnad mot W10, inget som har stört mig hittills men det kanske kommer..

Jag uppgraderade från 10 till 11 och det var krångligt.
En del program fungerar nu inte med 11. Bl.a Epsons skannerprogram till min skanner vilket är irriterande.
Jag vet inte om det finns någon egentlig anledning till att uppgradera eller vad man går miste om när man inte gör det.

Jag uppgraderade från 10 till 11 och det var krångligt.
En del program fungerar nu inte med 11. Bl.a Epsons skannerprogram till min skanner vilket är irriterande.
Jag vet inte om det finns någon egentlig anledning till att uppgradera eller vad man går miste om när man inte gör det.
Exact vilket Epsons skannerprogram är det du har problem med? Jag har EPSON Scan och Epson Scan 2.

Exact vilket Epsons skannerprogram är det du har problem med? Jag har EPSON Scan och Epson Scan 2.
Konstigt nog så har något hänt för plötsligt så fungerar programmet som vanligt igen!
Vilket jag inte har någon förklaring till. Skannern är en V370 Photo, lite enklare skanner men helt OK. Med filmlock för 24x36mm, program Epson Scan 3.9

Själv har jag nekat uppdatering av 11:an, risken finns att något av de program man har inte är kompatibel.Då bättre att vänta till 2025 och då är det troligen också dags för en ny dator som börjar med 11:an installerad och förhoppningsvis har alla program då haft en 4 år att anpassa sig till 11an.

Vet inte om 11:an skulle vara bättre på något, men det kanske kommer anpassade program som kan utnyttja 11an, men som sagt jag väntar
Intressant svar på en fråga som jag själv undrat över. Nu behöver jag inte ställa den i forumet! Bättre att låta programvaruutvecklarna anpassa sig till nya Windows 11 först och uppdatera sen.

Jag ser ingen anledning att uppgradera om man inte av olika orsaker "måste".
Jag kör själv win7 och lr6.14 på en 12 år gammal dator och det fungerar till det jag behöver.

Intressant svar på en fråga som jag själv undrat över. Nu behöver jag inte ställa den i forumet! Bättre att låta programvaruutvecklarna anpassa sig till nya Windows 11 först och uppdatera sen.
Jo precis, om några år står det säkert windows 11 vid många mjukvaror och man är då säkrare med att det fungerar. Jag använder en del gratis SW och det är inte säkert att dessa kontrolleras direkt mot Windows 11

Windows 11 släpptes för snart 7 månader sedan. Har ni bara hårdvara som klarar kraven, i princip de senaste processorgenerationerna, så fungerar även äldre programvara. Jag kör Photoshop CS6 utan problem och för skojs skull installerade jag Lightroom 5.7 som fungerar. Epson Scan fungerar utan problem, annat än att det är ett dåligt val av skannerprogram. Kör VueScan istället, det blir betydligt bättre resultat.

Jag har installerat Windows 11 på alal mina datorer där hemma både redigerings datorn och spel datorn och inte haft något problem , kör en i9 9900K

Jag installerade W11 bara för att det är kul med lite nytt. Inget fantastiskt iofs men heller inget som slutat fungera.

Enda direkta anledningen till att uppdatera är att uppdateringarna för Windows 10 förr elelr senare kommer att upphöra. Jag upplever inte skillnaderna i användarupplevelse mellan versionerna som särskilt stora. Det skulle vara placeringen och layouten av startmenyn då.
Att det inte går att uppdatera eftersom datorn inte är kompatibel kan eventuellt lösa sig på sikt, jag tror att det är vissa AMD-baserade datorer som ligger efter för närvarande. Det kan antingen bero på att det är för gamla modeller eller att de inte har tillräcklig prestanda, eller så har inte Microsoft hunnit med att testa denm ännu,

Jag installerade Win11 när jag nyligen skaffade nya komponenter och har inte haft några problem alls. Överlag så är det rätt så likt Win10 tycker jag, med en del designförändringar. Det enda jag hittills stör mig lite på är att man inte kan slå av grupperingen av mappar osv. i aktivitetsfältet.

Ni som installerat W11, måste man installera om alla program som i en nyinstallation eller kan W11 smyga sig in bakvägen med hjälp av W10?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar